Annons:
Etikettlivsstil
Läst 627 ggr
Emptymoment
2018-10-08 08:28

Råd/Tips/Hjälp

God morgon!

Jag har ingen erfarenhet av vegansk eller vegetarisk mat, men av sentimentala skäl är det något jag nu har börjat överväga på allvar. Jag har naturligtvis tänkt tanken att gå över till endast vegansk kost tidigare men det finns ett stort hinder. Jag har väldigt många allergier och ett par sjukdomar som(enligt mig) förhindrar mig att gå över till endast vegansk kost. Om någon skulle orka, eller besitter kunskapen att ge mig tips på mat som jag skulle kunna äta istället för animalisk kost.

Jag skulle gärna vilja äta mer än…gurka.

Mina (veganska) födoämnesallergier är:

Nötter(alla varianter)

Mandel

Jordnötter

Baljväxter(ärtor, bönor, groddar osv)

Mögel(som finns i viss vegansk mat, bland annat i form av konserveringsmedel)

Citrusfrukter(inte alla, men resterande påverkar mina sjukdomar)

Stenfrukter

Vissa rotfrukter

Svamp har jag blivit rekommenderad att inte äta.

En del bär och andra former av frukt(exempelvis blåbär och jordgubbar) har jag ingen allergi mot, men påverkar mina sjukdomar.

Viss överkänslighet(ej allergi) finns mot äpple och päron

Är lite känslig mot gluten, men inget allvarligt. Får mig att må dåligt, men inte mer än så.

Som ni ser är det en ganska diger lista, och jag känner mig lite vilsen. Är det någon som har förslag på flera former av mat som jag skulle kunna gå över till?

Och innan någon frågar…ja alla allergier är bekräftade flertalet gånger via pricktest och hur mitt blod reagerar med proteinet.

Önskar er alla en trevlig dag :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Annons:
Surpan
2018-10-08 08:41
#1

Hoppsan, det är mycket allergier! Jag är inte vegan själv, men tänkte att jag kanske kan bolla lite med dig ändå för inspiration.

Spontat tänker jag någon tomatbaseradgryta med linser och ris, pasta med pesto (funkar pinjenötter, det är väl ett frö och inte en nöt?), vegansk tortellini med olja, körsbärstomater och babyspenat (och lite vegans ost på om man vill). Jag tror att avokado inte är en stenfrukt, och det kan man göra mycket röror med. Och ha på mackan!

/Surpan

Emptymoment
2018-10-08 08:50
#2

#1 Tack för att du tog dig tid att skriva :)

Haha, jodu det kan man säga :p Men det finns de som har det ännu värre!

Jag är relativt säker på att linser faller under facket för baljväxter, så jag är lite osäker på om jag vågar det haha. Jag har faktiskt ingen aning om pinjenötter tillhör frön eller nötter :o Men det är värt att ta reda på, då det skulle kunna vara något som man har i müsli

Jag är också nästan helt säker på att Avokado är en riktigt stenfrukt då den har en stor kärna och det brukar vara det som definierar en stenfrukt :/

Men annars lät dina förslag intressant. Pasta är alltid en favorit och är lättlagat!

Tack igen :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Sarafiaklara
2018-10-13 13:40
#3

Vilka rotfrukter funkar? Funkar potatis? Funkar dessa födoämnen: grönkål, fänkål, vitkål, majrova, rotselleri, spenat, majs, banan, solrosfrön, havregryn, olika sorters lök, olika örter, olika sallader?

SanningsTourettes
2018-11-20 00:24
#4

Jag kopierar ett inlägg från en annan tråd med likande frågeställning:

Oj, om du är allergisk mot både baljväxter och nötter kan det bli lite tufft. Frön är en bra proteinkälla, men det kan vara så illa att du är tvungen att äta lite kött.
Men försök tänk att du ska äta mer hälsosamt istället för att du ska äta just helvegetariskt. Vi är gjord för att äta alla sorters grönsaker (blad-, stjälk-, blom-, frukt-, och rotgrönsaker), Frön med stort F (linser, bönor, nötter, frön och korn), och frukt o bär.
Så försök satsa på att äta så mycket som möjligt av det vi är gjord för att äta och som du tål; grönsaker alla sorter, frön, frukt o bär, men tyvärr tror jag du behöver äta lite ägg, kött och mjölkprodukter. Det är naturligtvis bäst med vegetariskt men kan man inte leva så pga allergier så måste man förlåta sig själv och acceptera läget. Även om det är bättre ur etisk synpunkt att inte äta kött, så är det inte nödvändigtvis ohälsosamt att äta lite sådan mat, så länge du äter mkt grönsaker, och bara råvaror. Du kan ju alltid prova att äta enbart frön som proteinkälla men jag tror faktiskt inte att det är så hälsosamt i längden eftersom du kommer behöva äta relativt stora mängder.

Men alltså, ät alla sorters grönsaker du tål, frön, frukt o bär (det du tål, naturligtvis), och är det så att du inte blir riktigt mätt så är du tyvärr tvungen att äta kött, ägg och/eller mjölkprodukter också. Men det behöver inte vara hela världen, bara du äter råvaror och mkt grönsaker och de vegetariska råvaror du tål. Huvudsaken är att du inte skippar vegetariska råvaror och bara lever på kött och potatis så att säga. Då kommer du ändå kunna leva ett hälsosamt och friskt liv!

Lycka till, och undrar du något mer så är det bara att fråga!

Upp till toppen
Annons: