Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 602 ggr
tlover
2/4/19, 7:34 PM

Vegan wonderpot m. Saffran

Jag gjorde en helt underbar one pot gryta idag så jag tänkte dela receptet (så bra som jag minns det) här. Vegan wonderpot m. Saffran 10-12 port 4dl gröna linser 4dl långkornigt ris (jag använde jasmineris) 10 dl krossade tomater 5dl vatten 5 lökar 6 vitlöksklyftor 1 st citron 2nävar russin 2 cm färsk ingefära 3msk malen koriander 1,5 msk spiskummin 0,5g saffran Salt efter smak (några matskedar) Olja att steka i Rensa, skölj och blötlägg gröna linser i 10-20 min. Tvätta riset, skala och skiva löken, skala och putsa vitlöken och strimla ingefäran. Fräs löken och ingefära i några minuter. Tillsätt riset, kryddor utom saffran och fräs det med i några minuter under omrörning. Häll av vattnet från linserna och tillsätt det i grytan tillsammans med saffran. Rör om och tillsätt vatten och krossade tomater. Låt koka upp och låt puttra under lock i ca 10 min. Lägg i citron i klyftor och russin och lägg grytan i wonderbag i 2-3h. Rör om och servera (det går säkert att låta stå på låg värme på spisen ett tag men då får ni experimentera med tid och temperatur)

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: