Annons:
Etikettallmänt
Läst 1305 ggr
frost_schäfer
2/6/18, 5:44 PM

Nybörjartips till en vegetarian

Hej,

Då ska man testa en ny kost 🙂

Hur gör ni vegetarianer med maten? Vad jag märkt är vegetarisk mat väldigt dyrt (Why??) Var hittar ni guldgruvorna med billiga priser? Kan man beställa mat på nätet?

Hur gör ni när ni t.ex ska gå på middag och det serveras lammstek med potatis? tar ni med er egen mat?

Hur lång tid tar det för kroppen att ställa om sig? Jag kan tänka mig att man behöver minska successivt och inte bara ta bort allt kött över en natt. Hur lång tid tar det? Jag har börjat nu med en vegetarisk måltid per dag och mycket grönsaker till andra mål.

Hur hittar ni alternativ för att det inte bara ska bli soyanaggets till middag varje dag? Har ni några bra recept som man gör enkelt till lunch eller middag. 

Vad äter ni till frukost?

Tack på förhand :)

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
tlover
2/6/18, 5:50 PM
#1

Vegetarisk behöver inte alls vara dyrt. Baljväxter är betydligt billigare än kött tex. Dessutom är det enkelt om man använder dom på konserv el kokta frysta personsförpackade. Hur man gör då man blir bortbjuden beror på värden, vissa lagar vegetariskt andra inte. Man får fråga innan helt enkelt. Hur omställningen blir beror på din kost idag. Jag hade ingen omställningsperiod men då åt jag mycket baljväxter sedan innan.

l'm back

frost_schäfer
2/6/18, 6:02 PM
#2

Okej tack tlover :)

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

vendelay
2/6/18, 6:45 PM
#3

Vegetarisk (växtbaserad, vegetabilisk) mat är billigare än animalisk mat (kött, mjölk, ägg osv) men om en bara äter halvfabrikat blir det såklart dyrt oavsett om du äter kött eller ej. Vill du ha riktigt billig mat är det vegetariskt som gäller - finns inget billigare än torkade bönor, linser, ärtor samt potatis, ris, pasta. Andra billiga grejer är havregryn, vetemjöl, seitan (glutenprotein), soja. Matsmart har ofta riktigt bra priser på mat, och finns otroligt mycket vegetariskt, om du vill beställa hem mat.

Jag berättar för värden att jag är vegan och antingen får de laga vegetarisk mat till mig eller så får jag fixa det själv. Har dock aldrig varit med om att folk vägrar laga vegetariskt till mig hittills.

Jag åt bokstavligen kött, mejeriprodukter, ägg och allt i 21 år och blev vegan "över en natt". Min kropp har inte behövt någon "omställningsperiod", så jag kan inte svara på den frågan. Vill du utveckla vad du menar? Vad är det som behöver ställas om eller vad kan hända om kroppen inte hinner ställa om sig?

Mitt bästa tips för recept är alltid att googla. Sök på det du är sugen på och vegetariskt. T.ex. "vegetarisk lasagne", "vegetariska köttbullar med potatismos" eller "vegetarisk korvgryta". Andra tips är att följa konton på sociala medier eller bloggar eller youtubers som gör vegetarisk mat. Det är svårt att tipsa om något specifikt recept för just dig när vi inte ens vet vad du gillar eller ogillar.

>Tips på frukost<
Jag äter bland annat flingor och växtdryck (just nu är favoriterna hasselnötsdryck från Alpro och chokladsoyadryck från Alpro), smörgås med pålägg (finns typ fem olika vegetariska smörsorter i vanliga butiker, grönsaker, jordnötssmör, sylt, vegobullar osv), nice cream (typ frysta bananer som smakar glass haha), gröt… Vad åt du till frukost innan du bestämde dig för att äta mer vegetariskt? Ät samma sak - fast vegetariskt.

Säg till om du har fler frågor, jag hjälper gärna till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2/6/18, 6:55 PM
#4

#3 jag har läst att vissa som börjar med vegetarisk mat får utgiftningssymptom men det tror jag snarare isåfall beror på att man går från en fett och/eller sockerrik kost till en fettsnål och fiberrik kost. #0 missade frukostfrågan jag är inte vegetarian men äter en vegetarisk frukost. Jag äter havregrynsgröt med rårörda lingon. Hade jag velat hade jag kunnat ha ett mjölk substitut också men jag åt gröt utan mjölk även tidigare

l'm back

vendelay
2/6/18, 7:19 PM
#5

#4 Jaha okej. Jag har nog en väldigt lik kosthållning förutom att animalierna är utbytta mot vegetabilier, så det kanske är därför!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2/6/18, 7:21 PM
#6

#5 förmodligen

l'm back

Annons:
vallhund
2/6/18, 7:56 PM
#7

Jag är inte vegetarian men jag äter mest vegetariskt, förutom att jag äter smör o ost o ägg då o då. Det där med övergång tror jag är överdrivet o handlar nog om annat. Jag äter öht inte köttersättningsprodukter som t ex sojakorv.

Här har du en bautatråd med massvis av vegetariska recept.
http://www.bukefalos.com/threads/vad-blir-det-for-vegetarisk-mat.1281398/

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

sp0ngeb0b
2/22/18, 12:06 PM
#8

Ett tips är facebookgruppen "Vad lagar du för veganmat idag?" för massvis med inspiration på olika vegetariska maträtter!

När jag är bortbjuden tar jag ibland med mat, ibland inte. Beror på vem jag ska till. Ofta brukar jag berätta att jag är vegan (om personen inte redan vet det), fråga vad som ska serveras och om det kommer finnas något till mig. Man märker direkt om personen är positivt eller negativt inställd - de brukar säga antingen "ja jag fixar något" eller "det blir xxx så nä inget för dig". Brukar lösa sig bra 🙂 är det en nära vän eller så, som man besöker ofta kan det vara värt att ge lite tips och så. Men jag har några släktingar som är superneggo och som jag sällan träffar så jag bara ignorerar deras attityd och tar med matlåda i stället.

Vad gäller frukost - jag äter oftast havregrynsgröt med banan och nötsmör. Ibland gör jag smoothiebowl med fryst frukt & bär, nötsmör och proteinpulver toppat med granola och nötter. Annat gott är macka med hummus och/eller avokado, havregurt med granola, bär eller nötter. Även overnight oats är enkelt, gott och mättande så det kan jag rekommendera!

_DEADP00L
3/8/18, 3:29 PM
#9

Hejsan,

Jag har inte upplevt att vegetariskt är dyrt men det kanske beror på vad man köper. Givetvis kan en del sojaprodukter vara lite dyrare men det går självklart att köpa baljväxter för de är oftast billiga. En del gånger har t.ex. ICA haft 3 för 2 pris & då brukar jag köpa en hel del linser & bönor. Ja, det finns hemsidor där du kan beställa mat på nätet. Jag kommer inte på några specifika just nu, men google hjälper dig säkert hitta någonting bra.  Då jag ej vill vara till besvär så jag äter det jag kan äta, eller så äter jag innan. Allas kroppar är olika så det tar givetvis olika lång tid innan kroppen ställt om sig. För min del har kroppen gjort en slags "rensning" innan den har vant sig vid den nya kosten. Jag har gjort så att jag tog bort kött över en natt, märkte ingenting konstigt men men gör som man vill. Sojaprodukter är väldigt bra till en början när man slutar med kött då de fortfarande påminner kött rent texturmässigt så jag rekommenderar de produkterna.  Jag hittar mina recept här http://veganinspo.tumblr.com/, sedan har jag även kollat mycket på youtube & köpt boken Mera Vego. Jag använder google en hel del också när jag får slut på idéer. En del saker köper jag oftast fryst då de är billigare, broccoli, avokado, bönor, wok mix, hallon, jordgubbar & mango. Hummus är också någonting som jag måste äta varje dag för att det är fantastiskt gott.

Vegofärssås a la mi

Makaroner/pasta
Vegofärs (Jag använder Hälsans kök)
Vitlök
Lök
Salt
Peppar
Paprika
Bönor i tomatsås
Frusen hackad spenat
Basilika
Salsa

Ett måste till frukost är rostade mackor med mosad avokado & tomat.

Upp till toppen
Annons: