Annons:
Etikettallmänt
Läst 760 ggr
MontEverest
2020-02-14 15:13

Marabou hjärtask

Det står att asken innehåller e 476 fast det står sojalechitin , e 476 båda 2 inom en parentes, betyder då detta att e 476 ej e animaliskt??

Annons:
Carmarino
2020-02-14 15:22
#1

Det kan vara animaliskt, beroende på hur glycerolen är framställd.

https://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=27873


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MontEverest
2020-02-14 15:29
#2

Ok tack. Men tänker varför skriver de det i en parentes ihop med soja lecitin?? Tänker om det stod helt själv att det då e animaliskt? Men e det någon som vet om dessa chokladhjärtan i ask med nougat fyllning märke marabou e vegetariskt, kanske någon som redan frågat marabou?

Carmarino
2020-02-14 15:38
#3

Det som står inom parentes är ett förtydligande till "emulgeringsmedel", d.v.s. de använder sojalecitin som emulgeringsmedel i nougaten.

Tror inte du kan räkna med att den är vegetarisk, eftersom e476 tydligen oftast framställs av fett från djur.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-476---polyglycerolpolyricinoleat

Marabou verkar inte var särskilt intresserade av att upplysa om deras choklad är vegetarisk eller ej, eftersom de inte ens publicerar innehållsdeklarationerna på sin hemsida. De hänvisar bara till listan på förpackningen.

Chokladen innehåller ju dessutom mjölkpulver, så är du inte lakto-ovo-vegetarian kan du inte äta den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MontEverest
2020-02-14 15:54
#4

Ok, ja jag har märkt att marabou ej skriver ut något innehåll på hemsidan, lite konstigt. Om e 476 e veg skulle jag kunna äta denna eftersom jag även äter mjölkprodukter.

Carmarino
2020-02-14 17:09
#5

Det framgår ju inte om just deras e476 är framställt av fett från djur. Om jag tolkat informationen rätt så finns det tydligen även sådant som inte är det, men det är inte lätt att veta om inte producenterna skriver vilken sort det är.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MontEverest
2020-02-14 18:54
#6

Nä precis svårt att veta/ synd att de inte skriver sånt mer noggrant skulle de ju tjäna på själva oxå i o med att en större köpgrupp kan köpa deras varor

Annons:
MontEverest
2020-02-18 16:30
#7

Vi kan tyvärr inte ställa oss till huruvidare E476 är vegetabiliskt eller animaliskt. Råprodukten kan variera från produktionstillfället och därför kan vi inte garantera ett vegetabiliskt ursprung. Det är därför upp till varje konsument att själv avgöra om denne vill eller kan konsumera produkten. Svaret från marabou efter att ha mailat de.

Carmarino
2020-02-18 16:35
#8

Så trist. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MontEverest
2020-02-18 17:08
#9

Ja man tror att ett så stort märke som Marabou ändå skulle ha någon koll på sina produkter, men verkar ju vara olika från gång till gång….

Upp till toppen
Annons: