Annons:
Etikettnäringslära
Läst 2447 ggr
Kiwi2024
12/21/17, 10:59 PM

Järn

Hej, det här är mitt första inlägg här inne! Jag kan inte kalla mig vegetarian än då jag fortfarande äter fisk runt 2 ggr i veckan kanske, men jag hoppas ni kanske kan hjälpa mig lite. Jag är ”rädd” för att få järnbrist och jag vet inte om jag äter tillräckligt så jag undrar om ni kan skriva i vad för mat som järn finns i och om man kan veta om man äter tillräckligt eller för lite järn.

Annons:
vendelay
12/21/17, 11:16 PM
#1

https://vegosvar.se/veganska-kallor-till-jarn

Jag är vegan sedan 2 år tillbaka och äter alltså inga djurprodukter och jag har nyligen kollat upp mitt järnvärde (ca två månader sedan) och det är tipptopp. Mitt bästa tips är spenat, för jag älskar spenat, men det finns MÅNGA vegetariska järnrika grejer att äta. Det finns ju även vegetariska järntillskott om du har lågt värde.

Det kan ju också vara bra att veta att så vitt jag vet åtminstone så finns det inga studier på att veganer skulle lida av järnbrist i större utsträckning än den blandkostätande befolkningen.

Äter du relativt varierat så får du i dig allt (utom B12, som är en bakterie som finns i jord som djuren äter och därför finns bakterien i djuren och veganer måste ta tillskott). Ett tips kan vara att t.ex. dricka en smoothie med apelsinjuice och spenat för att boosta upptaget! 🙂

Lycka till, och ställ gärna fler frågor om du har några!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kiwi2024
12/22/17, 8:07 AM
#2

#1 Okej jag älskar också spenat och äter det varje dag ;) Jag räknas nog som pescetarian så B12 får jag i mig det var mest järn jag var oroad över när det finns så mycket att läsa om på internet om järnbrist osv. Den där smoothien låter god! Den måste jag testa. Har du bara i andra bär då förutom spenaten eller har du något speciellt i? Jag tänkte bli vegan när jag flyttar hemifrån men det är inte förens några år då jag känner mig mer bekväm att ta allt i små steg. Tack för svaret!

Kiwi2024
12/22/17, 7:40 PM
#3

Skulle gärna få lite mer svar

Lakritsstjärna
12/29/17, 9:56 AM
#4

Pumpafrön inehåller mycket järn. 100g inehåller lite drygt det rekommenderande dagliga intaget. Så strö tex lite i müslin på morgonen. Torkade aprikoser inehåller också ganska mycket 100g inehåller ca hälften av det rekommenderande intaget. Riktigt Mörk choklad ca 100 g täcker också nästan hela dagsbehovet. Tänk bara på att mjölk hemmar upptagnare av järn men C-vitamin främjar upptaget. Nötter och bönor inehåller också en hel del järn. Jag har även hört att man bör steka och tillaga mat i gjutjärnsgryta. Då man har syrliga ingredienser som tex tomat så får man en typ av naturlig järnberikning av maten. Sen finns det kosttillskott med järn som kan bara bra att ta om man tex är gravid då järnbehovet ökar. Jag jade bra järnvärde hela min graviditet utan tillskott så man kan få i sig tillfälligt genom kosten till och med som vegan.

Kiwi2024
12/29/17, 2:35 PM
#5

#4 Okej tack så mycket :)

vendelay
12/29/17, 7:05 PM
#6

#2 Förlåt, jag missade att svara. Jag gillar faktiskt inte smoothies så nej, jag har inget recept hehe för jag har aldrig druckit den, men googla på typ "smoothie spenat och apelsin" så lär du ju få fram något 🙂

Jag menade inte att du måste bli vegan nu, förlåt om det lät så. Jag skrev så för jag förespråkar enbart veganism och ger därför råd utifrån det. Jag menade inte att du ska bli vegan nu 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Kiwi2024
1/17/18, 3:18 PM
#7

#6 Det är lugnt! Tyckte inte det lät som det heller! Men tack för tipset har faktiskt druckit en smoothie som jag gillar som jag gör ibland. Den innehåller banan, spenat, apelsinjuice, hallon (ev. Mango) och blåbär! Jag har en till fråga. Hur vanligt är det att få zinkbrist? Jag äter mejeriprodukter varje dag just nu och äter fisk kanske 2 ggr i veckan men hur vanligt är det egentligen? Jag har ganska mycket vita ”prickar/fläckar” på naglarna och har läst att det kan vara orsakat av zinkbrist?

Kiwi2024
1/17/18, 3:57 PM
#8

Borde jag kanske börja äta t.ex multivitaminer? Är lite rädd att jag inte får i mig allt jag behöver för att det är så nytt för mig :)

vendelay
1/17/18, 8:14 PM
#9

När jag googlar på "vita fläckar på naglarna" får jag upp att det är en myt att det skulle bero på kalciumbrist (hittar ingenting om zink) och att forskare inte vet varför det uppstår, alternativt att det skulle vara svamp men jag tror inte att det är såna fläckar du menar.

Enligt livsmedelsverket är risken att få zinkbrist i Sverige låg.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/zink

Jag, som inte har någon utbildning eller egentlig kunskap, "tror" inte på multivitaminer. Jag tror att det är bättre att bara äta tillskott av de ämnen du behöver. Jag äter B12, D3 och algomega3. B12 och D3 är bra för de flesta men jag äter det för att jag hade brist på det när jag åt kött, mejeriprodukter och ägg och det är svårare att få i sig som vegan, så det är viktigt. Algomega3 äter jag för att… Min kompis, som är utbildad, sa att jag borde 😂

Om du är orolig kan du alltid vända dig till vårdcentralen och be dem ta blodprov för att se hur dina värden är!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
1/17/18, 8:18 PM
#10

Jag insåg att du frågade om symptom på järnbrist i första inlägget, hade missat det. Livsmedelsverket är statligt och hanterar alla livsmedel, det är ett bra ställe att söka information på. Här kan du läsa om järn:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jarn

Det finns bland annat info om för lite eller för mycket järn, järnrik vegetabilisk mat osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kiwi2024
1/17/18, 10:41 PM
#11

#9 okej jag såg det angående vita fläckar på naglarna att det kunde bero på zinkbrist på kanske 2 stycken olika hemsidor men det sades också att det är vanligt på barn. Vet inte vad dem klassar som barn jag fyller 15. Eftersom att jag är lite ny med detta så inser jag själv att det får ju ta den tid det tar för att lära mig allt som finns att läsa om men tycker det går bra just nu! Jag har förövrigt inga symptom som står skrivet om järnbrist så känner att jag kanske inte har det som tur är :) Tack så mycket för dina bra svar det har hjälpt mycket :)

vendelay
1/18/18, 12:13 AM
#12

#11 Okej, jag googlade lite till. Det verkar som att det i sällsynta fall kanske kan vara symptom på zinkbrist men då som följd av celiaki (glutenintolerans). Jag hittar dock inte trovärdig källa på det, bara sidor som någon blogspot-blogg och andra konstiga sidor. 

Nej, det är svårt att veta vad som kallas som barn, jag vet faktiskt inte 🤔

Skriv om du kommer på fler frågor så försöker jag svara bäst jag kan!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kiwi2024
2/26/18, 6:13 PM
#13

#12 Ja tack så mycket!

Annons:
Upp till toppen
Annons: