Annons:
Etikettmatprat
Läst 1307 ggr
[Thiah]
5/30/18, 10:08 AM

Hjälp med grönkål.

Hörrni, jag har hör att grönkål ska vara en rejäl supergrönsak (klassas dom som grönsaker? Eller kålrötter? ). Men vad sjutton gör jag med den? Igår gjorde vi smoothie men det blev ganska stora bitar av den kvar. Ska jag ta bort allt utom bladen? Om jag vill göra så nyttigt och vegetariskt som möjligt hur ska jag göra? Vi försöker äta nyttigt, mättande och billigt så därför tänkte jag att grönkål skulle vara bra. Ge alla tips och recept ni har för Google gjorde mig bara dummare :p haha

Annons:
NatasjaHemby
5/30/18, 10:22 AM
#1

Grönkålschips ❤️

Annars är det väldigt gott att stuva grönkål och ha som tillbehör till valfri "kött och potatis"-rätt.  Grönkålspaj är också en höjdare, gärna i smördegsskal. Nyttigheten där går ju att diskutera men det är i alla fall billigt 😛

Edit: Med "kött och potatis-rätt" menar jag inte nödvändigtvis riktigt kött utan sojakött, seitan, tofu, bönbiffar eller vad som helst. Äter själv bara vegetabilier men är oftast lite slarvig med begreppen.

SE*Simbelmynes

kattöga
5/30/18, 10:23 AM
#2

Jag brukar steka dem (ganska länge) i smör, med lite salt och vitpeppar på. Som tillbehör till t ex fläskkotlett eller så (inte vegetariskt, jag vet, men det finns säkert nåt vegetariskt alternativ till kött som kan användas).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Åsa S
5/30/18, 10:30 AM
#3

Jag brukar ta bort den grova stjälken på grönkålen och bara tar de fina bladen, jag gör grönkålschips, paj, piroger, stuvning, soppa

Honestyisdead
5/30/18, 11:01 AM
#4

Koka i buljong och avsluta med veg. Grädde. Vips så har du långkål.

[Thiah]
5/30/18, 11:29 AM
#5

Tack för idéerna :D

sp0ngeb0b
5/30/18, 11:59 AM
#6

Jag köper oftast fryst grönkål och har det nästan bara till smoothie, men om jag tar färsk brukar jag ta bort den tjocka delen i mitten och bara ta med bladen. Det kan även vara gott att ha i en sallad tillsammans med andra grönsaker. Eller grönkålschips, som någon sa!

Annons:
[Thiah]
5/30/18, 2:17 PM
#7

Jag tror vi också måste börja ta bort stjälken. Den var lite väl tjock att ha i smoothies :p

Sarah
5/30/18, 6:00 PM
#8

Grönsak :p släkt med broccoli, blomkål osv, och kålrot. Jag brukar köpa fryst hackad till smoothies, annars gör jag gärna chips, eller använder som spenat, både färsk och lagad.

Grodan
6/17/18, 6:02 PM
#9

jag brukar göra grönkålssoppa. hackar grönkål, vitlök o buljong. Kokar upp, sjuder en stund…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

SanningsTourettes
11/20/18, 12:42 AM
#10

Smoothie med grönkål (skitsamma om det blir småbitar), eller grönkål som en ingrediens i en sallad. Grönkål är supernyttigt, klassas om en bladgrönsak och har samma näringssammsättning som gröna bladgrönsaker som t.ex. spenat. Det finns många sätt att äta grönkål, bara fantasin sätter gränser. Dessutom jäkligt gott!

Upp till toppen
Annons: