Annons:
Etikettmatprat
Läst 692 ggr
Cajjoo
2019-09-22 17:15

Löpe

Hej!

Jag undrar lite över hur andra vegetarianer gör med löpe? Jag tycker nämligen att det är svårt att veta säkert om något innehåller löpe (så länge det inte är ren ost och man har en innehållsförteckningen framför sig). 

Även om det står "vegetariskt" på förpackningar eller menyer är det nämligen svårt att veta om folk är räknar med löpen. Jag blev till exempel bjuden på en quornschnitzel med ost i för ett tag sen och det borde väl vara vegetariskt kan man tycka? På innehållsförteckningen stod det dock bara "emmentalerost", men det stod inte vad osten innehöll. Jag är dock ganska säker på att emmentaler borde ha löpe i sig? Jag kan inte heller lita på skolmaten utan har istället valt att äta veganskt där. Även om jag inte har något emot det så kan jag störa mig på att "vegetariskt" inte betyder vegetariskt (lakto-ovo iaf), det är som att säga "vegetariskt godis" när det innehåller gelatin. Fattar inte.

Har ni andra vegetarianer som ändå känner till löpe valt att äta det i alla fall eller har ni bara blivit veganer?

(Om någon har tråkigt och vill ha en djupare fråga… Hur tänker du med vassle som kan innehålla spår av löpe? ;))

Annons:
[Tante Aubergine]
2019-12-07 13:20
#1

Hej. Knepig situation, det där, och jag tycker att det är tämligen tråkigt att det inte framgår om löpe finns i innehållet eller inte. Själv så äter jag, exempelvis halloumi, enbart de sorter jag vet är okej. Vad gäller emmentalerost så ska Valios vara utan löpe.

Upp till toppen
Annons: