Annons:
Etikettmatprat
Läst 695 ggr
Louen
8/29/19, 12:50 PM

Tips på mat

Hej! Jag hoppas folk vill försöka hjälpa mig lite. Jag vill försöka äta mer vegetariskt, speciellt med tanke på att barnen vägrar äta kött hos mig. På förskolan går det bra, och hos deras pappa. Så istället för att behöva slänga mat tänkte jag och Sambon att vi äter vegetariskt när barnen är hemma. Det som ställer till det hela är allergier :D Vi har: Gluten/laktos Nötter Persika Jordgubbar Vindruvor Potatis Och helst vill vi kunna laga maten från grunden för gubben vill inte äta soja! Haha finns det några bra tips? :D

Annons:
sp0ngeb0b
8/30/19, 7:33 AM
#1

Vad som helst med bönor eller linser som bas funkar ju. Finns även färdiga biffar att köpa som inte innehåller soja. Får jag fråga varför han inte vill äta soja?

Ni kan göra bönbiffar eller grönsaksbiffar med rotsaker i ugn, eller med ris, och sås. Böngrytor, linssoppa eller grönsakssoppa, lasagne där ni använder linser i stället för kött, stroganoff med antingen bönor, morotsstavar, peas of heaven "falukorv" (vet inte om den innehåller soja men den är väldigt god, och baserad på ärtor), eller tofu om gubben kan tänka sig att äta soja någon gång.

Louen
8/31/19, 7:25 PM
#2

Jag har faktiskt ingen aning om varför. Jag godtar det dock eftersom han inte frågar varför jag inte äter nöt eller lamm.

Dum fråga finns det lasagneplattor utan gluten?
Tänkte göra pastasås med linser och morötter :)

sp0ngeb0b
8/31/19, 9:53 PM
#3

#2 Jag vet faktiskt inte om det finns vanliga glutenfria lasagneplattor. Däremot vet jag att det finns bönpastaplattor, gjorda på 100% bönor. Jag har testat de från Risenta och de smakar bra!

Stallmima
9/15/19, 8:55 AM
#4

Kolla in "jävligt gott"  för inspiration på maträtter  👍

Sjuttan
9/25/19, 11:18 AM
#5

Jag gör ofta en "Wok-aktig" rätt, där jag fräser olika ingredienser i en stekpanna eller wokpanna. Kan utgå från kokta pastaskruvar, linser, kokt ris el dyl. Slänger sedan i precis det jag känner för eller det jag har hemma. Främst olika goda grönsaker och rotfrukter. Såsom strimlade morötter, paprika, palsternacka, mm. Vissa behöver väl kokas innan. Smaksättning som jag gillar är soltorkade tomater eller peperoni, strimlad. Tillsätter gärna korvstrimlor - för min del gärna av vegetsrisk el kycklingkorv. Detta kan varieras efter tycke och smak.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

vallhund
11/18/19, 1:56 PM
#6

Aldrig hört talas om potatisallergi. Hur är det diagnostiserat?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Tante Aubergine]
12/7/19, 12:56 PM
#7

Det finns glutenfria lasagneplattor, bland annat Sempers. https://www.semperglutenfritt.se/produkter/lasagneplattor#

Upp till toppen
Annons: