Annons:
Etikettlivsstil
Läst 3228 ggr
KanSjälv
3/29/18, 6:12 PM

Vegetarian utan grönsaker

Hej Ja, rubriken låter nog konstig, men jag har alltid känt att jag borde vara vegetarian eftersom jag värnar om alla djur ( slår inte ens ihjäl flugor) så det rimmar ju dåligt med att äta kött, men tyvärr tycker jag inte om grönsaker. Jag har verkligen försökt lära mig äta men får endast i mig lite sallads grönsaker, lök och lite bönor. Så frågan är kan man hitta ett sätt att vara vegetarian men äta mestadels frukt istället för grönsaker? Jag vill så gärna hitta ett sätt att äta som stämmer överens med mina ideal och värderingar.

Annons:
-Aida-
3/29/18, 6:17 PM
#1

Kolla upp Frukterian om du är intresserad av en sådan livsstil, finns youtube videos om de också, folk som enbart lever på olika typer av frukter, dock är de jätte viktigt att man förstår livsstilen och den mängden frukt man ska få i sig dagligen.
Om du inte gillar grönsaker råa som dom är så kanske du gillar dom tillagade. Jag är fruktansvärt kräsen med grönsaker, rotsaker osv, men tycker de är gott tillagat.

[HoneyTorbjörn]
3/29/18, 6:26 PM
#2

Finns ju färdiga maträtter som är goda som exempel tofu med pommes mums

[134643]
4/3/18, 11:28 PM
#3

Nu äter jag visserligen en del grönsaker, men jag är snål och avskyr att slänga mat så det blir inte så mycket som jag kanske hade velat. Hitta de grönsaker du tycker om, och ät dem. Det finns massa substitut för kött, så du kan i princip äta precis likadant som du gör idag fast utan att äta djur. Med andra ord, är det inga problem idag är det nog inga problem som vegetarian heller! Det kan dock vara en bra idé att ta tillskott med b12 i alla fall 🙂

sp0ngeb0b
4/15/18, 12:11 PM
#4

Nu älskar jag grönsaker men jag tror säkert att det går superbra att vara vegetarian ändå. Om du inte blir för äcklad av det kan du kanske gömma grönsaker i olika rätter som t.ex. slätmixad soppa, biffar/bollar, smoothie osv. Annars försök hitta något du gillar i alla fall och håll dig mest till halvfabrikat och köttsubstitut, rotfrukter och frukt. Ta multivitamintabletter om du känner att det blir för dåligt - men försök äta så varierat som du kan ändå. Och du vänjer dig säkert och börjar gilla fler saker efterhand 🙂

Stallmima
5/10/18, 12:17 PM
#5

Här kan du kika runt om något passar din smak  https://www.zeta.nu/recept/vegetarisk/

satsuke
5/29/18, 10:18 AM
#6

Eller så kan du göra som min bror som bara åt makaroner och korv tills han var 20 år och kom på att han ville bli vegan. Han blev vegan enbart för djurens skull, han avskydde grönsaker och  ny "konstig" mat. Men i och med att han bestämt sig för att äta veganmat för djurens skull så blev han motiverad att testa allt möjligt som han avstått från dittills. 

Nu 10 år senare äter han fortfarande inte exakt alla grönsaker, men många…om man bara har tillräcklig motivation så klarar man det man vill. 😃

Annons:
Stallmima
5/29/18, 5:17 PM
#7

#6  Härlig brorsa du har, toppen   👍

Sarah
5/30/18, 6:02 PM
#8

Frukt och bönor kommer man långt på :) men, övning ger färdighet och man lär sig tycka om my mat on man bara testar tillräckligt mycket.

Underbarn
6/15/18, 1:40 AM
#9

Min bror har varit vegetarian hela livet (20 år) och gillar inte heller grönsaker mer än kidneybönor, lök, salsa, majs, gurka typ. Mycket mackor, pasta och enkla rätter, enchiladas och halvfabrikat från hälsans kök/Quorn/anamma … Mixade grönsaker då? Vet att mamma ofta laga grönsakssoppa och den åt han om den var mixad till en krämig soppa :)

Underbarn
6/15/18, 1:43 AM
#10

Tillägger att det inte är sämre eller ohälsosamt att äta tex pasta köttfärssås med sojafärs eller korvstroganoff på sojakorv än att äta med nötfärs eller vanlig korv. Det mesta går att äta lika som du gör idag men byta ut proteinet till veg alternativen

SanningsTourettes
11/20/18, 12:53 AM
#11

Klart man kan äta vegetariskt utan grönsaker, vegetariskt innebär att äta sådant vi är gjord för att äta som kommer från växtriket. Men vi är gjord för att äta alla sorters grönsaker och det går inte att leva optimalt hälsosamt utan dessa. Så jag skulle rekomendera att tvinga dig äta grönsaker. När du ätit grönsaker ett tag så kommer du och din kropp märka hur bra du mår av det och dina smaklökar kommer anpassa sig, och det kommer sluta med att du t.o.m. blir SUGEN på grönsaker till slut! Jag lovar! Det är bara en tröskel att ta sig över.

Vi är gjord för att äta grönsaker och man kan inte äta optimalt hälsosamt om man inte äter grönsaker också. Det finns många många sorters grönsaker, blad-, blom-, stjälk-, frukt-, och rot-grönsaker, och du måste inte äta dom du tycker smakar tråkigt. Använd lök, det är en grönsak som är fantastisk på att förbättra smaken och göra trågika rätter godare och roligare att äta. Så frågar du mig så lär dig äta grönsaker. Det kan du göra. Det krävs bara att du tvingar dig själv lite i början. Ibland kan det ha psykologiska orsaker till att man har aversion mot grönsaker, man vill inte riktigt ge sig själv det man mår bra av. Eller så har du ätit så lite grönsaker i ditt liv så din kropp har inte med grönsaker i sitt referenssystem. Men när du ätit grönsaker ett tag så kommer din kropps referenssystem att "lägga till" grönsaker och den kommer säga åt dig att äta grönsaker. Jag tyckte inte heller om alla grönsaker i början, broccoli t.ex. tyckte jag va jätteäckligt ärligt talat. Men nu tycker jag det är fantastiskt gott och jag kan t.o.m. bli SUGEN på broccoli precis som många andra blir sugen på godis!

Upp till toppen
Annons: