Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 987 ggr
Tant Grön
2018-07-11 10:09

Söker recept på squash

I år blir det väldigt mycket squash, tack vare att värmen gör att mördarsniglarna håller sig borta.
Vill gärna ha era bästa recept. Vad brukar ni laga på squash?
Här är mitt favoritrecept: Skär squashen i ej för tjocka bitar/ skivor, fräs i olja ganska länge. Tillsätt krossade tomater, pressad vitlök, chili, timjan, peppar och salt. Låt koka ihop en stund och rör ner lite grädde.

Annons:
sp0ngeb0b
2018-07-11 11:25
#1

En period gjorde jag ofta en pastasås med squash i. Jag gillar inte ens pasta, generellt, men just den rätten älskar jag. Den är mycket enkel: töm en burk Mama's home style ajvar (eller någon annan men det är min favorit i alla fall) i en kastrull. Rör ner tärnad squash, lite chili och random örter (oregano och timjan är mina favoriter). Blanda ut med Oatly's havregrädde tills den får en lösare konsistens och koka upp. Vill man göra det lite mer avancerat kan man ju fräsa lite gul lök och vitlök i olja innan man har i resten. Servera med fullkornspasta. 👍

Tant Grön
2018-07-11 16:35
#2

Låter jättegott, det skall jag prova. 🙂

NatasjaHemby
2018-08-13 10:07
#3

Potatis- och squashbiffar: Gör potatismos och krydda efter tycke. Riv squash (ungefär hälften så mycket squash som potatismos) och krama ur vätskan. Blanda ihop. Rör ner lite potatismjöl och/eller vetemjöl för att suga upp den kvarvarande vätskan från squashen. Forma biffar och stek eller baka i ugnen.

Rårakor med squash: Grovriv potatis och squash, eventuellt även morötter eller annan rotfrukt. Även gul lök och/eller vitlök är gott att riva ner. Salta och peppra, blanda i lite mjöl för att binda ihop. Klicka ut i stekpannan, platta till och stek på ganska hög värme så att de blir härligt knapriga. Alternativ: Blandar man de rivna grönsakerna med pannkakssmet så får man raggmunkar istället - minst lika gott!

Ratatouille är en annan favorit här hemma. Bästa sättet att göra av med både squash och tomater som jag brukar ha i överflöd så här års 😃

SE*Simbelmynes

Sjuttan
2018-08-14 11:31
#4

Hade mycket squash för en del år sedan. Gjorde ibland en sorts "ostkaka" alltså utan ost. Recept finns säker på nätet.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: