Annons:
Etikettmatprat
Läst 859 ggr
Tant Grön
2/4/19, 8:35 AM

Sveriges äldsta vegetariska kokbok

Sveriges första vegetariska kokbok kom ut 1913. Tänk att det fanns vegetarianer på den tiden. https://www.land.se/mat-dryck/kolla-recepten-i-sveriges-aldsta-vegetariska-kokbok/

Annons:
Tant Grön
2/4/19, 8:43 AM
#1

I artikeln finns tre recept om någon vill prova. Inget som lockar mig i alla fall.

Lavine
2/7/19, 8:26 AM
#2

Det var kul att läsa. Blev väldigt nyfiken på korv gjord på bruna bönor, jag hittade ett paket torkade bruna bönor i mitt skafferi häromdagen och tänkte VAD ska jag göra med dem. Men jag kan nog leta upp ett sojabönrecept och byta ut dem.

Tant Grön
2/7/19, 8:36 AM
#3

#2 Du kan väl berätta om du gör den, hur det smakar. 🙂

Lavine
2/7/19, 11:46 AM
#4

Har faktiskt letat recept en stund, bara på bönor överlag, men det var svårt att hitta. Kanske försöker använda ett bönbiffrecept och bara forma dem annorlunda. Ska lägga bönorna i blöt i natt och se vad jag får till av dem.

Lavine
2/8/19, 9:39 AM
#5

(Jag upptäckte just att jag glömde lägga bönorna i blöt. 😟 Eftersom blötläggningstiden är angiven till 12 timmar är det ingen idé att göra det över dagen heller, det tar för lång tid, så projektet skjuts på till annan ledig dag.)

Tant Grön
2/8/19, 10:18 AM
#6

Har aldrig gjort egen korv. Undrar vad man använder som skinn?

Annons:
Lavine
2/8/19, 11:56 AM
#7

#6 Det är det som är mitt problem just nu, jag har läst ett recept på korv men minns inte hur de "skinnade" den! Och minns naturligtvis heller inte var jag kom över receptet. Läste ett recept på denna sida, men där skulle man mer forma i korvform. Det receptet innehåller även ägg och det tänkte jag undvika.

Upp till toppen
Annons: