Annons:
Etikettmatprat
Läst 8947 ggr
[134643]
2018-04-06 22:37

Vad äter ni idag?

Har letat runt lite efter en liknande tråd men det verkar inte finnas någon aktuell, men rätta mig gärna om jag har fel! Så, som rubriken säger, vad äter ni idag? Inspirera varandra (och mig, som för tillfället äter galet tråkig mat 😃)

Annons:
[134643]
2018-04-06 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Idag var det både tidsbrist och platsbrist då mina roommates hade gäster över, så det blev massa bönor, pitabröd och hummus framför en film i sängen. Man vet att det är illa när halva pitabrödet saknas redan innan man satt sig ner med maten 😃

[BergThor]
2018-04-07 00:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tyvärr ingen vegetarisk middag idag, MEN, efterrätten var vegansk!😃

[134643]
2018-04-07 00:17
#3

#2 Men åhhh! Gick och letade efter just chocolate fudge brownie när jag var och handlade igår men de hade verkligen alla smaker förutom den haha. Fast jag är verkligen helt hopplös när det kommer till glass, finns det hemma så finns det definitivt inte kvar länge till ;)

[134643]
2018-04-07 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Snabblunch innan jobbet. Pannkakan innehåller Nutella och banan för ibland måste man faktiskt få unna sig ;)

[134643]
2018-04-07 21:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bönor och couscous blev det till middag idag. Insåg sen att vi hade päron som höll på att bli dåliga, och att vi faktiskt råkade ha after eight hemma för en gångs skull. Har inte ätit päron i ugn på hur många år som helst, sjukt gott var det!

[BergThor]
2018-04-07 21:46
#6

#5 Åh, päron med after eight fick vi på nyår till efterrätt faktiskt. Innan dess så var det nog flera år sen jag åt det sist. En underskattad klassiker!

Annons:
[134643]
2018-04-07 23:19
#7

#6 Har nog också ätit det någon nyår för massa år sedan, det känns som en riktigt typisk nyårsefterrätt av någon anledning haha. Håller mig dig om att den är underskattad, vet inte varför jag inte gör det oftare men det är ju verkligen en perfekt efterrätt på under typ 200 kalorier, blir inte så mycket bättre än det!

sp0ngeb0b
2018-04-08 05:41
#8

Har bara ätit frukost idag, men det blev gröt på en blandning av 5 olika gryner (tror det är havre, råg och lite annat) med banan och jordnötssmör. Senare blir det nog någon böngryta eller nåt sånt. Har väldigt dålig fantasi, lite dåligt med pengar samt avskyr matlagning. Så böngryta - gott, billigt och enkelt 😃👍

[134643]
2018-04-08 13:30
#9

#8 Mums! Har du något bra (läs enkelt ;)) recept på böngryta? Jag är precis som dig, tycker inte att det är speciellt kul att laga mat och har väldigt lite pengar. Sen tycker jag att det är knepigt ibland med grönsaker och sånt, det hinner liksom bli dåligt innan jag ätit upp det haha.

[BergThor]
2018-04-08 22:52
#10

Glömde ta en bild men idag åt vi wok i currysås och ris. Galet gott! Åt det tidigare i veckan också men jag ville ha det idag igen, haha. Jag som är så kräsen på grönsaker och liknande tycker iallafall om morötter, broccoli, minimajs (absolut inte vanlig majs, blä!), vattenkastanjer och bambuskott så vi hade det i woken. Fanns även lök och paprika med där i för mannens skull men jag petade bort mina och gav till honom. Currysåsen var gjord på kokosmjölk. (Ska bara tillägga att jag äter ju även sallad, gurka och kanske tomat ibland också men det passade ju inte att ha i woken. Men sen är det typ stopp på grönsaker för mig där. Tyvärr. Gillar inte baljväxter heller. Så om någon har ett recept som skulle kunna ”omvända” mig så dela gärna med er!) Redigerat: Jag kom ju på en sak till för sjutton! Jag åt quornfärs som hade stekts och kryddats med tacokrydda, i ett pitabröd tillsammans med gurka och vitlöksdressing till lunch.😃 (hade ingen sallad hemma annars hade jag tagit det också)

Tant Grön
2018-04-09 09:24
#11

#9 Böngryta är bra, för man kan ta i nästan vilka grönsaker som helst. Sånt som annars skulle bli dåligt. Man kan ha i krossad tomat och/eller tomatpuré och lite goda kryddor + grönsaker i bitar.

sp0ngeb0b
2018-04-10 00:29
#12

#9 (sorry för långt inlägg hehe men hade mycket att säga) Använder inte recept men gör typ alltid samma sak (med  variationer) när jag gör gryta. Igår gjorde jag såhär:

1. Hackade 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta (hade gärna tagit mer vitlök men hade bara en haha). Sedan la jag det i kastrullen och stekte på låg värme i rapsolja tills löken blev genomskinlig och lite brun.
2. På med en burk krossade tomater - återigen, hade tagit 2 men hade bara 1 hemma, så när jag tömt burken fyllde jag den med vatten och hällde i det med. Här får man känna sig fram lite tills det blir rätt mängd och konsistens. Även kryddorna ska i här så de får tid att koka in i såsen så att massa smak kommer fram. Jag brukar använda chili, paprika om jag har, salt, peppar, olika örter. 
3. Hällde i massa torkade röda linser. Ska man göra det kan det vara bra med extra vatten. Efter en stund hade jag i skivade morötter.
4. Mot slutet la jag i kikärtor från konservburk (alltså förkokta).
5. Låt koka tills linserna är mjuka, häll på mer vatten om det behövs.

Till detta hade jag fullkornsris och haricots verts från frysdisken. Tror att det hade varit fruktansvärt gott med färsk koriander också, så det köper jag nog nästa gång. De är superenkla att tillaga, bara att hälla upp dem i en skål, hälla på kokande vatten och vänta ett par minuter. 

OBS spara gärna kikärtsspadet då man superenkelt kan göra majonnäs av det och rapsolja. Har för mig att det går att frysa in, jag testar just nu i alla fall och har fryst in tillräckligt för 3 satser, i 3 separata påsar så att jag kan ta fram en när jag behöver det. 

Några tips:
- Om dina grönsaker lätt blir gamla är att köpa frysta grönsaker (billigt och håller länge), samt typ rotfrukter som morot för det håller också länge. Annars köp bara det du vet att du kommer äta och se till att äta allt också. Hade samma problem förr!
- Andra grönsaker som är goda i böngryta är paprika, zucchini, majs, körsbärstomater, sugarsnaps och spenat. 
- Om du gillar curry är det gott att basera grytan på 1 burk krossade tomater och 1 burk kokosmjölk, och smaksätta med currypulver eller currypasta. (currypasta brukar jag ha i redan i början och steka ihop med grönsakerna) observera dock att många currypastor innehåller typ fisk och sånt där. Lusläs innehållsförteckningen!

[BergThor]
2018-04-10 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Idag blev det morotsbiffar med jordnötssmör. Till det åt vi ris, gurka och en simpel citronmajonnäsyoghurt. Tyckte biffarna blev lite väl söta så antingen får man salta mer eller köpa ett jordnötssmör som innehåller mer salt. Receptet hittade jag här: https://mumsfillibaba.blogspot.se/2016/08/morotsbiffar-och-kikartsgryta.html?m=1 Dock så innehåller receptet ett ägg så det får man byta ut mot annan valfri ingrediens.

Annons:
[134643]
2018-04-10 23:41
#14

Sorry för lite sent svar till er alla, jag har varit sängliggandes i två dagar med migrän 😟 Har med andra ord inte käkat något speciellt kul alls de senaste två dagarna haha. 

#10 Curry låter riktigt gott! Det var ändå en del grönsaker, så länge man är nöjd och själv tycker att det är tillräckligt med variation så tycker jag inte att man behöver stressa över att man inte älskar alla grönsaker 😃 Det lät riktigt gott med pitabröd och quornfärs, jag hade planerat att göra något liknande men råkade äta upp alla pitabröd med hummus istället 😇 Jag brukade inte vara ett fan av baljväxter, men nu i det senaste så tycker jag att det är jättegott av någon anledning. Kan äta dem som de är bara 😍 Annars tycker jag att kidneybönor passar i typ köttfärssås och chilli/grytor och sånt, då märker jag inte av dem så mycket, men det kanske inte heller funkar för dig? 🙂

#11 Det är sant 👍

#12 Tack för "receptet"! Uppdatera jättegärna hur det går med spadet. Har precis fryst in massa kikärtor så det blir inte att köpa nya på ett tag, men nästa gång hade det ju varit perfekt att spara spadet. 

Jag är ett stort fan av att frysa in grejer men tyvärr är vi 4 personer som delar på en liten halvfrys, så jag har knappt något space alls vilket är jättesynd. Jag och pojkvännen har två lådor tillgodo och ena fylls med matlådor, så i den andra får jag plats med lite fryst frukt till smoothies, bönor och lite halvfärdigt som köttfärs och burgare till lata dagar. Jag känner att jag prioriterar det över grönsaker, men lite trist är det. Det blir ju att jag får köpa färre grejer och äta upp det, men helst vill jag ju göra sallader på mer än gurka och tomat 😉 Jag önskar att alla grönsaker var mindre så att man kunde köpa fler haha! 

Jag måste verkligen laga curry någon dag, har blivit jättesugen nu när ni båda tagit upp det haha 😃 Tack för alla dina tips! 

#13 Mums, tack för receptet!

sp0ngeb0b
2018-04-10 23:53
#15

#14 Det gick bra att använda fryst spad! Tog fram det så det fick tina under dagen, gjorde sedan majonnäs på kvällen. Blev inte riktigt lika bra som det brukar, såg typ lite klumpigt ut, men smakade likadant så absolut inga fel där!

Idag blev det ugnsbakade potatisklyftor och morotsstavar med linsklägg (linser, tomatpuré och kryddor som jag stekte ihop) och egengjort majonnäs smaksatt med stekt lök och vitlök. Sjukt gott faktiskt 👍

[134643]
2018-04-10 23:56
#16

#15 Super! Vad har du i mer än det och rapsolja? 😊

Gott! Jag fick precis i mig en skål med pasta så livet leker 😃

sp0ngeb0b
2018-04-11 00:26
#17

#16 Bara salt och peppar (och smaksättning då) 😂 Egentligen ska man ha typ vinäger, senap osv enligt receptet men jag har inget av det hemma och det går bra utan. Använder mig av detta receptet från Elle Mat & Vin fast jag tar vitpeppar i stället för svartpeppar för färgens skull, samt skippar senap och vinäger som sagt. Som smaksättning 1 vitlöksklyfta och 1 lök som är stekt länge på låg värme. SÅ GOTT.😍

[134643]
2018-04-11 05:46
#18

#17 Det låter supergott, måste absolut testa det nästa gång! :)

[BergThor]
2018-04-11 13:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Dagens lunch, smoothie!❤️ Så fruktansvärt gott och går så snabbt att göra. 1 banan 2 dl frysta jordgubbar 2 dl vaniljyoughurt (Jag använder Alpros soya yoghurt) ((Man kan även ha i 1-2 dl mjölk för en lösare konsistens men det brukar jag hoppa över))

[134643]
2018-04-11 14:24
#20

#19 Älskar smoothies! Brukar trycka i mig gröna smoothies lite då och då för sakens skull men det är verkligen inte så gott som bär och banan haha. Brukar ha i jordnötssmör och havregryn ibland också för att göra den lite mer mättande. Finns verkligen hur många variationer som helst :)

Annons:
[BergThor]
2018-04-11 14:58
#21

#20 Ja men det gör ju det, finns hur många olika varianter som helst alltså. Känns nästan som att det bara är fantasin som sätter stopp. Det är ju så gott! Har provat med havregryn en gång, det var sambon som gjorde blåbärssmoothies då, och jag tror att han gjorde något fel för konsistensen och smaken blev lite knasig. Hehe. Så jag är skeptisk mot havregryn nu. Vill helst ha den slät. (Har svårt för ”klumpar” i dricka i övrigt också, t.ex. apelsinjuice med fruktkött går inte, måste vara utan fruktkött.) Tror att han kan ha mixat allt tillsammans på en gång men att man kanske borde ha mixat havregrynen helt och hållet själva först. Hur gör du? 🙂

[134643]
2018-04-11 20:25
#22

#21 Jag har tyvärr inget emot ”klumparna” som havregrynen lämnar, tycker mest att det ger en lite roligare textur än en helt slät smoothie. Så jag vet inte riktigt hur/om det går att få bort helt. Det kanske kan hjälpa att mixa ner havregrynen så mycket som möjligt först, men jag vet inte riktigt. Håller dock heelt med dig om apelsinjuicen, med fruktkött i måste ju vara bland det äckligaste som finns haha.

[134643]
2018-04-11 21:09
#23

Har levt livet idag när det kommer till mat haha. Sambon fyller år så vi träffade hans familj på en restaurang inne i London. Lyckades sätta i mig vegetariska vårrullar, dumplings, bönor med salt, och vego Nasi goreng. Och så tårta på det såklart ;) Fruktansvärt gott!

[BergThor]
2018-04-11 21:21
#24

#22 Haha ja, fruktkött i juice får man ju nästan kväljningar av. Har aldrig klarat av det. Åh men gud vilken lyx! Vi har inte ätit ute på restaurang sen innan dottern föddes (hon är 15 månader). Bara varit på lunchbuffé två gånger men det räknas liksom inte. Vad roligt för er, och gott. Grattis till sambon! 🎈

[134643]
2018-04-11 21:54
#25

#24 Same, same haha. Ja, verkligen lyx! Har en väldigt tight budget så det är underbart när man blir bjuden. Det låter ju verkligen som att det är dags för en mysig middag ute för er del snart, men jag förstår att det är svårt med en sån liten <3

[BergThor]
2018-04-12 00:05
#26

#25 Ja men samma här, man blir inte rik på att vara föräldraledig så vill man kunna spara undan något i slutet på månaden så får man snåla in på en del, och maten är en lätt kategori att skära ner på. Får man fråga om ni är bosatta i London? 😃 Ja alltså för min del så kan vi gärna gå ut och äta allihopa men jag tror inte att gästerna runtomkring skulle uppskatta att ett barn bredvid satt och kastade mat överallt. Haha. Så det är endast utifrån hänsyn och respekt för andra som vi inte varit ut än. Men jag längtar tills det blir av!

[134643]
2018-04-12 10:25
#27

#26 Jag förstår precis :) Jobbar själv deltid bara så der blir inte mycket pengar över efter att hyran är betald. Ja, för tillfället bor vi en liten bit utanför London. Min sambo är brittisk :) Jag tror dock att jag kommer hem igen till hösten för att plugga men det är inte helt bestämt. Det kommer bli svårt att lämna livet här, och speciellt att gå ifrån att vara sambos till ett långdistansförhållande… Äsch då, middagsunderhållning ;)

Annons:
[BergThor]
2018-04-12 13:13
#28

Åh så häftigt! Modigt gjort att lämna allt i Sverige och starta ett nytt liv utomlands. Men jag kan tänka mig att det kommer bli jobbigt att flytta tillbaka och lämna sambon även om du har familjen och så här. Vad funderar du på att plugga? Jag är också sugen på plugg, är bara 1 år på distans men man måste vid 7 tillfällen vara på plats i skolan och den ligger 3 timmar bort så då måste jag isåfall bo borta och lämna dottern hemma med sambon och hon är sååå mammig så i dagsläget så skulle det aldrig funka.. Dessutom så skulle jag själv nog inte klara av att lämna henne. Vi behöver varandra lika mycket hon och jag. Hehe. Hur tycker du att det är att vara vegetarian/vegan där borta i England jämfört med Sverige? Är det svårare, lättare? Mer accepterat? Kan ju tänka mig att det iallafall är ett större utbud på vegetarisk mat i en såndär storstad, men det är nog lika i en storstad i Sverige också i och för sig.

[134643]
2018-04-12 15:09
#29

#28 Tack! Det var egentligen ett väldigt lätt val att flytta, speciellt eftersom jag redan då hade tankar på att plugga vidare så det kändes inte så ”permanent”. Ska hem över midsommar och längtar verkligen över att få träffa familj, vänner och djur igen. Det blir djursjukskötare i Uppsala isåfall, det känns verkligen som helt rätt yrke så jag hoppas att det fortsätter att kännas så haha. Jag förstår det, och det går ju alltid att göra det om ett par år eller så. Vad är det för utbildning? Jag tycker att det är lättare på många sätt. Speciellt då det finns märkningar på så gott som allt, så jag behöver sällan läsa hela innehållsförteckningar för att veta. Samma sak på restauranger, även om vi i Sverige har rubriken vegetariskt så tycker jag att det är tydligare här då det så gott som alltid står ett (v) efter alla vego rätter. Och så är faktiskt frukt och grönt mycket billigare här! Nu har även Oumph! börjat säljas i vissa Tesco butiker så det är lättare än någonsin att vara vegetarian ;) Däremot så tycker jag att färre är vegetarianer här, eller så har jag bara haft otur med vilka jag träffat haha.

[BergThor]
2018-04-12 15:48
#30

#29 Märkte när jag skrev att det blev väldigt mycket off topic med utbildning och allt så jag skickar svaret på PM istället! 😃

[134643]
2018-04-12 22:00
#31

#30 Sant haha, vi får göra en babbeltråd här inne på vegetariskt också ;) Jag svarar dig om en liten stund! 

 Har ingen bild på dagens middag då den var otroligt tråkig, får ibland världens cravings på pasta så det blev det med morötter och ett kokt ägg. Spännande värre!

Är alltså bara lakto-ovo-vegetarian kan jag ju lägga till 😊

[134643]
2018-04-13 06:20
#32

Är aldrig speciellt pepp på att göra middag de dagarna jag går upp vid 4, så chiafrön med mandelmjök som förbereds kvällen innan är standardfrukost haha. Vet inte om det är dyrare hemma, men ungefär 11 kronor för 150 gram kostar det här så det är sjukt prisvärt också :)

sp0ngeb0b
2018-04-13 06:27
#33

Åh smoothies!! Det är typ det bästa. Gör inte det så ofta längre tyvärr men det brukade vara min basföda haha. Brukade ha i banan, frukt/bär, proteinpulver, nötsmör och någon växtmjölk alt. vatten. Ibland toppade jag den med nötter, frön, müsli, kokos, färsk frukt och sånt. Så jävla gott. 

Men, som sagt blir det inte så mycket smoothies nu. Det är nog mest för ekonomins skull, det är inte helt billigt med massa frukt och nötsmör. Åt precis lunch och det var rester från gårdagens middag - currygryta på kokosmjölk med morötter och kikärtor och ris till det. Mycket gott.

Förresten, vill inte bidra ännu mer till OT men vill bara hälsa från en annan utlandssvensk 😃 *vinkar* England är ett fantastiskt land, kan förstå varför du flyttade hehe. Och är lagom avundsjuk att ni har Oumph 😕

[BergThor]
2018-04-13 10:10
#34

#33 Utlandssvensk. Ja det förklarar varför du skriver att du nyss ätit lunch fast klockan var 06.27 här hemma. Trodde du hade blivit tokig först. Haha. Och ja, smoothies är ju såå gott! Vi har också Oumph här. 😉 har inte provat det än dock, bara Quorn. Har ni några rekommendationer?

Annons:
sp0ngeb0b
2018-04-13 12:23
#35

#34 Haha, ja, det blir ofta knasigt i sånna här mat-trådar, kan liksom inte skriva att jag äter lunch utan att förklara var jag bor. 🤪

Alltså, pulled oumph med BBQ-smak är SÅ god. Alltså. Så jävla god. Påminner om oumphen som Max har i sin veganska BBQ-burgare. Jag åt den ibland när jag bodde i Sverige (betoning på ibland, den kostar ju tyvärr väldigt mycket). Käkade den antingen som den var eller tillsammans med pommes och majo. Men vet att många gillar den i tacos och i grytor med! Har provat den med vitlök och timjan med, den var helt okej. Även den som är "smoky", var också helt okej. Liksom goda men inga favoriter. Men det som är jättegott med oumph tycker jag är konsistensen. 

Bara för att jag läste det ni skrev om smoothies innan gjorde jag smoothie till middag. Blev en enkel med mango, banan och tofu, plus lite ingefära och citron för syra. Blev riktigt lent och gott. Kan rekommendera att ha i tofu i smoothien för extra mättnad - smakar inte så mycket (lätt att dölja smaken) och ger mycket protein. Optimalt är nog en mjuk tofu dock, typ silkestofu. Den jag hade hette "medium" och var inte riktigt lika mjuk som silkestofu, men nästan. Hård funkar nog också men kanske finns risk för klumpar?

[134643]
2018-04-13 13:26
#36

Insåg nu att jag var trött imorse, menade såklart att jag inte orkar göra frukost i #32 haha… #33 Åh, vad kul! Tänker absolut inte få tråden att spåra ut igen ;) men vart bor du? :) Håller med om att smoothies verkligen är gott, men dyrt och tyvärr håller jag mig inte lika länge på det heller. Vet inte om det är mest psykiskt eller ifall man faktiskt blir hungrigare av att dricka något istället för att äta det? Haha ja, det lanserades för ett par veckor sedan. Blev enormt glad, det var en av de sakerna jag saknade hemifrån. #34 Nu håller visserligen inte #35 med mig, men garlic och thyme är bland det godaste jag vet. Kan äta det bara som det är med pasta eller pommes eller något, ha det i pitabröd, tacos… Sen finns det ju också deras neutrala som man kan krydda som man vill. Jag äter inte quorn längre efter att ha smakat oumph! Har alltid haft svårt med konsistensen på quorn, men oumph är verkligen helt annorlunda. Håller med om att BBQ också är god, men inte lika god ;) #35 Har aldrig ens tänkt tanken på att ha tofu i en smoothie, men det låter ju inte så dumt egentligen. På tal om det, hur använder ni tofu? Jag är inte jätteförtjust i tofu men jag tänka mig att jag inte tycker om det för att jag inte hittat rätt tillagningssätt helt enkelt. Är inget fan av den tofun man brukar få på restauranger, som typ har något runt sig? Är det bara stekyta eller har man typ friterat det i något? Som sagt, tofu är en outforskad värld för mig haha.

[BergThor]
2018-04-13 14:12
#37

#35 #36 Jag vill prova typ all Oumph! Haha. Har fått tips om att testa deras ”kebab” om det finns någon sån, och pulled Oumph låter ju också gott. Gillar att det finns med kryddor på redan, vitlök funkar ju alltid liksom. ;) Tofu är även för mig ett outforskat område. Hade inte heller ens haft en tanke på att man kan ha det i smoothies men ska självklart testa. Kollade runt på Ica maxis hemsida häromdagen på deras utbud över vegetariskt och det fanns både vanlig och silkestofu så det ska jag köpa sen. Det jag hade tänkt mig iallafall med tofun var att försöka göra en variant på korvstroganoff, så tofustroganoff då. Kan tänka mig att det passar till en massa olika. Burgare, friterat, grytor osv. Kanske kan googla recept med tofu och läsa runt och försöka hitta något som låter gott? Eller så sitter #35 och ruvar på något galet gott recept kanske? Hehe. 😉

[BergThor]
2018-04-13 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#38

Idag var sambon borta nästan hela eftermiddagen/kvällen så han köpte med sig mat hem. Vegetarisk burgare från Max. Himmelskt gott! Jag tycker nästan lite synd om er utlandssvenskar som inte kan äta det, hehe. Ni måste prova så fort ni är i Sverige och hälsar på igen. Max har kommit ut med flera nyheter i sitt vegetariska sortiment nu. Burgaren jag åt kallas ”Crispy No Chicken” och har ”en bas av sojaprotein” och den innehåller majonnäs som är gjord på ägg men man kan be om att få äggfri majonnäs men då måste man komma ihåg att säga till själv bara. Den har även sriracha-ketchup som är stark och det gillar inte jag så jag byter alltid ut den mot deras original hamburgedressing istället (får betala 4kr extra, så värt!). Det är så otroligt gott! https://www.max.se/sv/Maten/Meny/Green/ Det finns självklart flera olika sallader att välja på också.

[134643]
2018-04-13 22:13
#39

#38 Åhh, såg reklam för de nya burgarna när de kom ut. Kommer definitivt testa dem när jag kommer hem i juni! Annars ääälskar jag deras BBQ sandwich. Har du smakat deras nuggets? Hade varit riktigt grymt om de var goda!

[BergThor]
2018-04-13 22:41
#40

#39 Åh ja du måste prova! Så gott! Jag måste prova den där BBQ sen också någon gång. Har testat deras nya vegetariska nuggets, ja. Dom luktar precis som dom vanliga nuggetsen men är ganska smaklösa. Dock så har man ju alltid en dippsås till och det förhöjer ju alltihopa så jag kan lätt tänka mig att köpa dom igen, tänker aldrig mer äta nuggetsen med kyckling i iallafall.

[134643]
2018-04-13 23:04
#41

#40 Do it! Jag brukar alltid välja bort jalapeños då jag tycker att det blir för starkt :) Det låter ju toppen! Nuggets är en av de sakerna jag saknar, hur illa det än är så älskade jag mcdonalds nuggets haha. Så det hade ju varit kul att kunna käka nuggets på ett snabbmatsställe igen :) Max har ju också världens godaste dipp för oss som kan äta mjölk, den smälta cheddarosten. Mums!

Annons:
[BergThor]
2018-04-13 23:16
#42

#41 Ja jag gillar inte heller stark mat. Varför äta något som bara gör ont i munnen? Haha nejtack, så jalapeños åker bort för mig också isåfall. 😂 Ja jag förstår. Det är väldigt kul när dom kommer med vegetariska alternativ, äntligen! Ska du ha cheddardippen på så kommer du garanterat älska dom, för det kommer inte smaka annat än cheddar. Haha. Jag åt med majonnäs-dipp den gången jag provade (bara för att det var det sambon köpte åt mig) men kanske ska köpa någon gång igen och ta alla dipper som finns och testa sig fram till den bästa kombon. Haha. Dyrt men gott! Jag brukar annars ta deras sourcream&pepper eller green garlic om man ska dippa pommes fritesen.

sp0ngeb0b
2018-04-14 09:28
#43

#36 & #37 - Tofu är ju typ det bästa som finns! Haha. Blir så ledsen när någon säger att de inte gillar tofu för det är så himla bra, gott, mättande, går att använda till typ vad som helst. Jag äter dock inte det jätteofta för jag glömmer typ att det finns, plus att det är godast stekt och jag orkar inte hålla på och steka grejer… hehe… Men ja. Mer tofu åt folket!!

Tofu stroganoff är supergott! Åt det en hel del förr, gjorde bara vanlig stroganoffsås fast med havregrädde i stället, och så med tofustrimlor. Det är även gott med tärnad tofu i grytor, eller bara stekt kryddad eller marinerad som tillbehör till typ potatis eller ris och sås. Eller till wokade grönsaker - det är nog min favorit. Om man tyckte om rökt skinka så finns det en tofu som smakar typ exakt så enligt mig 😂 Tror den heter rökt mandel & sesam. Kan säkert ersätta bacon i t.ex. pasta carbonara om man skär den smått och steker den. 

Häromdagen (typ igår eller iförrgår) åt jag ramen - första gången jag gjorde det själv. Har annars ätit bara sånna snabbnudlar som man köper för typ 4 kr i affären. Gjorde alltså bara buljong av grönsaksbuljontärningar, hade i nudlar, tärnad tofu, skivade morötter, salladslök och färsk koriander. Det blev hemskt gott. 

Idag fick jag lunch på jobbet - fullkornsbröd med mosad pumpa, macadamianötter, spenat och grönkålschips. Alltså jag hade aldrig ens smakat pumpa innan jag flyttade hit men det är supergott!! Borde börja äta det oftare 😎

[BergThor]
2018-04-14 23:08
#44

#43 Ja jag måste verkligen prova tofu och experimentera lite med mycket annat också. Har precis påbörjat den här vegetariska resan. Haha. Wokade grönsaker är ju riktigt gott! Och det där ramen måste jag prova också. Känns som en helt ny värld har öppnat sig. Haha. Jag fick pumpapuré en gång på restaurang som tillbehör till maten och det var inte alls gott. Usch nej. Så det vill jag inte ha igen. Haha. När man skurit någon pumpa inför halloween också så känner man ju redan då att det luktar inte ens gott så jag blev inte förvånad när jag smakade på det. Men vilken tur att alla tycker olika, då kan du få alla mina pumpor! ;)

sp0ngeb0b
2018-04-15 02:00
#45

#44 Nä jag håller med om halloweenpumporna och har alltid trott att pumpa inte är gott. Men det är en annan sorts pumpa man oftast äter, halloweenpumpor är liksom bara till för pynt. Men de smakar inte mycket så det mesta hänger nog på kryddning och tillagning 🙂

[134643]
2018-04-15 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

#43, 44, 45. Smakade också pumpa för första gången för bara några veckor sedan, det var förvånansvärt gott! Vi rostade de små som kallas squash här (butternut?) i ugnen med olja och kryddor. Riktigt gott! Har även sett massa recept där pumpan används ungefär som pasta så det ska jag också testa någon dag. Fanns ett recept med pumpa och ostsås och det lät precis som min grej haha. Sitter just nu hos sambons familj och väntar på att lite gäster ska komma över. Skrattade lite åt deras plockmat, som för tillfället består av morötter, rädisor, tomat, hummus, rödbetshummus och… gin ;)

[BergThor]
2018-04-15 13:30
#47

#46 Jag tycker inte om vanlig hummus, men rödbetshummusen SER ju god ut iallafall. Var den en hit? Kanske blir bättre efter lite gin? Hehe ;p

[134643]
2018-04-15 13:47
#48

#47 Har inte fått smaka än och det blir faktiskt första gången jag smakar rödbetshummus, kan uppdatera senare… om jag kan ;) Ska svara på ditt meddelande också, så tro inte att jag ignorerar dig, det har varit lite mycket i det senaste bara.

Annons:
[BergThor]
2018-04-15 14:12
#49

#48 Ja snälla gör det, ge oss en lägesrapport om möjlighet finns och om du inte har börjat se i kors. Hehe ;) Nejdå det är ingen fara. Har ju varit helg nu så jag förstår att man har andra saker att pyssla med, har varit rätt upptagen själv faktiskt. Och jag skrev ju inte något kort meddelande direkt.. hehe sorry. 🙈

[134643]
2018-04-15 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

#49 Ska bli! Förberedelserna fortsätter med grillspett med paprika, svamp och lök… Ser ut att bli en bra dag i matväg! Oroa dig inte för det, jag ska bara hitta tiden till att svara lika långt. Kan inte vara sämre ju ;)

[134643]
2018-04-15 20:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Here comes the verdict! Det var absolut gott, och är man inget fan av hummus så kan man nog tycka om det här ändå. Det smakade inte så mycket av kikärtor och var mycket ”blötare” än vad hummus brukar vara. Personligen tycker jag dock att gammal hederlig hummus är godare ändå :)

[BergThor]
2018-04-15 20:32
#52

#51 Låter som att det skulle kunna vara något för mig då. Dock så gillar jag varken hummus eller rödbetor (haha jag är kinkig, jag vet) men alltid värt att prova ändå. Tack för recensionen! ;)

sp0ngeb0b
2018-04-15 23:08
#53

#52 Prova att smaksätta med något annat då! Soltorkade tomater, rostad paprika eller basilika kanske? Tar över smaken väldigt bra och blir supergott 😃

[BergThor]
2018-04-15 23:13
#54

#53 Ja men vad smart! Tack för tipset. Kanske skulle kunna prova med lite basilika då, eller paprika (fast det är inte gott, men soltorkade tomater är ännu äckligare. Haha!). Kanske lite oregano också eller typ vad som helst egentligen?

sp0ngeb0b
2018-04-16 11:42
#55

#54 Ja, du kan nog prova med lite vad som! Jag kan intyga att basilika blir supergott. Jag gjorde en omgång med 2 sorters hummus i somras - en med chili & vitlök (alltså vanlig), en med basilika och en med soltorkade tomater. Både jag och pojkvännen ÄLSKADE basilikan och åt den konstant 😍 I affärerna här har jag sett hummus med smak av tomat och örter, karamelliserad lök och jalapeño. Googlar jag hittar jag massvis - basilika & purjolök, mandel & broccoli, grönkål, koriander, persilja, rostade tomater, osv. Tror det mesta går bra att ha i. Prova dig fram eller googla och se om du hittar något kul 😃 Jag personligen tror att basilika & grönkål skulle bli jättegott! Fin färg också.

Annons:
[BergThor]
2018-04-16 14:21
#56

#55 En salig blandning! 😃 åh, någon form av broccoli-dip lät ju väldigt gott. Det måste jag spåna vidare på, och även något med vitlök. Nu börjar hjärnkontoret att arbeta här. Tack för alla tips!

Tant Grön
2018-04-18 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Detta åt jag idag. Veg strimlor från Hälsans kök och ugnsbakade rotfrukter.

[134643]
2018-04-18 22:47
#58

#57 Gott! Har slutat sent hela veckan och har inte orkat förbereda middag, så idag blev det färdiga bönburgare med pasta, morötter och paprika :)

[BergThor]
2018-04-19 13:38
#59

#57 Det såg väldigt gott ut! Vill du dela med dig av receptet till den där såsen/röran som vegobitarna ligger i?

Tant Grön
2018-04-19 14:15
#60

#59 Har inget recept. Det  är bara att steka vegobitarna med t.ex. lök och paprika. Så kan man sätta till tomatpuré, peppar och salt, soja, lite vegetas eller buljong och slå på t.ex. Oatlys grädde.  Ev. lite vatten. Jag har i körsbärstomater också, men man kan ta vad man har hemma. Purjolök är gott i, vitlök kan man ha i om man vill.

[134643]
2018-04-19 18:15
#61

Idag har vi haft helt fantastiskt väder, måste varit en bra bit över 20 grader. Så förutom mängder med glass (rea på ben & Jerrys ;)) har jag också besökt en mataffär i närheten som ofta har grymma priser på frukt och grönt. Kom hem med jordgubbar, hallon och blåbär så jag får se vad det blir för kul i kväll. Har också hunnit med att baka bananbröd vilket jag saknat massor!

[134643]
2018-04-20 06:29
#62

Frukost blev gröt med blåbär, banan och kokos med en macka med nutella och jordgubbar. Sjukt gott!

Annons:
[134643]
2018-04-20 21:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Lyckades somna efter jobbet och kände inte riktigt för att laga mat, så det blev kokosyoghurt, granola, bär, lite chiafrön och extra kokos ;)

[BergThor]
2018-04-20 22:03
#64

#62 Riktigt god frulle hörru! :D #63 Gör du granolan själv eller köper färdig? Jag är sugen på att göra en egen. Helt otroligt vilket väder vi har haft nu senaste dagarna. Idag (fredag) så var det 24 grader här i Sverige och man kunde gå runt i linne och ballerinaskor. Galet! Var iväg och grillade hos sambons brorsa med familj och där bjöds det inte på något vegetariskt direkt så jag fick käka halloumi och en massa sallad.

[134643]
2018-04-20 22:22
#65

#64 Jag älskar frukost haha! Den är färdigköpt :) Jag äter det så himla sällan att jag inte orkar. Det här paketet med 1.5 kilo har räckt i över snart 3 månader. Men visst har man mer kontroll om man gör det själv! Då har ni haft precis lika fantastiskt väder som oss. Mår så himla mycket bättre när solen är framme! Ja ibland blir det lite tråkigt när man är borta haha, tur att holloumi är så gott i alla fall haha.

[BergThor]
2018-04-20 22:40
#66

#65 Ja jag hittade ett recept förut på egen granola. Det var nötter, havregryn, frön och typ kanel i och allt möjligt liksom och sen kunde man tillsätta russin och torkade tranbär efter det varit i ugnen. Lät så gott! Måste försöka hitta på det där igen. Skulle vara kul att prova. Ja samma här! Hatar vintern när det är mörkt hela tiden och så dystert. Blir ju deprimerad. Älskar den här årstiden nu när det äntligen är mycket ljusare och börjar bli varmare igen. *emoji med hjärtan för ögonen* (haha) Fattar inte att det är såhär varmt nu dock, hoppade över våren och tog en tidig sommar istället. Men skulle bli kallare igen nästa vecka hörde jag.

sp0ngeb0b
2018-04-21 05:00
#67

#66 Alltså här kommer jag med recept igen men måste ju tipsa hehe. Jag brukade göra denna granolan förut (fast utan honungen så klart pga vegan, tror jag tog agavesirap i stället, tror även jag tog dubbelt så mycket av kryddorna): 

https://foodpharmacy.se/2015/10/the-one-and-only-granola/ 

Receptet finns även i deras bok Food Pharmacy (mycket läsvärd om man är intresserad av hälsa, handlar om tarmhälsa/tarmflora och de promotar i princip bara vegansk mat med få undantag). Hur som helst, granolan är sjukt god. Min pojkvän (som inte är ett dugg hälsointresserad) kunde knappt sluta äta av den.

sp0ngeb0b
2018-04-21 05:05
#68

Idag var jag på gymmet och körde det bästa passet på länge. Efteråt unnade jag mig denna kaka, en Complete Cookie från Lenny & Larry's. Har smakat två smaker (snicker doodle och någon med choklad) och båda var supergoda 😍 

Insåg nu hur mycket det låter som reklam… haha, jag lovar att jag inte får betalt. Är bara så glad att jag hittat nyttiga veganska kakor.

[134643]
2018-04-21 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#68 Låter gott! Fick en dömande blick av min pojkvän när han kom upp för en liten stund sen. ”Vi måste ju faktiskt äta upp jordgubbarna innan de blir dåliga…”. Det är väl en giltig ursäkt? Eller? ;)

Annons:
[BergThor]
2018-04-21 23:36
#70

#67 Tack för receptet! Jag tycker bara att det är kul när folk vill dela med sig. #68 Åh vad gott! Har inte ens tänkt på att leta så mycket efter veganska/vegetariska desserter eller fikabröd. Har hittat lite godis dock, men sånt kan man bara inte leva utan. Hehe. #69 Men guuud vad smaskigt! Jag tycker att det är en fullt giltig ursäkt till att få sitta sådär, bara det faktumet att ”det är gott” hade funkat lika bra! (Off topic, vad tittar du på? Hihi.) Vi köpte Hälsans köks vegetariska schnitzlar igår när dom var på extrapris så tanken var egentligen att vi skulle äta dom ikväll med klyftpotatis och sås, men sen blev det så sent och vi hade haft fullt upp så sambon köpte mat på Max istället, hehe. Inte mig emot! Så det blev en Crispy no chicken igen och så får vi äta schnitzlarna imorgon istället. (Kan tillägga bara att dottern åt på sin vanliga tid som vanligt, hon är ju det viktigaste, men för oss vuxna så brukar vi slarva och det blir ofta sent..)

Tant Grön
2018-04-22 11:01
#71

#70 Dom schnitzlarna är goda. Bruka göra dom med en vegetarisk brunsås, kryddad med svartpeppar, kryddpeppar, kinesisk soja och citron. Till det någon form av potatis och lingonsylt eller sv. vinbärsgelé. Så gott. 😍

Tant Grön
2018-04-22 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Blev så sugen på varma smörgåsar, så det åt jag till brunch. 🙂

[BergThor]
2018-04-22 13:20
#73

#71 Ja vi hade också tänkt oss att göra någon form av brunsås till, man får se när man väl står vid spisen vad som faller en in och vad man kan koka ihop. Svart vinbärsgelé har vi hemma så det blir ju kanon, så gott! Jag åt bara en sallad till lunch idag. Ska förhoppningsvis bli dom där schnitzlarna till middag ikväll då, hehe.

Tant Grön
2018-04-22 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Idag fuskade jag till det med snabbnudlar och Findus frysta wokgrönsaker.

[BergThor]
2018-04-22 20:01
#75

Hehe öh, det blev inga schnitzlar idag heller. Det blev ris och korvstroganoff istället gjord på Hälsans köks sojakorv och Oatly’s iMat matlagningsgrädde (plus ketchup och en massa kryddor).

Tant Grön
2018-04-22 20:41
#76

#75 Men det låter ju också gott. Och så har du schnitzlarna att se fram emot en annan dag. 🙂

Annons:
[134643]
2018-04-24 00:46
#77

Kom hem från jobbet och sambon som varit hemma hela dagen hade lagat middag. Det blev rostad pumpa, potatis, broccoli och morötter som var stekta i honung. Helt ärligt var nog morötterna det bästa av allt haha. Han hade också hunnit med att göra två omgångar lasagne som farit in i fryser så nu slipper jag laga mat på några dagar ;)

[134643]
2018-04-24 00:47
#78

#70 Missade din fråga! Jag insåg att jag hade missat den sista delen av Divergent serien så det blev att kolla på den! Jag ser på oerhört mycket film numera då vi inte har någon tv i lägenheten…

[134643]
2018-04-26 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Testade ett nytt, väldigt basic, recept på bananbröd ikväll då vi hade lite ledsna bananer hemma. Smaken är det inget fel på, men jag tycker att den blev lite platt och kompakt. Bättre lycka nästa gång ;) Var iväg på utbildning med jobbet idag och enda lunchstället var McDonalds. Har inte ätit deras burgare sedan jag blev vegetarian för 6 år sedan, så idag passade jag på att testa deras vegoburgare. Måste säga att den var ok, men den smakade ungefär som mina burgare gör hemma om jag köper färdiga bönburgare att ha i. Och då är det ju faktiskt både roligare och billigare att göra egna! Måste dock säga att mcondals mozzarella sticks är sjukt goda. Vet inte om de finns i Sverige? Har helt ärligt inte varit på McDonalds en enda gång hemma sen jag hittade Max haha…

[BergThor]
2018-04-26 22:43
#80

#78 Jag gillar dom filmerna! #79 Tyckte att det såg gott ut ändå trots platt. ;p kanske kan ha i någon form av bakpulver eller jäst eller vad man nu kan tänkas använda, för att få den att resa sig bättre nästa gång? Jag tror att mozzarella-sticks även finns på Donken här i Sverige, för dom finns ju på Max iallafall. ;p går säkert att kolla på ”menyn” på hemsidan bara. Det blev schnitzlar här hemma tillslut iallafall (i tisdags kväll), tillsammans med egen klyftpotatis, ”brunsås” och sallad. Herregud, det var SÅ gott!! Jag hade höga förväntningar och blev ändå positivt överraskad. Rekommenderar starkt! Hälsans köks schnitzlar (ovo-vegetariskt).

[134643]
2018-04-27 09:07
#81

#80 Hade både ”self rising flour” som används här och extra bakpulver. Men jag tror att formen var för bred så det har nog en del med det att göra också :) Äntligen ;) Har inte ätit schnitzel på länge, det är gott! Finns ju de med ost i också. Mums!

Tant Grön
2018-04-27 10:58
#82

Åt en mumsig frukost idag, nyponsoppa med vaniljglass. 🙂

[134643]
2018-04-27 12:22
#83

Bananbrödet var sjukt mycket godare idag så jag tar tillbaka vad jag sa haha 😃

#82 Det låter gott, men jag har faktiskt aldrig ätit nyponsoppa 🤪

Annons:
[BergThor]
2018-04-27 13:13
#84

#82 #83 När jag gick på låg- och mellanstadiet så jobbade mina föräldrar väldigt mycket och länge, så kunde inte farmor och farfar hämta mig så fick jag gå på Fritids efter skolan. Där fick vi väldigt ofta nyponsoppa med glass till mellis, helt okej faktiskt, men har inte ätit det sen dess (är nog en 15-16 år sen). :o

Tant Grön
2018-04-27 13:14
#85

Nyponsoppa kanske inte finns i England? Den godaste är den där man kokar upp vatten och vispar ner pulvret. När den blivit lite ljummen lägger man i en rejäl klick vaniljglass.

[134643]
2018-04-27 13:18
#86

#84, 85 Ingen aning om det finns här faktiskt, får kika nästa gång jag handlar. Jag visste dock inte att det var vanligt att ha glass i, trodde man åt det som det var bara. Så idag har jag lärt mig något nytt 😃

[BergThor]
2018-04-27 13:21
#87

#86 Det är garanterat godare med glass i iallafall. ;) Ikväll blir det nog mer schnitzel. Blev två kvar från i tisdags som aldrig stektes så dom ligger i frysen, med mitt namn på. ;) sambon har redan gett upp dom till mig. Haha. (Äter ju dock bara en, så blir en kvar till en annan gång, igen.)

Tant Grön
2018-04-27 13:25
#88

#86 Första gången jag provat med glass faktiskt. När jag var barn så hade vi grädde på.
#87 Om du gillar citron, så blir schnitzeln ännu godare om du pressar över lite citronsaft. 🙂

Tant Grön
2018-04-27 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Idag blev det en gratäng av gårdagens rester. Gjord på makaroner, tomatsås och lite Oatley grädde. Ovanpå har jag paprika, ananas och ost.

[BergThor]
2018-04-27 18:41
#90

#88 Då ska jag prova det! :) #89 Det såg gott ut, och lät gott också! Roligt sätt att använda rester på. Jag har svårt med att ”tänka om” och äter i princip samma maträtt igen liksom istället för att göra det till något helt annat. Måste bli bättre på det. Lite mera kreativ. :p

Annons:
Tant Grön
2018-04-27 21:38
#91

Får man ris eller makaroner över, så är det gott at steka det nästa dag  och blanda med grönsaker. Krydda med soja, peppar och salt.

Tant Grön
2018-04-30 18:37
#92

Blev schnitzel med potatis och brunsås idag. Affären hade inte Hälsans köks schnitzlar som jag brukar köpa. Köpte Anammas i stället. Den var ännu godare än Hälsans köks. Kan verkligen rekommendera den, är dessutom gjord i Sverige och helt vegansk.

[BergThor]
2018-04-30 19:05
#93

#92 Då ska jag prova den också! :D

Tant Grön
2018-04-30 19:19
#94

Den var så god, så jag skall steka en till ikväll. Har lite sås över. 😃

[134643]
2018-04-30 22:56
#95

Har jobbat så himla mycket i det senaste, och har faktiskt köpt lunch vilket inte alls är likt mig, men ikväll tog jag mig i alla fall tid att fixa i ordning lite grönsaker haha. Blev pasta, lite ”kyckling”, cashewnötter, spenat, morot och paprika. Typ det första hemlagade på några dagar som inte bara varit en skål pasta haha. Hoppas på lite lugnare dagar framöver. Är ledig imorgon och ska iväg på kvällen för att äntligen få fira min pojkvän, det blir trerätters middag bland annat så jag har redan börjat tagga för det haha!

[134643]
2018-05-03 19:05
#96

Var ikväll sjukt sugen på typisk snabbmat, så jag rensade frysen och hittade pommes, burgare och mozzarella sticks. Inte det nyttigaste och inget av det var ju hemlagat men gott var det! Hade i alla fall en sallad till det och skickade med lite pumpa i ugnen medan det andra var inne ändå. Har verkligen varit helt död i det sistone, hoppas på mer energi snart :) Kan säga att den trerätters middagen jag åt i förrgår var heeelt värt att tagga för! Sparris med getost och ägg till förätt, kolgrillad vegansk burgare med avokado och salsa till huvudrätt och brownie med glass och marshmallows till efterrätt. Rullade därifrån haha!

[BergThor]
2018-05-03 23:07
#97

#96 Låter ju jättegott alltihopa, både middagen hemma och den på restaurangen! :D Vi åt tacos till middag idag gjord på vego-färs från Hälsans kök. Det var lite mer tuggmotstånd i den än vad det är i quorn-färsen men HK-färsen hade en liten bismak som jag inte riktigt kom underfund med så det är både plus och minus på båda.

Annons:
[134643]
2018-05-05 23:24
#98

#97 Gott! För mig slår sojafärs quorn alla dagar i veckan, men så tycker jag verkligen inte om quorn haha. Gjorde i ordning en snabb lunch innan jobbet idag, pasta med tomatsås, soltaorkade tomater och fetaost. Gott i alla fall! Känns som att jag äter pasta 90% av tiden, men det funkar liksom till allt haha…

sp0ngeb0b
2018-05-07 11:09
#99

Jag har kommit på den briljanta idén att äta gryta utan ris/annat tillbehör, för jag tycker det är så omständigt att laga det 😊 Det är väl ganska gott men det är absolut inte värt besväret - enklare att göra bara grytan. Egentligen kan man väl säga att det blir som en tjock soppa. Grejen är att jag älskar böngrytor pga det är enkelt, nyttigt, billigt och gott! Så jag gör en batch på i alla fall 4 portioner som jag äter de kommande dagarna. Idag blev det currygryta med linser, kikärtor, grön paprika, gröna ärtor och morot. Påminner väldigt mycket om currygrytorna jag minns från grundskolan, haha! På gott och ont.

[134643]
2018-05-07 14:51
#100

#99 Du hade älskat att bo med min sambo haha! Igår sa han att han hade lagat matlådor till mig, curry gryta. Underbart tänkte jag, och skulle ta ut en ur frysen i morse. Då var det bara en låda full med curry… Själv vill jag ha ris till min mat så det blev till att fixa annat imorse, så får jag koka ris ikväll ;)

sp0ngeb0b
2018-05-10 08:47
#101

#100 Great minds think alike 😃 Men jo, det är ju ganska gott med ris egentligen. Jag kanske uppskattar det mer efter att jag inte ätit det på ett tag haha!

[134643]
2018-05-10 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

#101 Åh jösses haha. Får se om du saknar det så småningom haha! Var snäll och lagade matlådor till sambon, har inte hört honom klaga på riset än i alla fall men han har väl lärt sig att om man klagar blir man utan ;)

Tant Grön
2018-05-10 17:25
#103

#101 Ser gott ut. 🙂

[134643]
2018-05-11 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Grymt god 10 minuters middag idag, en variation på quesadillas! Man kan ju i princip ha i vad som helst, men idag blev det cheddarost, mozzarella, fetaost (vadå älskar ost? ;)), svarta oliver, avokado och ruccola med sweet chili sås. Måste testa en lite matigare variant med ”kött”färs och lite sånt någon dag… Nästa gång räcker det nog dock med ett delat tortillabröd med fyllning istället för två, är alldeles för mätt haha.

Annons:
[BergThor]
2018-05-16 19:48
#105

Det har varit så sjukt varmt här dom senaste dagarna. Helt plötsligt bara så slog det till, 28-29 grader i skuggan. När det blir såhär varmt så har jag ingen aptit över huvudtaget men man måste ju äta så då vill jag bara ha något lätt och helst kallt. Så idag blev det bara en simpel pastasallad. Och eftersom jag är så kräsen på grönsaker (och all mat över huvudtaget!) så blev det inte mycket i den. Hehe. Pennepasta, isbergssallad, gurka, morötter, broccoli och fetaost. Så den blev lakto-veg då. Gjorde till den en egen variant på Rhode island-dressing, däri var det gräddfil så ännu mera lakto-veg. #104 Det där såg ju så gott ut! Tror att quesadillas är underskattade faktiskt. Måste göra sånna någon dag sen! :D

[134643]
2018-05-17 22:50
#106

#105 Det var riktigt gott! Skulle göra nytt ett par dagar senare men det var redan för sent för brödet haha… Men det är riktigt gott. Har du varit på Pinchos någon gång? Deras quesadillas är bland de bästa! All deras vegetarisk mat är riktigt god faktiskt, och speciellt svamprisotton. Det bästa är ju att man kan äta allt när man är där så att man slipper välja haha! Pastasallad är så underskattad haha. Din låter som den jag brukar göra, fast jag har majs istället för broccoli. Gott är det! Önskar att vi hade lika varmt… vi hade det bra ett tag men nu är det kallt och blåsigt bara :( Insåg att jag har morgonskiftet imorgon, så nu är chiapudding med kokosmjölk förberett för imorgon och till middag blir det pommes, burgare och mozzarella sticks. Har ni också så att nu i perioder har cravings av något speciellt? Jag är verkligen så, och just nu är det pommes och burgare som gäller haha. Äter det massa ett tag och sen kan det gå hur lång tid som helst innan jag blir sugen på det igen. Är det bara jag?

[BergThor]
2018-05-18 15:09
#107

#106 Tror faktiskt inte att jag varit på Pinchos, bara O’learys och så. Men vill väldigt gärna dit! Har hört väldigt många som ätit där och varit nöjda. Dock så tycker jag inte om svamp så är skeptisk mot svamprisotton. Haha. Men man måste ju självklart prova iallafall! Ja jag tycker inte om majs heller så därför hade jag inte i något. Hehe. Sambon hade i röd paprika i sin och sen gnällde han på att han MÅSTE ha kött och protein så han slängde i ett kokt ägg och väldigt mycket RÅ falukorv… hehe öh, blä. Nu har tempen gått ner till lite mer acceptabel nivå. Runt 18-19 grader men fortfarande strålande solsken så är man ute så är det ju varmt som attan ändå. Ja jag har också cravings ibland. Kan bli helt tokig om jag inte får det jag vill ha. Haha. Kan bli random grejer, ibland hela maträtter typ som bakad potatis med röra, eller enstaka saker som pommes eller vindruvor. Det är såå olika. Och såklart en gång i månaden (snarare varje dag) CHOKLAD! 😂

sp0ngeb0b
2018-05-19 04:40
#108

#106 Jag är exakt likadan! Tror att det kan bero på att jag upptäcker någon god rätt, eller bara påminns om den, sen bara äter jag den jätteofta en period. Vilket också kan bero på att jag har dålig fantasi haha. Just nu är det i alla fall ramen! Har aldrig ätit "riktig" ramen men jag gör en variant själv av grönsaksbuljong, nudlar (de enda veganska jag hittade) och sen brukar jag ha i morot, salladslök, tofu och koriander. Och lite soja för smakens skull. Testade med gröna ärtor en gång och det funkade men blev lite för sött. Men min ramen blir väldigt god! Och enkelt att slänga ihop. Nudlarna köper jag färdigkokta (skumt, jag vet, men som sagt de enda veganska jag hittat) så jag bara blandar buljongpulver med kokande vatten, sen slänger i nudlarna och hackade grönsaker. Åt det till middag igår, och även iförrgår. 

Jag har även hamnat i en dadelbollsperiod, men den har varat så länge så jag vet inte om den någonsin kommer ta slut 😊 Brukar köpa färdiga i affären för just de bollarna är banne mig bland det godaste jag någonsin ätit. Och min lokala butik har precis tagit in 18-pack av dem så jag kan ju intala mig själv att jag är ekonomisk när jag köper dem ;)

[134643]
2018-05-21 23:57
#109

#107, 108 Vad skönt att det inte bara är jag haha! Det är konstigt hur det där fungerar, att något liksom är jättegott ett tag och man bara måste ha det, och sen efter ett tag bryr man sig inte längre. 

Igår kom jag hem och pojkvännen hade lagat middag, en slags gryta med massa grönsaker och linser och grejer. Jag började ta fram tallrikar och sådant, då kollar han på mig och säger att han inte var sugen på att äta det längre. Så efter att ha funderat ett tag så fick vi ner allt i lådor och frös in, och beställde hem kinamat istället 😃 Fick i mig både vårrullar, "sjögräs" (vegetariskt såklart), fried rice, lite nudlar och friterad banan till efterrätt. Vi var både två mycket nöjda över det beslutet, och nu finns det massa matlådor i frysen och rester i kylen också så det var ju inte helt dumt haha 😎

[BergThor]
2018-05-24 23:05
#110

Idag gjorde jag, för första gången någonsin faktiskt, egen pesto. Superenkelt ju och gott. Blev positivt överraskad. Blandade med vanlig spagetti. Snabb och enkel middag. Hade ingenting annat till, det blev så sent och vi orkade inte, haha.

[BergThor]
2018-05-25 20:50
#111

Idag blev det en form av ”kebabspett”. Använde Anammas formbara färs och blandade med gul lök, vitlök, färsk persilja, spiskummin, salt och peppar. (Fick idén från ’Tuvessonskan’ på instagram.) Formade, trädde på spett och grillade. Helt okej. Spiskummin gjorde att det smakade tacos. Nästa gång tar vi mer salt och vitlök. :)

Annons:
sp0ngeb0b
2018-05-28 10:15
#112

#109 På vilket sätt är sjögräs inte vegetariskt? 🤔

[134643]
2018-05-29 09:08
#113

#112 Tyvärr så kryddar de ofta med torkad fisk.

sp0ngeb0b
2018-05-29 13:26
#114

#113 Men usch! Bra att veta, även om jag inte tycker om sjögräs.

[134643]
2018-05-29 14:42
#115

#114 För att vara helt ärlig så tror jag att det är typ grönkål och inte sjögräs de gör det av haha, det är faktiskt riktigt gott!

Loka03
2018-05-30 11:48
#116

Ett tips! Prova 3 vänners nya veganskt glass, den finns på vanliga livsmedelsbutiker(iallafall i Stockholm ) Den är helt suverän! Den är mjuk, len och inte alls så mycket luft i. Dom flesta råvarorna kommer från norden och det är ett svenskt företag, men glassen görs i Finland. Den finns som icke vegansk och vegansk. Enligt mig är den mycket bättre både i smak och konsistens än Ben o jerrys veganska glass. Här är lite länkar Recension av glassen av matexperten Matgeek(hans youtubenamn) https://m.youtube.com/watch?v=T1KS5vsUF3A Hemsidan av 3 vänner http://www.3vanner.se/

Are humans real?👽👽👽

sp0ngeb0b
2018-05-30 11:56
#117

Alltså, jag går egentligen på en diet men idag var jag så jäkla opepp att jag bara tänkte fuck it. Plus att jag fick ett nytt jobb idag, en heltidstjänst, faktiskt till och med min första heltidstjänst någonsin. Så jag besämde mig för att fira genom att äta Churros med choklad till middag. 😂 Hittade frysta i affären, bara att slänga in dem i ugnen i typ 5-10 min så var de klara! Och smälte lite choklad att ha till med. Mycket gott. Men är fortfarande hungrig så jag ska nog äta någon macka också.

#116 Vill minnas att jag har smakat en glass från 3 vänner med smak av ananas och kokos. Tyckte det var en bra glass, men just den smaken var inte min favorit då jag inte gillar ananas. Men hade det varit en annan smak (t.ex. min favorit choklad, hehe) så tror jag nog den hade varit underbar.

Loka03
2018-05-30 13:10
#118

#117 Det finns en vegansk chokladglass med chokladbitar, nötter och kolasås! :) Sedan finns det en icke vegansk som är chokladglass med en nypa havssalt.

Are humans real?👽👽👽

Annons:
sp0ngeb0b
2018-05-31 05:22
#119

#118 Ska kolla in det när jag är tillbaka i Sverige. :)

[BergThor]
2018-06-02 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Kan rekommendera dessa grönsaksburgare! Ganska söta och påminner väldigt mycket om vårrullar som man får på kinarestaurang i smaken. Konstigt men sant, tycker jag iallafall. En kartong innehåller 6 burgare. Kostar ca 20kr. Så värt! Finns i frysdisken. Åt dessa tillsammans med klyftpotatis, bearnaisesås och sallad. (OBS! Ovo-veg!)

[134643]
2018-06-03 22:22
#121

#120 Låter gott! Jag hade ju nyss en period där jag var sugen på burgare konstant, men för några dagar sedan råkade jag sätta i mig två tredjedelar av en innan jag insåg att osten jag hade haft på var möglig (förstå hur hungrig jag var om jag hann genom nästan hela burgaren innan jag insåg att något smakade knas haha). Så nu är suget borta för ett tag haha! Ikväll gjorde jag fried rice med ägg, och för första gången i mitt liv lät jag riset bli överkokt. Annars har jag nästan aldrig tillräckligt med tålamod och tar av det för tidigt. Vet faktiskt inte vad jag föredrar haha. Bakade scones medan riset kokade och nu är jag redan sugen på frukost. Lätt den bästa måltiden på dagen!

sp0ngeb0b
2018-06-04 13:01
#122

#121 Åh fried rice är så gott. Brukade göra det med curry och bönor ett tag. Och när jag var i Thailand åt jag det ofta med tofu. Borde laga det någon dag. Scones är ju också hemskt gott! Brukar övertala min pojkvän att baka det lite då och då 😃

Hos mig blev det snabblagad/ihopslängd mat idag för resterna var slut och jag orkade inte laga något. Gjorde couscous med grönsaksbuljong, och åt det tillsammans med blandade bönor, hackad rödlök, solrosfrön, olivolja och balsamicovinäger. Gjorde två omgångar så det blir matlåda till imorgon med!

Tant Grön
2018-06-04 13:41
#123

Till lunch åt jag svensk färskpotatis med finsk löksås, tailändska wokgrönsakergrönsaker och koreansk mungbönsbiff. 🙂

[134643]
2018-06-04 22:47
#124

#121 Jag levde på fried rice och pad thai o tre månader när jag var i Asien, det är så enkelt och så gott haha! #122 Mycket kulturellt! ;) Ikväll gjorde jag en slags vitlökssås med persilja blandat med pasta. Väldigt enkelt och gott :)

[BergThor]
2018-06-05 00:13
#125

#121 Åh har faktiskt aldrig gjort fried rice själv, måste ju prova det någon gång, särskilt när det alltid är sambons förstahandsval om vi köper kinamat. Idag åt vi vegofärssås och spagetti. Gjorde på Hälsans köks veganska färs. Blev flera matlådor till oss båda så kommer nog få äta det minst 2-3 dagar nu. :P Vad brukar ni använda för grädde när ni gör såser eller vad som helst? Jag har bara kört på Oatlys havregrädde, men borde jag prova någon annan?

Annons:
Loka03
2018-06-05 12:12
#126

#125 Det finns en liten pappförpackning av alpro som är Sojagrädde. Den är jättebra! Både krämig och neutral! Den passar både i såser, som bas i k*ttbullar och mycket mer! Den finns vid de andra Alproprodukterna i vanliga mataffärer! :)

Are humans real?👽👽👽

[134643]
2018-06-05 22:03
#127

“Köttfärssås” till middag och inte mindre än 6 matlådor i frysen så veckans luncher är avklarade. Helt ärligt så är jag helt värdelös på att laga ”lagom mycket”. Pastan var tänkt att räcka till 3 måltider men det blev alltså 7… Råkade också glömma vitlöksbröd i ugnen så att det brändes. Blev mycket ledsnare än vad som känns rimligt haha.

sp0ngeb0b
2018-06-08 10:35
#128

#125 Jag brukade (när jag bodde i Sverige) använda Oatly att göra sås av. Tycker den är god, och sen så har jag lite magproblem så jag väljer gärna bort soja i de fallen där annat funkar lika bra eller bättre. Men har faktiskt inte provat någon annan just för att jag varit så nöjd 😂 Här i Australien är sådant väldigt sällsynt i affärerna så jag gör ibland egen havregrädde. Men jag är lite för lat för det, även om det är superlätt, så jag bara låter bli rätter som behöver grädde haha.

Idag åt jag färdigsoppa till middag. Ett par som bodde i samma hus som jag flyttade hem till Europa häromveckan, och jag tror de lämnade kvar all sin mat och att någon sen flyttade runt den för helt plötsligt dök det upp en färdig soppa på min hylla i skafferiet, som jag tror att jag har sett på deras hylla innan. Den råkade dessutom vara vegansk! Jag lät den stå ett tag, men ingen tog den så jag åt den idag 😂 Det var en tomat- och linssoppa, smakade helt okej men jag kryddade med lite chili, örtsalt och svartpeppar.

[134643]
2018-06-12 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Idag var en ”vad har vi hemma?” dag haha, så det blev ris med majs, morötter och paprika stekta i honung, lite fetaost och en jordnötssås. Jag tror att barnet i mig gillar när en måltid inte är en ”måltid” utan bara olika ingredienser på samma tallrik, så att man kan plocka och äta det godaste först 😃

sp0ngeb0b
2018-06-13 22:57
#130

Här blev det couscous-sallad! Har fått dille på det. Denna gången med fullkornscouscous, kikärtor, rödlök, gurka, paprika, olivolja, pumpafrön och örtsalt. Praktiskt att ha med på jobbet då jag inte har tillgång till någon mikro.

Grodan
2018-06-17 18:01
#131

Sallad med bönor och nötter.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[134643]
2018-06-20 22:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Idag var det ääääntligen min tur!

Annons:
[134643]
2018-06-23 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Hoppas ni alla hade en trevlig midsommar! Utspritt över dagen lyckades jag äta ”biffar” med mozzarella och tomat, grillad majs, aubergine, svamp med vitlök, tomater, potatis, sötpotatis, halloumi, ägg och tre olika röror med bland annat fetaost och en med soltorkade tomater. Plus lite tårta och en himla massa bubbel och snaps ;) Såg kanske inte så vackert ut med desto godare var det haha :)

Loka03
2018-08-02 14:56
#134

Hej! 

kan verkligen rekommendera Anammas nya formbara färs som är jättegod! man behöver inte tillsätta något förutom kryddor t, ex. Den är dessutom vegansk! man kan göra allt från veganska köttbullar, biffar eller köttfärssås.🙂👍❤️

Are humans real?👽👽👽

Grodan
2018-08-02 15:50
#135

Sallad och potatisgratäng till lunch.

Sallad med bönor till middag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Avah
2018-08-06 23:01
#136

Idag blev det Linsgryta med svamp ris med solroskärnor och ugnbakad potatis med olivolja och massa paprika krydda.

Avah
2018-08-08 23:51
#137

Igår blev det hälsotallrik

Idag blev det pasta med krämig spenat och  tomatsås!

[BergThor]
2018-08-16 01:12
#138

Har inte varit inne här på ett bra tag, men det har blivit en hel del smarrigt vegetariskt och veganskt på sistone. Bland annat röda linsbollar i curry med ris, burgare på formbar färs (veganskt) med en vegansk cheddarost på och lite sallad såser och bröd, grönsaksbullar med pasta och sås, broccolisoppa med morot.. m.m. Allting supergott! 😍

Sarafiaklara
2018-08-16 02:55
#139

Igår blev det korv med bröd. Har inte hittat nån vegetarisk korv jag tycker är ok, så jag gjorde egna korvar med Anammas formbara färs. Blev den godaste vegetariska korven jag ätit hittills!

Annons:
Grodan
2018-08-16 20:51
#140

lunch = tomatsoppa

middag = bönsallad… idag var det svarta bönor, grönsallad, gurka, tomat och ärtor


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[134643]
2018-12-12 20:09
#141

Snacka om att jag har varit dålig på att uppdatera här 😃 I september började ett nytt äventyr för mig och jag är numera fattig student. Det går såklart att äta bra (och billigt) även som student, men jag känner kanske att varken tid eller engagemang finns riktigt så min mat är allt annat än inspirerande. 

Har dock i det senaste testat två nya grejer, Valios mjölkprotein och Soja bacon för första gången. Valios produkt (har bara testat den utan smak) tycker jag faktiskt riktigt mycket om! Den är rätt fast och har alltså inte samma svampighet som många produkter har, men har inte samma struktur som t.ex oumph. Jag tycker att den funkar rätt bra i både lite såsigare rätter och iblandat med diverse grönsaker eller liknande. 

Soja bacon var inte riktigt något för mig, smaken är hyfsad men jag tycker att den blir för mjuk. Gjorde carbonara med den, och jag måste säga att jag föredrar carbonara med svamp. Har låtit ett par kompisar smaka också, och de tyckte också om smaken men kände att konsistensen var lite off. 

Annars äter jag väldigt tråkigt. Höjdpunkten är typ när vi unnar oss Max. Det är nog fortfarande det bästa som finns 😃😍

Tant Grön
2018-12-12 22:01
#142

Idag åt jag vegetariskt julbord.

Upp till toppen
Annons: