Matprat

Hjälp med grönkål.

2018-05-30 10:08 #0 av: Thiah

Hörrni, jag har hör att grönkål ska vara en rejäl supergrönsak (klassas dom som grönsaker? Eller kålrötter? ).

Men vad sjutton gör jag med den? Igår gjorde vi smoothie men det blev ganska stora bitar av den kvar.
Ska jag ta bort allt utom bladen?

Om jag vill göra så nyttigt och vegetariskt som möjligt hur ska jag göra?

Vi försöker äta nyttigt, mättande och billigt så därför tänkte jag att grönkål skulle vara bra.

Ge alla tips och recept ni har för Google gjorde mig bara dummare :p haha

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2018-05-30 10:22 #1 av: NatasjaHemby

Grönkålschips Hjärta

Annars är det väldigt gott att stuva grönkål och ha som tillbehör till valfri "kött och potatis"-rätt.  Grönkålspaj är också en höjdare, gärna i smördegsskal. Nyttigheten där går ju att diskutera men det är i alla fall billigt Lipar

Edit: Med "kött och potatis-rätt" menar jag inte nödvändigtvis riktigt kött utan sojakött, seitan, tofu, bönbiffar eller vad som helst. Äter själv bara vegetabilier men är oftast lite slarvig med begreppen.

SE*Simbelmynes

Anmäl
2018-05-30 10:23 #2 av: kattöga

Jag brukar steka dem (ganska länge) i smör, med lite salt och vitpeppar på. Som tillbehör till t ex fläskkotlett eller så (inte vegetariskt, jag vet, men det finns säkert nåt vegetariskt alternativ till kött som kan användas).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2018-05-30 10:30 #3 av: Åsa S

Jag brukar ta bort den grova stjälken på grönkålen och bara tar de fina bladen, jag gör grönkålschips, paj, piroger, stuvning, soppa

Anmäl
2018-05-30 11:01 #4 av: Hera

Koka i buljong och avsluta med veg. Grädde. Vips så har du långkål.

Anmäl
2018-05-30 11:29 #5 av: Thiah

Tack för idéerna :D

Anmäl
2018-05-30 11:59 #6 av: sp0ngeb0b

Jag köper oftast fryst grönkål och har det nästan bara till smoothie, men om jag tar färsk brukar jag ta bort den tjocka delen i mitten och bara ta med bladen. Det kan även vara gott att ha i en sallad tillsammans med andra grönsaker. Eller grönkålschips, som någon sa!

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2018-05-30 14:17 #7 av: Thiah

Jag tror vi också måste börja ta bort stjälken. Den var lite väl tjock att ha i smoothies :p

Anmäl
2018-05-30 18:00 #8 av: Sarah

Grönsak :p släkt med broccoli, blomkål osv, och kålrot. Jag brukar köpa fryst hackad till smoothies, annars gör jag gärna chips, eller använder som spenat, både färsk och lagad.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.