Annons:
Etikettallmänt
Läst 1273 ggr
Tant Grön
11/26/19, 8:49 AM

Vegan stämmer Burger King

Vegan stämmer Burger King för att den veganska maten steks med kött. Vad tycker ni, skulle ni äta en burgare som stekts på samma häll som kött stekts på?

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/936370-vegan-stammer-burger-king-for-att-mat-stektes-med-kott

Annons:
Magi-cat
11/26/19, 9:12 AM
#1

Nej, det tycker jag är oaptitligt. (Om den inte diskas innan vegge-maten läggs på.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
11/26/19, 9:15 AM
#2

Undrar hur man gör i Sverige? Själv äter jag varken där eller på Mc Donalds.

Magi-cat
11/26/19, 8:26 PM
#3

#2 Äter inte heller där. 🙂 Det skulle vara i absolut största nödfall då.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Björn.B]
11/27/19, 1:01 PM
#4

Den steks på samma stekbord det skulle ta för lång tid att hetta upp bordet igen, man skrapar nog bara bordet som andra restauranger gör Vi steker veganburgare på samma bord som kött fast en bit ifrån.

[Tante Aubergine]
12/7/19, 12:38 PM
#5

Hm, svår fråga. Har aldrig gillat Burger King, och McDonalds har det blivit väldigt sällan. Skulle helst inte ha burgaren på samma bord utan en rengöring, såvida inte de veganska var tillräckligt långt ifrån för att inte ha varit i kontakt med de "vanliga". Det är iallafall vad jag tycker.

[EM_L]
2/22/20, 3:46 AM
#6

Är ny här på denna sajt! Och vad glad jag är att jag inte äter hamburgare från McDonalds, Burger King och sådana ställen. Är inte riktigt glad i det och tror inte på vad de säger att de har i sina hamburgare m.m… När jag lagar mat hemma åt mig o pappa (fortfarande köttätare men inte i samma grad längre sedan jag blev lakto-ovo vegetarian) och det är typ nödfall. Så kan det hända att kött steks brevid mitt vegetariska. Men då har jag liksom kontroll över det och gör det med vilje. Jag vet inte var de har lagt sina vegetariska burgare på McDonalds och vill nog inte veta det heller. Så jag undviker sådanna ställen. Om det inte gäller att köpa dricka eller möjligtvis pommes frites.

Annons:
Jojaton
3/5/20, 11:56 AM
#7

Jag jobbade på McDonalds för 5-6 år sedan, då var vegoalternativen visserligen inte lika många men det var otroligt noga med vilka fritöser samt stekbord som användes till vad. De vegetariska fritöserna var helt fria från kyckling- och fisk produkter, pommesfritöserna var även helt fria från glutenprodukter. Stekborden rengjordes med vatten och vita trasor tills trasorna var vita igen om kycklingfiléer skulle stekas (vi använde alltså samma stekbord som till hamburgarna, men rengjorda)

Johanna - Instagram

Chinesecrestedlover
3/23/20, 6:52 PM
#8

Som strikt vegan av etiska skäl som inte äter "spår av…" (diverse animaliskt) så skulle jag aldrig ens komma på tanken att äta någonting som stekt/kokats/hackats eller whatever på samma yta/nära animaliska produkter. Bara tanken får mig att må illa. 

Jag har inte ätit ex. pommes etc. på diverse "hamburgerhak" eller andra restauranger osv. sedan massor med år (sedan jag fick reda på att det inte gick att garantera att det inte fanns spår av kött etc. på det så kallat vegetariska/veganska). 

Jag lagar min mat hemma så jag vet att allt är ok för mig att äta. 

Jag har t.ex. sedan många år (har varit vegan sedan 2000 och var innan det lakto-vegetarian från 1997) haft en separat grill hos mina föräldrar så att vi kan ha grillkväll ihop, men jag kan grilla mina grönsaker osv. utan att ha dessa på samma yta som deras kött.

S.L
9/23/20, 10:14 AM
#9

Äter på McDonalds ibland då jag vet om att dom iaf har lite ordning på matlagningen som 7 nämner.
Jag är inte så petig jag lagar kött/fisk/fågel till övriga i familjen men äter inte det själv pga ogillar konsistensen samt smaken på kött mm.
Jag förstår om man har svårt med hur allt lagas om det andvänder samna stekbord som köttet.

Upp till toppen
Annons: