Annons:
Etikettlivsstil
Läst 319 ggr
novembre
9/25/19, 11:02 AM

Tips på hälsosam kost

Hejsan!

Jag behöver verkligen tips på en hälsosam vegetarisk kosthållning :) Vad äter ni för att hålla er hälsosamma? vad undviker ni? Och har ni tips på hur ni varierar er kost? En kost som är hållbar på längre sikt är det jag är ute efter, så bantningskurer, eller vad det kallas idag är jag inte så pepp på.  

sedan jag blev tillsammans med min pojkvän blev jag också vegetarian, men kruxet är att jag gått upp i vikt väldigt mycket sedan dess. orsakerna är flera, men nu känner jag att det är dags för en förändring i kosten. 

Jag vet bara inte vad som är bra mat att äta som vegetarian. Det har blivit en del halvfabrikat, som vegetariska korvar och biffar m.m. för att det är helt enkelt enklare att laga, sedan äter vi ändå väldigt mycket bönor och kikärtor och jag blir ganska trött på att äta så mycket bönor som vi gör just nu.  Det blir en del halvfabrikat (som jag är skeptisk mot om det är så bra), mycket kolhydrater som ex, pasta potatis, ris, bröd och det är ju inte det nyttigaste för en hälsosam kosthållning på sikt känner jag. 

Tacksam för alla tips! :)

Annons:
sp0ngeb0b
9/25/19, 12:52 PM
#1

Det är ju väldigt individuellt vad som är en en hälsosam kost, så jag utgår ju från vad jag tycker är det bästa. Inte för att jag följer det hela tiden, jag är en stor gottegris så jag faller lätt dit men det är i alla fall det jag strävar efter. Jag går också ganska mycket efter vad som är billigt och miljövänligt, men det går ju ofta hand i hand faktiskt.

MASSVIS med grönsaker, så mycket du bara orkar äta. Och även mycket rotfrukter och frukt. Just nu är ju rotfrukter väldigt billigt så där kan man ju spara in ifall man vill unna sig något annat som är lite dyrare. (om nu ekonomin är begränsad) Framförallt är gröna blad väldigt näringsrikt såsom spenat, grönkål, ruccola osv. För att öka mängden grönsaker utan att behöva äta brutala volymer kan jag varmt rekommendera att göra smoothie. Jag brukar göra helt gröna på massa spenat och grönkål (fryst för prisets och hållbarhetens skull), ibland andra blad om jag hittar på extrapris, ett äpple, en stor bit ingefära och en sked spirulina. Sen kan man ju slänga i frukt, baljväxter, proteinpulver med om man vill. Har ambitionen att göra en grön smoothie om dagen men det går inte så bra med det haha. Men brukar bli antingen en grön smoothie eller en fruktsmoothie med proteinpulver (mest när jag har varit på gymmet och vill ha något snabbt) nästan varje dag.

Mycket baljväxter såsom bönor och linser, men väldigt lite av halvfabrikat som korv, biffar osv. Man kan ju göra egna sådana saker på baljväxter och grönsaker om man vill. Har man ont om tid eller är lat kan man ju göra massa någon dag när man har tid och sedan frysa in dem så kan man bara langa fram dem och steka en annan dag precis som om det vore köpt halvfabrikat. Eller så kan man göra soppor, grytor, sallader, röror m.m. på baljväxterna.

Sen vad gäller kolhydratskällor blir det ibland quinoa, vilket ju varken är speciellt billigt eller klimatsmart men men. Äter också en del couscous ibland mest för att det är väldigt enkelt, och finns fullkornsvarianter. Eller potatis. Pasta gillar jag inte men hade oavsett undvikt det. Havre är väldigt nyttigt och mättande, även billigt och klimatsmart. Kan användas till annat än gröt, t.ex. smoothies eller i biffar osv. Finns ju även mathavre om man vill ha det som tillbehör till maten. Potatis är också en utmärkt källa till bra kolhydrater.

Det jag försöker undvika är ju allt som är fullt av socker och tomma kalorier som godis, chips, läsk, kakor ja, du fattar säkert. Och snabba kolhydrater som pasta, ris, bröd osv försöker jag minska men äter i viss mån, men är ju bättre att välja fullkorn om man nu vill äta det ändå. Om jag är sötsugen brukar jag försöka äta frukt, smoothies, dricka te eller borsta tänderna om det är kväll. 

Kan vara värt att se över fettinnehållet med, så klart behöver man fett i sin kost speciellt för mättnadens skull, men om man steker mycket är det lätt att det blir onödigt mycket fett. Jag tror att det är mest hälsosamt att äta mest kolhydrater och minst protein och fett, men det är ju extremt olika vad folk tycker om det. Man får väl prova sig fram och se vad man mår bra av helt enkelt och jag vet att jag mår bäst på relativt fettsnål kost.

Upp till toppen
Annons: