Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 680 ggr
Tant Grön
2018-09-28 10:45

Superbillig vegetarisk mat

Tänkte att vi kan lägga in recept här på billig vegetarisk mat.
Jag börjar med Vegetarisk "färssås":

3 små lökar
1 msk chilisås
2 dl grönsaksbuljong
grahamsmjöl
2 msk grädde
mejram, dragon

Hacka och fräs löken i margarin eller olja, tillsätt tomatpuré och chilisås. Tillsätt grönsaksbuljong. Red med grahamsmjöl som hälls direkt i tills det blir lagom tjockt. tillsätt grädde och kryddor. Man kan salta om man vill, men det behövs egentligen inte.
Servera med spagetti.

Min man som inte är vegetarian älskar den här, så jag måste alltid göra till honom också.

Annons:
Tant Grön
2018-09-28 10:56
#1

Kålsoppa matig, mättande, god och billig:

500 g vitkål
1 msk smör eller margarin
6 dl vatten
1 burk krossade tomater
2 buljongtärningar
2 - 3 potatisar
1 tsk örtsalt, peppar, hackad persilja

Skär kålen i fina strimlor. Fräs under omrörning tills den slaknar. Slå på vattnet, tomatkross och buljongtärningar. Koka på svag värme. Skala och skiva potatisen och lägg i när soppan kokat 5 minuter. Låt allt koka tills potatisen är mjuk. Strö över persiljan och smaka av med kryddorna. Servera ev. med en klick gräddfil och pannkakor efteråt.

sp0ngeb0b
2018-09-30 12:39
#2

Lins- och böngryta
för ca 2 personer

1 burk krossade tomater
1 burk valfria bönor
Ca 2 dl röda linser
1 gul lök
Några vitlöksklyftor
1-2 morötter
Ev. andra grönsaker om så önskas
Vatten
Grönsaksbuljongtärning
Rapsolja
Kryddor (jag brukar använda tacokrydda, eller en blandning av chili och örter)
Ris att ha som tillbehör, jag brukar ta råris

Koka riset.
Fräs lök, vitlök och morötter i olja. När det har fått fin färg, häll på krossade tomater, röda linser, kryddor, buljong och vatten. Man får justera mängden vatten efter hur tjockt man vill ha det. Koka tills linserna är mjuka, och ha i bönorna på slutet så de inte blir helt sönderkokta. Det brukar vara klart när riset är klart ungefär. Kan ätas med lite nötter eller frön som topping för extra krisp och fett.

Upp till toppen
Annons: