Recept: Varmrätter

Bra rätt att äta till kokt potatis?

2019-01-30 16:06 #0 av: Olioliolio

Har ni några tips på vad man kan ha för gott till kokt potatis? 
Några kriterier jag har är: 

- Inga hel- eller halvfabrikat (inga sojaprodukter eller dylikt mao.)
- Inga grytor
- Inte bön- eller linsbiffar med sås (då äter jag hellre ris eller motsvarande till)
- Inte tofu
- Hyfsat snabblagat
- Hyfsat enkelt

Anmäl
2019-01-31 12:48 #1 av: Sarah

Blir inte så mycket kvar... tempeth kanske. Ärthummus till det?

Auberginesill brukar vi ha på högtiderna :P 

Anmäl
2019-01-31 13:18 #2 av: Sarafiaklara

En blomkålsstek med sås och en fräsch sallad.
Portabello stekt eller gjord i ugnen.
Varför inga grytor?

Anmäl
2019-01-31 13:18 #3 av: Tant Grön

Tycker det är gott med rödbetsbiffar och pepparrotssås till potatis. Eller Någon god grönsaksbiff med trattkantarellsås eller brunsås. Brukar göra många Grönsaksbiffar och frysa, så går det snabbt sen att laga till.

Anmäl
2019-01-31 14:03 #4 av: tlover

Panerad svamp passar till potatis och är ganska lätt att göra

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2019-02-14 16:22 #5 av: Olioliolio

Skälet till att jag uteslöt gryta eller typ lins- eller bönbiffar till är att allt blir liksom samma konsistens. Mjukt på något vis. Det blir väldigt tråkigt. 
Panerad svamp och kokt potatis blir ju ganska näringsfattigt och också lite samma sak där att allt får en mjuk, typ kokt, konsistens och det i sig är trist. 
Tempeh är ju tyvärr även det en sojaprodukt. 
Ska testa blomkålsstek men tror att det även där blir samma problem med konsistensen. Att det blir samma över hela tallriken alltså. 

Kanske får inse att kokt potatis var något jag lämnade bakom mig när jag blev vegetarian för många år sedan. Har fortfarande inte hittat något som inte är en "substitutprodukt" som verkligen passar till. Substituten (och sojan) funkar tyvärr väldigt dåligt med min sambos mage så de har fått lämna menyn här hemma.

Tack för försöken!

Anmäl
2019-02-14 16:58 #6 av: Sarah

Aha, fattade inte att all soja skulle bort. Funkar inte quorn heller? Seitan?

Anmäl