Näringslära

Kalcium

2008-04-17 01:14 #0 av: Sarah

Ger mjölk starka ben? Det lär vi oss från barnsben, men är det så? Måste man äta mejeriprodukter för att få i sig kalcium eller är det bara en myt? Om man inte gör det, vad äter man då?

Kalciumet som finns i kroppen hittar vi farmförallt i skelettet och i tänderna. Det behövs även för rörelseförmåga, nerver, blodkoagulering och muskelkontraktion. Med andra ord är det en viktig mineral. För att få så bra omsättning av den här mineralen som möjligt bör man motionera. Som det stod ovan behövs det för muskelkontraktion och det innebär även sammandragning och avslappning för hjärtat.

Myten om kalcium är som sagt att man behöver äta mejeriprodukter för att tillgodose sitt dagliga behov. En vegans kost kan enligt samma myt inte på något sätt göra det. Tänker man på det så är det inte så konstigt. Att dricka en annan arts mjölk kan inte vara enda sättet. Mjölk som dessutom bara finns där för att kalven skulle ha det.

Rekomenderat dagligt intag ligger lite olika världen över, men någonstans mellan 500 och 800 mg om dagen kan ses som normalt. Vissa andra näringsämnen hjälper till att ta upp kalciumet i kroppen. Exempel på det är protein, fosfor, vitamin D, fett, kalium, vitamin C m.fl. Däremot kan man se att viss typ av kost gör att kalcium löses upp från benstommen. Det handlar inte om att kroppen inte kan ta upp kalciumet, utan att vissa tar bort det igen. Fosfor kan till viss del motverka det.

Det här är intressant. Västerlänningar äter mer mejeriprodukter än vad andra delar av världen gör och vi drabbas av högst andel benskörhet. Av den anledningen har det forskats på det animaliska proteinets inverkan. Det man kommit fram till är att animaliskt protein löer upp kalciumet ur skelettet. Det görs på grund av att animaliskt protein har hög halt svevelhaltiga animisyror (protiner) som måste neutraliseras. Kalcium gör just detta och vi kissar ut det. Det är framförallt protein från kött och ägg som har den effekten eftersom det är renare protein, men även mejeriprodukter har samma effekt.

En vegans kost ger ofta mindre kalcium är vad en blandkost gör, men å andra sidan har de lägre behov eftersom den här uppluckringen sker i samma utsräckning. Man kan tro att den här positiva effekten skulle motverkas av exempelvis oxalsyra om finns i större mängd i vegetabilier men det anses inte ha samma stora betydelse.

Symptom på brist på kalcium är, förutom de uppenbara med benbrott och karies, blödande tandkött, dålig kvalitet på hår och naglar, muskelkramper, sömnbevär, nervositet och ångest, allergier, högt blodtryck, stickningar i armar och ben m.m.

 

Vart hittar man då kalcium som inte samtidigt innehåller animaliskt protein?

Det är inte fel att använda sig av berikade drycker som exempelvis juice eller sojamjölk. Speciellt ungdomar bör tänka på det.

Den största källan till kalcium är oskalade sesamfrön. De innehåller tio gånger mer än vad mjölk gör. Mixa dem i en fruktdring så att kroppen kan ta upp näringen. Tahini är gjort på sesamfrön och används gärna i hoummus.

Mörkgröna blad och grönsaker är jättebra. Plocka nässlor på våren och gör soppa av. De innehåller nästan 500 mg per 100g.

Nötter och frön är super.

Även baljväxter innehåller mycket kalcium och tofu som är gjort på sojabönor är en höjdare.

 

Förslag för en dag (från boken vegansk näringslära på vetenskaplig grund).

4 skivor fullkornsbröd, 250 g kokt pasta, 1dl fiberhavregryn, 100g kokta kikärtor, 50g tofu, 2 dl berikad sojadryck, 2 dl sesamdryck, 20g frön/nötter, 1 apelsin, 3 torkade fikon, 200g broccoli/kronärtskocka, 100 g grönsaker, idl frysta hallon.

Ger ca 1000 mg kalcium.

 

Hoppas det smakar

 

 

Av: Sarah

Datum för publicering

  • 2008-04-16
Anmäl
2008-04-17 01:16 #1 av: Sarah

Planen är att skiva om alla olika näringsämnen...

Anmäl
2008-04-17 13:52 #2 av: MimmieM

Oh, det var så bra så jag blev alldeles varm i hjärtat :) Bra jobbat!

Anmäl
2008-04-17 21:22 #3 av: Robinsnel

Schysst! Välskrivet till tusen! Skrattande

Anmäl
2008-04-22 13:15 #4 av: Abico

Jättebra ^^

Hanna 

Anmäl
2008-04-22 14:08 #5 av: Sarah

Tackar!

Anmäl
2008-06-03 20:02 #6 av: FeliciaS
Superbra! :) Intressant det där med "Det här är intressant. Västerlänningar äter mer mejeriprodukter än vad andra delar av världen gör och vi drabbas av högst andel benskörhet." och att sesamfrön var kalciumrika visste jag inte! ;)
Anmäl
2008-06-04 00:58 #7 av: Sarah

Och du har varit veg så länge ;) Det är det mest kalcumrika som finns typ.

Anmäl
2008-06-06 23:36 #8 av: FeliciaS
#7 Haha :) Man lär sig någonting nytt varje dag ^^,
Anmäl
2008-06-26 03:28 #9 av: Pasi

Varken köttätande* eller kalciumbrist skall anklagas som boven i benskörhet då t ex inuiter har utmärkta skelett trots pluspoäng på båda två.
Snarare beror det på D-vitaminbrist och kortisol (stress, metabolt syndrom/svängigt blodsocker)...möjligen även på Mg-brist (lågt intag eller pga fytin- o oxalsyror).Glad

*(animaliskt protein med svavel som används för att bygga upp människokroppen som består av animaliskt protein med svavel)
Finns det referens till studien som visar att animaliskt protein löser upp skelettet?

Anmäl
2008-06-27 23:54 #10 av: Sarah

Hänvisar till referenslistan i Vegansk näringslära på vetenskaplig grund.

Cummings JH, Hill MJ med fler. "The effect of meat protein and dietary fiber in colonic function and metabolism. Changes in bowel habit, bile acid and excretion and calcium absorbation"

Hegstedt M med fler. "Urinary calcium and calcium balance in young men as affected by level of protein and phosporus intake"

Robertson WG med fler. "The effect of high animam protein intake of the risk f calcium stone formation in the urinary tract" 

Feskanich D med flera. "Proteine consumption and bone fractures in women."

Visst har de saker du räknar upp betydelse, men köttätande är negativt.

Anmäl
2008-06-28 00:18 #11 av: Pasi

Kollade bara den första studien. De skriver -
When fiber was added to the HP diet all the subjects
went into negative calcium balance although the period of observation was only 3 weeks.
Fecal calcium excretion fell leaving the subjects in positive calcium balance in both periods (LP + 27 mg and HP + 32 mg/day).
(LP=Lågprotein och HP=Högprotein)

Att köttätande är negativt är din subjektiva uppfattning. Men jag säger inte att alla skall äta kött....det jag säger är att man knappast behöver vara orolig för kalciumbrist ens på en kost utan mejeriprodukter...behovet är klart överdrivet. D-vitamin och kortisol samt balans mellan kalcium och magnesium är av större betydelse för benskörhet etc, enligt min mening.

Anmäl
2008-06-28 00:36 #12 av: Sarah

Jag har inte någonstans skrivit att det inte finns andra orsaker och visst finns det mycket att tilläga i artikeln.

Jag har inte heller skrivit att man inte får i sig kalcium om man äter mejeriprodukter, bara att man har ett större behov av att få i sig kalcium om man gör det.

Jag vill med texten endast få folk att förstå att mjölk inte är lösningen på alla barns skellet. Att propagandan om att man behöver mjölk är överdriven. Syftet med texten framgår redan i de första raderna. Jag äter själv en del mejeriprodukter.

Anmäl
2008-06-28 03:54 #13 av: Pasi

Sarah - Jag får känslan att du ser mig som en motståndare och att allt jag skriver är i syfte att motbevisa nåt...när jag i själva verket håller med i det som skrivits....och inte anser att man behöver kalciumtillskott (OT-även om jag inte tycker att spannmål är lämplig föda för ett människodjur oavsett kalciuminnehåll). Gör inte det, vetja! CoolFlört

Anmäl
2008-06-28 15:32 #14 av: Sarah

DU har nog rätt, jag var ganska defensiv igår. En dålig dag på ett annat forum ;) Ska skärpa mig ;)

Anmäl
2008-08-05 21:25 #15 av: Sara

Vad i hela friden föreställer bilden på startsidan som tillhör den här artikeln?

Anmäl
2008-08-07 01:00 #16 av: Sarah

;) En snäcka.

Anmäl
2008-08-08 15:25 #17 av: Sara

Aha.. Tack, har funderat på det där. Skrattande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.