Annons:
Etikettmatprat
Läst 464 ggr
iAlma
7/3/20, 2:54 PM

Kaviar

Anser ni att kaviar är lakto ovo vegetariskt?

"Life isn't about your final moments, it's about the moments that led up to them"

Annons:
Herveaux
7/3/20, 3:06 PM
#1

[Jag är allätare]
Kaviar (fiskrom) skulle väl kunna gå under kategorin "ägg" och då ingå i en ovo vegetarisk kost?

Jag verkar vara fel ute enligt en annan tråd om kaviar här på forumet. 
https://vegetariskt.ifokus.se/discussions/52cec69fce12c47532001fce-ater-ni-kaviar
Argumentet att fisken dödas för att man ska kunna framställa kaviar…blir inte det lite som att en kviga måste ha fått en kalv (som senare går till slakt, beroende på kalvens kön) för att kon ska kunna brukas som mjölkko? 

Vill inte trampa någon på tårna, det här var bara mina tankar om saken. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
7/3/20, 3:14 PM
#2

En fisk måste inte dödas för att ge kaviar.

DesK
7/3/20, 3:19 PM
#3

I strikt mening är väl vanlig kaviar, gjord på fiskrom, på sin höjd vegetarisk. Vill man välja veganskt, så finns ju vegiar, som är riktigt god och gjord på tång.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

iAlma
7/4/20, 12:47 PM
#4

#2 Var det jag mest tänkte på, det går ju runt att fiskar behöver dödas för att få romen till kaviar. Och isåfall är det ju inte vegetariskt, det är ju samma med Löpe. Löpe är ju i sig inte kött och där med vegetariskt, det är ju en enzym i kalvens mage men även fast att det är slaktrester så dödas ändå kalven för att få löpen i magen. Vilket i mina ögon inte är vegetariskt. Men om det är så att fisken inte dödas för romen så kommer jag fortsätta äta kaviar tills jag blir vegan.

"Life isn't about your final moments, it's about the moments that led up to them"

Honestyisdead
7/4/20, 1:28 PM
#5

Man kan tömma fisk på rom utan att döda dom. Tyvärr dödas det fisk trots det.

iAlma
7/4/20, 11:54 PM
#6

Hmm… Okej

"Life isn't about your final moments, it's about the moments that led up to them"

Annons:
Upp till toppen
Annons: