Annons:
Etikettallmänt
Läst 1348 ggr
Dajaru
2017-12-22 15:18

Ny vegan behöver er hjälp

Hej!

Jag kollade igår kväll på en dokumentär som heter "What the health" och har bestämt mig för att bli vegan! Kommer antagligen börja äta vegetariskt och successivt bli vegan. Detta först och främst för min egna hälsa men förstås för djuren och klimatets skull också. Men jag har några frågor:

1. Jag är snart 16år, kan jag utvecklas och växa som "vanligt" som vegan?

2. Måste man äta några extra tillskott om man ska gymma som vegan?

3. Vilka b12 tabletter ska jag välja alltså vilket märke. Är det onödigt att dricka dem om jag i början är vegetarian?

4. Ska man äta några extra tillskott även om man inte gymmar?

5. Om någon utav er också går i skolan kan man få vegansk kost där och isf hur är den? Om inte vad äter ni till lunch?

6. Har ni några tips på hur man så enkelt som möjligt kan övergå till veganismen?

7. Länka gärna bra länkar på hur kött och mejeriprodukter påverkar kroppen!

Tack på förhand! 😃

Annons:
Calcifer
2017-12-22 16:04
#1

Jag är ingen expert, men om man övergår från att äta kött till att inte göra det, för att sedan inte äta mjölkprodukter och liknande, brukar man antingen behöva verkligen vidga sin diet så mycket man kan för att få i sig allt kroppen behöver, eller äta tillskott. Allt beror ju liksom på vad man äter. Man kan få i sig samma mineraler och vitaminer genom vegetarisk/vegansk kost som om man äter kött, men om det t:ex är en del saker man inte tycker är gott, så kan man absolut behöva tillskott för att väga upp det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

lalaz4
2017-12-22 16:38
#2

1. Så länge du äter en varierat och näringsriktigt kommer inte din utveckling bli något annorlunda, möjligtvis mindre acne 😉 

2. Normal träning kräver inga tillskott, såvida du inte är bodybuilder möjligtvis. Jag märkte att jag blev uthålligare, fick mer energi och betydligt kortare återhämtningstid efter att enbart äta växtbaserat.  

3. B12 finns i två olika former i tillskott, cyanokobalamin är den vanligaste, men kan ge vissa personer finnar, och metylkobalamin som är lättare för kroppen att ta upp och ger inte finnar. Vad jag vet har två märken metylkobalamin, helhetshälsa och holistic, den senaste föredrar jag, är en sugtablett med god smak.  

4. D- vitamin är bra att ta, speciellt under den mörka vintern. Kroppen tar lättast upp D3, men den är ofta utvunnen från ullfett, det finns D3 framställt från lav, så kolla upp att det står det på förpackningen. 

5. Åt veganskt i två olika skolor utan problem, trots att jag var den enda veganen i ena skolan, maten var för det mesta bra, även min kräsna syster äter den veganska skolmaten utan problem. 

6. Det mest självklara är att läsa på, men det är inte alls svårt. Det finns ersättningsprodukter till nästan allt, alla maträtter kan göras veganska. Allt kommer inte att smaka exakt som du är van, men smaklökarna anpassar sig. Det finns så  otroligt mycket att testa och många restauranger och kaféer har veganska alternativ. Det kan ta ett tag för kroppen att anpassa sig, så bli inte avskräckt om du känner dig lite konstig de första veckorna, det blir bättre. 

7. Dr. Greger har både en hemsida och Youtube- kanal och diskuterar vetenskapliga rapporter och artiklar om näringslära. Han har även skrivit en mycket bra bok som heter "Konsten att inte dö" på svenska.

Upp till toppen
Annons: