Recept: Varmrätter

Söker recept på purjolök

2018-10-24 11:58 #0 av: Tant Grön

Fick väldigt mycket purjolök i år och undrar om ni har några bra recept med purjo? Fryser så klart in en hel del.

Anmäl
2018-10-24 12:44 #1 av: Cireea

Nu har jag inget specifikt recept men potatis- och purjolökssoppa är ju fantastiskt gott. Perfekt nu när det börjar bli kallt ute.Glad

Sen hittade jag detta ugnsbakad purjolök , det är ju ett perfekt tillbehör eller som en egen förrätt om inte annat. Lät jättesmarrigt!  

Sajter: FilmGuldhamster, HamsterTwilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2018-10-24 12:47 #2 av: Tant Grön

#1 Potatis och purjolökssoppa brukar jag göra. Passar bra nu när det blir kallare. Ungnsbakad purjo låter gott, det var ett bra tips. Glad

Anmäl
2018-10-24 13:07 #3 av: Gronstedt

Jag kan ta hand om det som blir över Skrattar

Lättfräst purjolök är mycket smaskens att röra ned i blomkålsris, stuvad vitkål och liknande. Tillsätts omedelbart före serveringen.

Fräst med curry och gärna lätt redd på önskat sätt är den ett trevligt tilltugg i sig.

Vanlig tomat och lök-sallad blir lite annorlunda men minst lika smaklig med finskuren purjo.

Tillsammans med broccoli eller potatis kan det bli goda soppor. Rosépeppar piffar upp som krydda.

Anmäl
2018-10-24 15:09 #4 av: Tant Grön

#3 Brukar ha det i sallad. Blomkålsris har jag aldrig provat. Det låter spännande. 

Anmäl
2018-10-25 23:18 #5 av: Tant Grön

#3 Gjorde blomkålsris idag för första gången. Blandade med ärtor, majs och paprika och kryddor. Den stekta purjolöken blev picken över i:et. Verkligen saftigt och gott.

Anmäl
2018-10-27 19:48 #6 av: Tant Grön

pricken skulle det stå Skäms

Anmäl
2018-10-29 11:17 #7 av: Gronstedt

Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.