Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 693 ggr
Tant Grön
10/24/18, 11:58 AM

Söker recept på purjolök

Fick väldigt mycket purjolök i år och undrar om ni har några bra recept med purjo? Fryser så klart in en hel del.

Annons:
Cireea
10/24/18, 12:44 PM
#1

Nu har jag inget specifikt recept men potatis- och purjolökssoppa är ju fantastiskt gott. Perfekt nu när det börjar bli kallt ute.🙂

Sen hittade jag detta ugnsbakad purjolök , det är ju ett perfekt tillbehör eller som en egen förrätt om inte annat. Lät jättesmarrigt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tant Grön
10/24/18, 12:47 PM
#2

#1 Potatis och purjolökssoppa brukar jag göra. Passar bra nu när det blir kallare. Ungnsbakad purjo låter gott, det var ett bra tips. 🙂

Gronstedt
10/24/18, 1:07 PM
#3

Jag kan ta hand om det som blir över 😃

Lättfräst purjolök är mycket smaskens att röra ned i blomkålsris, stuvad vitkål och liknande. Tillsätts omedelbart före serveringen.

Fräst med curry och gärna lätt redd på önskat sätt är den ett trevligt tilltugg i sig.

Vanlig tomat och lök-sallad blir lite annorlunda men minst lika smaklig med finskuren purjo.

Tillsammans med broccoli eller potatis kan det bli goda soppor. Rosépeppar piffar upp som krydda.

Tant Grön
10/24/18, 3:09 PM
#4

#3 Brukar ha det i sallad. Blomkålsris har jag aldrig provat. Det låter spännande.

Tant Grön
10/25/18, 11:18 PM
#5

#3 Gjorde blomkålsris idag för första gången. Blandade med ärtor, majs och paprika och kryddor. Den stekta purjolöken blev picken över i:et. Verkligen saftigt och gott.

Tant Grön
10/27/18, 7:48 PM
#6

pricken skulle det stå 😞

Annons:
Gronstedt
10/29/18, 11:17 AM
#7

😃

SanningsTourettes
11/20/18, 12:19 AM
#8

Purjolök är en bra grönsak att ha i särskillt soppor. Det är både supernyttigt och väldigt gott, och kan få en annars tråkig soppa att bli supergod! Lök överhuvudtaget är en fantastisk ingrediens som inte bara är supernyttigt utan även en bra ingrediens för att göra rätten godare.

Sarah
12/21/18, 9:12 PM
#9

Tofugratäng ala fisk. Brukar göra med block av tofu med potatismos eller rotmos runt. Evt tomatskivor underst. Skivar tofun tunt men inte ända ner i botten, sen örtsalt mellan och evt lite citron. Gör en gratängsås på havregrädde, grönsaksbuljong, tångkaviar och mycket hackad purjolök och red så den tjocknar. In i ugnen tills det fått färg. Omnomnom!

Upp till toppen
Annons: