Annons:
Etikettlivsstil
Läst 3322 ggr
Tavar
2/4/09, 10:43 PM

"Stackars Djuren!!!"

Även om det är synd om många djur pga hur de slaktas och liknande, så vill jag veta hur många som blev vegetarian av andra orsaker.

Jag valde att bli det då jag redan som liten inte tyckte om smaken av kött, det växte i mun när man tugga, kändes gammalt och ofräsht m.m

Alltså vill jag veta vilka fler som blev vegitarianer av en annan orsak än moraliska! :)

// Nina

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
peaches
2/4/09, 10:55 PM
#1

Främst slutade jag äta kött eftersom jag aldrig tyckt om kött, utan hela tiden försökt komma undan att äta det när jag var liten. Senare så har jag blivit mer intresserad av djurrättsfrågan, men det är inte grunden till att jag blev vegetarian.

Tavar
2/4/09, 11:03 PM
#2

#1 Har fått höra att det brukar bli så för de som inte gillar att äta det :P folk gnäller alltid om att jag inte är en riktig vegetarian då jag äter fisk och skaldjur men jag anser att jag är en, fast av en annan sort, ändå :) är just smaken, lukten och konsistensen som jag inte klarar av i kött och fågel eller sådant som innehåller det och därför jag sluta äta det.

Efter ett tag blir det ju så att sådant som inehåller kött inte alls blir lockande längre och att man unviker sådant som tex innehåller gelatin och man hittar istället massa annat gott att äta :P är tex för tillfället galen i sådant som innehåller kidneybönor eller röda linnser ^^

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

svartelbas
2/5/09, 1:01 AM
#3

för mig var det en kombination, det kanske utlöstes i nåt slags förakt mot djurhanteringen, men kom kom samtidigt som en oerhörd lättnad. när jag slutade äta kött insåg jag hur lite jag egentligen tyckt om det, och när jag tänker tillbaka på kött nu tänker jag bara på negativa saker. förutom t ex på köttfärssås och sånt där köttet inte "märks" på samma sätt… och jag kan tycka det är okej att äta kött om det är bra uppfött och rätt avlivat, men JAG skulle inte vilja göra det för att jag tycker det är asäckligt.

nuförtiden är jag ju vegan, och mjölken var också lite en äckelgrej. jag fick för mig att mjölk var slemmigt och äckligt och inte alls avsett som människoföda, och därmed slutade jag med det också. äggen följde med bort av bara farten.

det är som du säger Tavar, man hittar andra alternativ och kommer längre och längre ifrån köttätandet, och ju längre tid det går desto mer omöjligt känns det för mig att gå tillbaka.

Tavar
2/5/09, 1:27 AM
#4

För mig började det med smaken :P min far blev galen när jag sa att jag inte ska äta kött igen och började gnälla om protein, men visade sig att jag fick i mig mer efter att jag blev vegetarian än innan, sen var det vikten han gnällde om för tydligen skulle jag bli anorektsier men har vuxit ca 10cm sedan dess och gått upp 20kg (var jäkligt mager förut). När inte det funka börja han med att gnälla om järn men när jag tar blodprov har jag perfekta värden :P nu har han äntligen gett upp och har själv börjat ha grönsaker till maten, det hade han inte förut ^^

Skulle dock aldrig klara mig utan mjölk o ägg då det bästa som finns enligt mig är amerikanska pannkakor samt lasagne ^^ gillar även att baka så de är bra att ha då med :P

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

SussieSt
2/5/09, 11:14 AM
#5

Blev vegetarian i 15-års åldern. Har aldrig riktigt gillat kött, mest bara gillar typ köttbullar osv, så det var nog inte särskilt svårt.

Efter att ha sett ett hemskt program om hantering av kycklingar, så slog min kära mor och jag vad om huruvida jag skulle kunna klara mig utan kött en hel månad eller inte. Det blev en lååååånnngggg månad… har aldrig ångrat mig.

Och skulle suget falla på, vilket det gjort någon gång då och då (rätt länge sedan och mest på på väg hem från nån efterfest), så har jag tillåtit mig själv att testa en tugga… vilket alltid har fått mig att inse att kött aldrig kommer att vara något för mig…

Numera är jag också rätt intresserad av djuretiska/miljöetiska frågor, men det har jag en del köttätande vänner som också är, t ex min sambo.

Förresten äter ni som vegetarianer kaviar? Inte jag, men möter ofta argumentet att det är detsamma som ägg. Vad tycker ni?

Sarah
2/5/09, 11:36 AM
#6

Skillanden mellan ägg och kaviar är att fisken dör när kaviaren tas ut. SJälv äter jag endast eko-ägg.

Annons:
Abico
2/5/09, 1:47 PM
#7

Jag tyckte mest att smaken och konsistensen på kött var obehaglig, det luktar illa och smakar inget vidare heller. Dessutom har min struliga mage börjat må bättre utan kött.

Men djurfrågorna var en stor del i att jag slutade också, jag ville inte stödja det sätt man behandlar djur på före och under slakt. Och sedan var det lite pga. miljön också.

Hanna 

SussieSt
2/5/09, 2:48 PM
#8

Eko-ägg är faktiskt riktigt toppen. Föredrar jag också. Glad

Casiopeia
2/5/09, 3:40 PM
#9

#5 Som Sarah säger, eftersom fisken inte värper frivilligt utan man måste fånga den, döda och skära upp buken på den för att få ut romkornen kan man lika gärna äta fiskkött.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

svartelbas
2/5/09, 5:38 PM
#10

#9: det där är intressant tycker jag, om än lite OT i tråden… men om man ska dra det lite längre kan man ju säga att EGENTLIGEN kan man lika gärna äta biff om man dricker mjölk, eftersom mjölkkon måste kalva för att producera mjölk. alltså jag menar inte att det är samma sak som fiskar och rom, där är det ju betydligt mer direkt… och i slutänden handlar det ju mest om var man drar gränsen…

Casiopeia
2/5/09, 6:01 PM
#11

Jo du har rätt i det, och jag ska nof inte uttalla mig i så fall för i min gränsdragning så är mjölk lika illa som nötkött. Menade mer att liknelsen mellan kaviar och fiskkött är mer logisk än liknelsen mellan kaviar och hönsägg i just det här fallet.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

SussieSt
2/5/09, 6:12 PM
#12

#10 Tror också att det handlar om var man själv drar gränsen… och kanske hur man ställer sig i relaterade djuretiska frågor.

#6 Ska använda fiskexemplet som svar på tal nästa gång jag får frågan… vilket faktiskt är rätt ofta… bra med starka argument.

Just när man betecknar sig som vegetarian (ex lacto-ovo), hamnar man ibland i diverse "kaviarknippor". Jag brukar numera t ex säga till särskilt på restauranger etc för att slippa just kaviaren… Dessutom innehåller vissa "vegetariska" recept just kaviar, så frågan är nog inte helt lätt besvarad…

Casiopeia
2/5/09, 6:16 PM
#13

Testa tångkaviar istället- smakar exakt likadant men tillverkas utan att göra fiskar ledsna :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
SussieSt
2/5/09, 6:24 PM
#14

#13 Tack för bra tips! Glad Även om inte kaviar tilltalar mig smakligt, så ska jag definitivt föra tipset vidare!

penke
2/5/09, 6:35 PM
#15

 jag började tänka..slutade blunda när jag insåg hur mycket ..otäckt de sprutade in i djuren,anabola sterioider och antibiotika,inte för att det behövdes,mer i förebyggande syfte ..men,.."ingen behöver vara orolig,allt hemskt försvinner vid slakt,bara det nyttiga blir kvar.."

Hmm !

så började jag,då mest av ego-hälso-skäl,strax även av etiska,moraliska och ..andliga skäl.

penke

Tavar
2/5/09, 10:16 PM
#16

Förstår dock inte det där med mjölk, spec de som springer runt och skriker att vi ska släppa korna och alla andra djur fria. Vi kan inte det då människan genmanipulerat i princip alla djur för mycket för det.

Då jag slutade äta pga av smaken tycker jag vi lika gärna kan ta vara på det som finns, jag bryr min inte det minsta om vad min pappa, min moster eller min pojkvän äter så de får gärna äta det kött jag hoppar över så tar jag de grönsakerna de inte äter istället. Därför jag dricker mjölk, äter fisk och räkor, har ägg i pannkakorna och sådana saker :)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Saga85
2/6/09, 12:48 AM
#17

#16 Vad är det du inte förstår med mjölk? Och finns det folk som yrkar på att "släppa korna fria"? Jag som trodde det var en myt från kött/mejeri/äggkonsumtionslobbyister Förvånad

Tavar
2/6/09, 12:55 AM
#18

#17 De finns, har mött dom själv men de blir alltid tysta när man talar om att vi kommer behöva x antal generationer kor för att avla tillbaka deras mjölkproduktion så att juverna inte sprängs för att de inte klarar av att kalva i samma takt som möjlken produceras.

Anledningen till att jag har svårt att förstå det med mjölken är för att inte tänker på samma sätt, med mitt sätt att vara går inte det ihop.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Saga85
2/6/09, 12:58 AM
#19

#18 Industri som industri. Det finns ingen "etisk" mjölk vad jag vet som vanliga människor kan få tag på. Dessutom finner man (åtminstonde jag) det lite småskumt att ta ett annat djurs di. Hoppas du fått lite klarhet i hur antimjölkare kan tänkas tänka ;)

Tavar
2/6/09, 1:03 AM
#20

#19 Förstår på det sättet men det går inte ihopp med mitt levnadssätt som innehåller mycket mjölk som jag inte tänker byta ut mot fejkat pulvermjölk :P Men om det känns konstigt att dricka någon annans di måste det kännas jäkligt mysko att äta ett ägg som kommit ut ur en fågels kloak ^^ bara på tal om ingenting :P

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Saga85
2/6/09, 1:32 AM
#21

#20 Pulvermjölk? Här dricks det sojamjölk ^^ Visst låter det lite halvgott att käka något som ploppat ut från någon annans kloak, men det är åtminstonde naturligt. Hehe, en vegetarian som drar "naturligt"kortet, det är inte varje dag ;)

svartelbas
2/6/09, 3:17 AM
#22

#11: och min gränsdragning är ju lika hård… ;)

#12: precis, det var det jag menade. var man själv drar gränsen för vad man anser vara okej osv! den kan ingen annan dra åt en, även om många ofta försöker.. :)

#13: så varför inte börja avla tillbaka då? dvs minska på människans mjölkintag. låta kalvarna dia komjölk istället för ersättning, och så vidare… det där med att människan avlat sönder korna och därmed "måste" mjölka dem håller ju knappast om man pratar om hanteringen av mjölkkor/kalvar i dagens djurindustri… jag menar absolut inte att fördöma någon eller liknande, som jag sa tidigare så drar man gränserna själv. jag tycker bara det är ett ganska dåligt argument! fast sen säger du ju å andra sidan att det ingår i din livsstil och att du inte vill ändra den, det är ju isf ett bättre argument!

Casiopeia
2/6/09, 10:33 AM
#23

#15 För att inte tala om alla miljögifter köttdjuren får i sig oavsiktligt. Det finns ju dessvärre miljögifter i allt korna äter vilket koncentreras i deras kroppar. Ju högre upp i näringskedjan man placerar sig destå mer skräp får man i sig. Sånt är riktigt otäckt…

#16 Det där men att man ska släppa korna fria har jag altrig hört någon säga! Ja, det finns ju idioter till allt, men det måste verkligen vara ett oavnligt argument för dom som inte tänkt ordenkligt. (och då har jag träffat väldigt många veganer med i allmänhetens ögon rätt udda och extrema åsikter) Det finns inga vilda kor, den enda "befrielsen" jag tror på är att korna slipper födas- att man slutar avla fram dom helt.

Det viktigaste argumentet mot mjölk är att om man ser det ur ett djuretiskt perspektiv så är köttindustrin och mjölkindustrin precis sak samma. Grundförutsättningen för att en ko ska producera mjölk är att hon får en kalv med jämna mellanrum, hälften av alla kalvar som föds är tjurkalvar och kan inte producera mjölk- vad händer med dom tror du? Och vad händer med merparten av alla kvigkalvar som föds, eftersom få mjölkbönder har möjlighet att utöka sin besättning med +50% varje år? Efter fem år producerar kon inte mjölk tillräkligt effektivt längre och byts ut- vad händer med alla "uttjänta mjölkkor?"  Faktum är att 65% av allt nötkött som säljs kommer från kor från mjölkindustrin. Så egentligen är kött- och mjölkindustrin bara två sidor av samma mynt.

Hoppas du kan förstå anti-mjölkargumenten lite bättre nu :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

svartelbas
2/6/09, 12:45 PM
#24

#23: men om man tänker tänker att korna härstammar från uroxen, som funnits vilt för en herrans massa år sen, är tanken på vilda kor ändå lite lockande. ;) det hade varit fint med vilda svart-vita uroxe-kor! :D

Sarah
2/6/09, 1:01 PM
#25

Jag skäms varje gång jag äter en mjölkprodukt. Förbannar mitt lata jag :(

#0 det fanns någon som var här inne förr som jag vet var veg utav endast smak-skäl. Hon slutade vara här då hon tyckte vi hade för stort djurrättsperspektiv. Annars tror jag att de flesta är här av någon moralisk aspekt.

Casiopeia
2/6/09, 2:16 PM
#26

#24 Ställer du en ko bredvid en uroxe så finns det inte många likheter, samma sak med beteende etc.  Det jag menar är att det vi kallar "kor" har aldrig levt i naturen och det är inte realistiskt att tro att de någonsin kommer göra det. Uroxen är redan "förstörd". De egenskaper kossan behöver för att kunna överleva i naturen kan bara naturen och evolutionen ge dem, det är inget man kan avla fram.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

svartelbas
2/6/09, 2:19 PM
#27

#26: jaja, det där vet jag ju, jag bara skojade! :) såg framför mig några förvildade svartvita kor stå och beta i skogen, rolig syn! :D

Annons:
snurro89
2/7/09, 6:09 PM
#28

Djuren har samma rätt som människan vi människor behöver inte äta djur vi lever inte på stenåldern längre så varför bidra till mord? Slakteriet Är oftast väldigt Hemskt och Det sägs att köttet överproduceras asså att dem Slaktar ett djur sedan slängs bara köttet ändå för ingen äter det/köper det jag har vart vegetarian i över ett år Nu trorjag och det är skönt gillar inte köttmsaken speciellt längre heller äcklas mer av den Fräscht med grönsaker

Tavar
2/8/09, 6:44 PM
#29

# 22 Verkar som att det blev lite fel formulerat där :P det jag syftade på var dom som menade att vi ska släppa alla djur fria IDAG :P lyckas man få fram ett bra avelsprogram som gynnar djuren för ett fritt levande så får de gärna göra det, men folk kommer tyvärr inte gå med på det :/

#28 Jo, kött är inte så mysigt igentligen :P min brorsa blir skitsur varje gång jag frågar hur läge hans kött som han äter kommer ligga o ruttna i hans mage ^^ grönsaker tar ju bara några dagar att gå igenom hela systemet :P

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

snurro89
2/8/09, 7:30 PM
#30

Vanliga hönor bor oftast i små burar där dem knappt kan röra sig Osv Ekologiska hönor Bor så trångt att dem knappt kan gå ändå Och många dör av hjärtattacker infektioner och sådant när man ska producera äggen sitter dem ihopträngda i burar och värper äggen..

dragonheart1976
2/19/09, 12:02 PM
#31

Själv har jag blivit semi veggi för djurens skull.  Men ärligt talat tyckte jag alltid inte om kött. Tyvärr kan jag inte bli av med fisk och ost. Dem stackars fiskar kan inte skricka, lida och kommer att dö förskräklig….. jag är helt medveten om detta men kan nog inte bli av att unna mig en bit bisk då o då

snurro89
2/19/09, 12:07 PM
#32

#31 Jo de e ju så här med Men faktiskt att Inte äta något kött förutom (Fisk) är ju duktigt oxå och bättre än ingenting:)

Upp till toppen
Annons: