Annons:
Etikettmatprat
Läst 617 ggr
Tant Grön
2018-11-13 10:10

Ris med arsenik

Såg nyss att halten arsenik i ris har ökat tyvärr mest i ekologiskt. Äter ni mycket ris? Själv har jag minskat, äter sällan ris numera.

Annons:
Lussan20
2018-11-13 10:27
#1

Samma här, dessutom gillar jag inte ris. Äter mest potatis. Men jag har läst mycket om gifterna i ris, så nej tack för mig…Mvh/WL🌺

Tant Grön
2018-11-13 10:57
#2

Vad har du istället? Jag brukar ha bulgur, coscos eller blomkålsris som både ser ut och smakar som ris om man blandar med grönsaker. Pressad potatis med en god sås är också gott.

Lussan20
2018-11-13 11:28
#3

jag är väl lite trist så där. Det blir potatis i alla former, men även grönsaker som blomkål , Brocollie  , morötter. De är billiga nu, men blomkålen är dyr. Jag kokar rejält med morötter, gör mos, bitar som får räcka ca 3 dagar. Äter dom kalla också. River till alla måltider.

Gubben älskar ris , men då äter jag mos antingen på potatis eller morötter. Har lite brist på fantasi. Till kyckling äter jag bara grönsaker.

Ibland tar jag krafttag, men så halkar jag tillbaka i gamla vanor igen.

Mvh/WL

Tant Grön
2018-11-13 11:37
#4

#3 Ett tips är pressad potatis, det påminner mer om ris än mos gör. Och så en gos sås på det, borde väl gubben gilla.  🙂

Lussan20
2018-11-13 11:40
#5

Jag får väl fresta, hihi.

Han älskar ris och kan äta bara ris som blir över. Men jag ska pressa som omväxling i maten. Tack för tipset! Mvh/WL🌺

SanningsTourettes
2018-11-19 23:19
#6

Kopierar mitt eget inlägg från tråden i veganforumet:

Jag äter nästan aldrig ris då jag inte mår bra av för mkt stärkelse.

Men att arsenik har ökat i ekologiskt ris är förmodligen bullshit! Ekologiskt ris odlas av många olika bönder i många olika länder över hela jorden. Det finns ingen logik eller sannolikhet i att arsenikhalten skulle ha ökat hos alla dessa bönder i alla dessa länder över hela jorden!

Det sprids väldigt mkt desinformation i syfte att smutskasta både vegetarisk och ekologisk mat, och skrämma oss och få oss att tappa motivationen att äta hälsosamt så vi fortsätter äta livsmedelsindustrins skräp.

Ät ekologiskt ris om ni känner för det och va inte orolig för arsenik. Vi behöver dessutom lite arsenik precis som vi behöver järn, magnesium m.m. Det är arsenik i all mat som innehåller mycket mineraler, dvs framförallt linser, bönor, nötter, frön och korn. Vegetarisk mat gör oss dessutom mer motståndskraftig mot skadliga ämnen. Det är bara om det blir för mkt som det är farligt och jag tvivlar på att något livsmedel skulle innhålla sådana mängder om det inte odlas på ett ställe där det släppts ut från fabriker m.m. och det kan inte hända hos ALLA ekologiska bönder!!

Men man ska naturligtvis äta allting med måtta, så även ris.

En tumregel; kommer det en "nyhet" som skrämmer er från ekologisk eller vegetarisk mat så är det med största sannolikhet skrämselpropaganda som härstammar från livs- och läkemedelsindustrin, som skulle konka fullständigt om alla åt eko- veg- mat!!!

Var aldrig rädd för den mat vi är gjord för att äta, vad det än kommer för "nyheter"!! Vad är vi gjord för att äta? Grönsaker alla sorter (blom-, blad, stjälk-, frukt-, och rotgrönsaker), Frön med stort F (linser, bönor, nötter, frön och korn), och frukt och bär. Sen är vi även gjord för att äta insekter, och eventuellt ägg och smådjur men dessa sistnämnda är inte nödvändiga ur näringssynpunkt, därför väljer vi bort det av etiska skäl. (Döda djur när det inte är nödvändigt).

Vegetarisk och ekologisk mat är kärlek till er själva, naturen och djuren!! Va aldrig rädd för det!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: