Annons:
Etikettallmänt
Läst 1443 ggr
Jossan1982
2019-02-15 11:09

Nässelsoppa av pulver?

Hej

Jag hade tänkt att göra nässelsoppa av nässelpulver men hur mycket pulver ska man ha i soppan? Alla recept jag kollar på använder t.ex. 2 liter nässlor, men hur mycket är det i pulver form?

Annons:
Maria
2019-02-15 12:21
#1

Kan det verkligen bli gott med soppa på nässelpulver?

Färsk nässelsoppa är ju ljuvligt men hoppas någon annan vet bättre än jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
2019-02-15 12:27
#2

Undrar också om det blir gott. Brukar torka nässlor, men har aldrig provat att ha bara torkade nässlor i soppa. Brukar smula ner i andra soppor.

Maria
2019-02-15 12:32
#3

#2 Så brukar jag också använda det. 

Förr när jag bakade bröd så hade jag ibland i det i degen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
2019-02-15 12:50
#4

#3 Brukar också ha det i bröd. Grova platta brödkakor med torkade nässlor är väldigt gott. 😛
#0 Du kan väl prova dig fram och bara göra en portion? Och berätta här hur det blev.

Jossan1982
2019-02-15 17:01
#5

#4 har du något recept på dom platta brödkakorna? :)

Jag har försökt ha det i smoothies & Juice men det smaka extremt äckligt så tänkte att det smaka bättre i soppa, älskar nässelsoppa men det kanske inte blir samma sak på pulver..

Jo fast jag har ingen aning om hur mycket jag ska använda, men kan kanske testa ändå och återkomma om resultatet :)

Maria
2019-02-15 17:10
#6

Jag tror du kommer bli grymt besviken om du älskar nässelsoppa och jämföra det med pulver som mer är som en krydda i det tillståndet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tant Grön
2019-02-15 18:13
#7

#5 Har inget recept, men brukar ta ca 5 dl vatten + smulade torra nässlor. Värm tills fingervarmt. Blanda 25 gr. jäst med 1 - 1,5 tsk salt + ca. 2tsk socker. När jästen lösts upp tillsätt den till det ljumna vattnet. Eventuellt kan man ta i en  skvätt olja. Sen brukar jag ha några dl rågmjöl och lite mer grahamsmjöl. Resten tar jag vetemjöl.
Vet inte alls hur det blir med pulver, om det blir gott. Jag skulle nog använda det i soppor och grytor, bara lite då.

Upp till toppen
Annons: