Annons:
Etikettallmänt
Läst 11736 ggr
[Moa-]
11/30/10, 11:30 AM

Sushi

Jag funderar på tofun som är när man äter vegetarisk sushi, kan man köpa den någonstans? Eller kanske göra själv? Har letat som en galning, men hittar endast de "vanliga" sorterna av tofu, silke och något mer. Någon som vet?

Annons:
[TrevorS]
12/2/10, 11:08 PM
#1

Tofu har blivit så pass vanlig att den finns i vanliga butiker som ICA, Hemköp och liknande. De brukar oftast ställa den på olika ställen men den står oftast svalt/kallt bland ost, laktosfria produkter eller sojaprodukter. Alpro Tofu finns bland annat.

Jag brukar handla tofu i thai-affärer och liknande då den oftast är billigare där.

Man kan göra den lätt själv. Det finns recept på den här bloggen veganen.blogspot.com

Hoppas det hjälpte lite. Skrattande

[Moa-]
12/3/10, 6:24 PM
#2

Jo, det är ett bra svar… =) Men jag funderar mer exakt på just den variant som används till sushi, tror att den är friterad och behandlad på något sätt. Är gyllenbrunfärgad och smakar väldigt sött. Vet du om de asiatiska affärerna har ett större utbud på olika typer av tofu jämfört med de vanliga stormarknadsaffärerna?

[TrevorS]
12/3/10, 7:05 PM
#3

#2. Färdigfriterad har jag sett frysta men de kan nog vara lite svårare att få tag i. Om du nu vill ha dem så kan du marinera dem och bryna dem i stekpannan?

[Moa-]
12/4/10, 11:44 AM
#4

Okej, får leta efter de färdigfriterade… De jag letar efter har en helt annan konsistens än de som jag hittat i butiker så här långt, tror inte att det går att göra om den "vanliga tufon" till just denna variant. Tack för tipset om de asiatiskabutikerna! =)

Sarah
12/7/10, 1:07 PM
#5

Jag såg sådana små hattar på hong kong trading i stockholm. tror jag iaf ;)

HerrDevlin
12/9/10, 9:22 PM
#6

#4 Tror jag är ute efter samma tofu som dig! Åkte till Japan för två år sen och var jättenöjd över att jag skulle få äta sån där god tofu som jag hade smakat en gång av en vegetariankompis (var blandkostare då), och överallt fick man bara samma dallrande brylépudding!

De jag vill ha har lite tuggmotstånd. Kan det vara samma? :)

Annons:
[Moa-]
12/9/10, 10:32 PM
#7

HerrDevlin; Jo, det är mycket möjligt, finns två sorter som jag letar efter dels den som är till sushi, sen en som var nästan som krispiga brödbitar som jag åt på en genuin kinarestaurang… Båda har ordentlig smak och påminner inte alls om den som finns i de vanliga butikerna. Gillar inte heller den som är mer "svampig" som finns i vanliga matbutiker.

Sarah; Okej, är sällan i sthlm, men får leta nästa gång jag är där och se om det kan vara rätt… Om jag inte har turen att hitta den någonstans innan. =)

HerrDevlin
12/9/10, 10:38 PM
#8

#7 Brödbitarna är det jag letar efter!

[Moa-]
12/9/10, 10:51 PM
#9

HerrDevlin; Okej, ja, det vore ju kul om man kunde hitta dem, väldigt goda! =) Du får skicka ett tips om du hittar dem någonstans…

HerrDevlin
12/10/10, 12:06 AM
#10

Det gör jag :)

Sunrise
12/10/10, 11:24 PM
#11

Om jag tänker på det du tänker på, alltså dom lite söta, friterade påsarna fyllda med sushiris, inari-zushi. Själva påsarna kallas aburaage, och görs av tunna skivor tofu. Finns att köpa i asiatiska butiker. Eller gör dom själv, dock verkar det vara lite pilligt… (:

Artikel om inari-zushi och aburaage här

[Moa-]
12/10/10, 11:42 PM
#12

Sunrise: Exakt det jag letar efter, tack! Då vet jag vad jag ska fråga efter i framtiden… =)

[isdrakee]
1/10/11, 6:05 PM
#13

Jag som fått för mig att dom där påsarna varit ägg. :) Älskar tofu ännu mer nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: