Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 1466 ggr
Olioliolio
2019-01-30 16:06

Bra rätt att äta till kokt potatis?

Har ni några tips på vad man kan ha för gott till kokt potatis? 
Några kriterier jag har är: 

- Inga hel- eller halvfabrikat (inga sojaprodukter eller dylikt mao.)
- Inga grytor
- Inte bön- eller linsbiffar med sås (då äter jag hellre ris eller motsvarande till)
- Inte tofu
- Hyfsat snabblagat
- Hyfsat enkelt

Annons:
Sarah
2019-01-31 12:48
#1

Blir inte så mycket kvar… tempeth kanske. Ärthummus till det?

Auberginesill brukar vi ha på högtiderna :P

Sarafiaklara
2019-01-31 13:18
#2

En blomkålsstek med sås och en fräsch sallad. Portabello stekt eller gjord i ugnen. Varför inga grytor?

Tant Grön
2019-01-31 13:18
#3

Tycker det är gott med rödbetsbiffar och pepparrotssås till potatis. Eller Någon god grönsaksbiff med trattkantarellsås eller brunsås. Brukar göra många Grönsaksbiffar och frysa, så går det snabbt sen att laga till.

tlover
2019-01-31 14:03
#4

Panerad svamp passar till potatis och är ganska lätt att göra

l'm back

Olioliolio
2019-02-14 16:22
#5

Skälet till att jag uteslöt gryta eller typ lins- eller bönbiffar till är att allt blir liksom samma konsistens. Mjukt på något vis. Det blir väldigt tråkigt. 
Panerad svamp och kokt potatis blir ju ganska näringsfattigt och också lite samma sak där att allt får en mjuk, typ kokt, konsistens och det i sig är trist. 
Tempeh är ju tyvärr även det en sojaprodukt. 
Ska testa blomkålsstek men tror att det även där blir samma problem med konsistensen. Att det blir samma över hela tallriken alltså. 

Kanske får inse att kokt potatis var något jag lämnade bakom mig när jag blev vegetarian för många år sedan. Har fortfarande inte hittat något som inte är en "substitutprodukt" som verkligen passar till. Substituten (och sojan) funkar tyvärr väldigt dåligt med min sambos mage så de har fått lämna menyn här hemma.

Tack för försöken!

Sarah
2019-02-14 16:58
#6

Aha, fattade inte att all soja skulle bort. Funkar inte quorn heller? Seitan?

Annons:
Åsa
2019-12-29 18:29
#7

Jag tänker att solrosbollar skulle passa till kokt potatis.

tlover
2019-12-29 18:49
#8

Har märkt att kokt eller ungsbakad rödbeta med tarator är supergott till kokt potatis och/eller bröd. Är du rädd för näringsbrist trots tarator kan det kpmpletteras med en bönsallad

l'm back

gronstadning
2020-01-13 10:18
#9

Zucchinibiffar eller morotsbiffar med någon mumsig sås till!

koppargaller
2020-02-08 18:34
#10

Stuvad spenat eller mangold. Gratinerad blomkål.

NatasjaHemby
2020-03-05 11:48
#11

Det finns något som kallas "mannagrynsfisk". Googla på ordet så kommer det fram flera sidor med resultat. Servera med gröna ärtor för en mer komplett måltid.

Hårt stekt polenta är också riktigt gott! Tar lite tid att förbereda eftersom det ska svalna innan man skär upp det, men man kan lätt göra förberedelserna dagen innan. Jag tycker det är gott med en kryddig sås till, t.ex. curry- eller paprikasås. Även här kan man behöva komplettera med t.ex. en bönsallad. 

Kålpudding gjord på sojafri färs, om det finns någon som funkar för er? Annars kan man säkert ersätta färsen med röda linser. Jag brukar fuska och tillaga det direkt i stekpannan istället för att göra en ordentlig pudding i ugnen. Riktigt gott med kokt potatis, brunsås och lite lingon.

SE*Simbelmynes

S.L
2020-09-24 20:12
#12

#3: du kan inte ge receptet på allt detta låter smarrigt ☺ Svamp blir svårt här har dom gjort kalhyggen av mina svampställen eller så går vuldsvinen o bökar upp allt 😬 En hel flock fick mig att vända på klacken tur inte hundarna visa intresse för som små kultingarn 😣

Soligajag1
2021-09-14 08:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Grönsaksbiffar utav morot , broccoli, blomkål, kikärtor , färsk persilja , salt och örtkrydda .

Kokar alla grönsaker ihop , all dente, kör i maskin sen en stund, har i kryddor , ägg + ströbröd med mjölk, blanda och forma biffar ,

Lägg på en plåt i ugnen med bakplåtspapper .

I min rätt har jag bulgur men du kan även ha kokt potatis + en sallad till.

HH 🙂

Annons:
Tant Grön
2021-09-14 13:01
#14

Rödbetsbiffar med pepparrotssås är gott.

Upp till toppen
Annons: