Matprat

Quornschnitzel med emmentalerost

2018-11-06 18:39 #0 av: EnGlad0liv

Hej, jag står här med en Quornschnitzel i handen och funderar över huruvida den är lakto-ovo-vegetarisk eller inte. I innehållsförteckningen står det inget om någon löpe eller liknande, men emmentalerost är vanligtvis en hårdost och jag tänker generellt att de innehåller löpe. I just det här fallet är den dock i "såsformat". Såhär står det i innehållsförteckningen i alla fall:

Mycoprotein™ (38 %), ostsås (20 %) [EMMENTALEROST (MJÖLK), (OST (MJÖLK), potatisstärkelse), mellanfet MJUKOST (MJÖLK), vatten], VETEMJÖL (innehåller tillsatt kalcium, järn, niacin & tiamin), vatten, vegetabiliska olja (solrosolja, rapsolja), rehydrerad ÄGGVITA från frigående höns, VETESTÄRKELSE, MJÖLKPROTEIN, naturliga aromämnen, semolinagryn (VETE), salt, förtjockningsmedel: kalciumklorid, kalciumcetat; jäst, gelébildande medel: pektin.

Vad tror ni?

Anmäl
2018-11-06 19:31 #1 av: Magi-cat

I alla fall Valios emmentalerost är utan löpe, så det kan stämma att produkten inte innehåller löpe. 

Hjärta "Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den." (Tage D.)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.