Annons:
Etikettlivsstil
Läst 2897 ggr
Robinsnel
4/3/08, 12:47 AM

Varför vegetarian?

Vilket är ditt huvudskäl? Visst kan man ha många skäl, men vilket är ditt starkaste om du måste välja endast ett?

Annons:
Robinsnel
4/3/08, 12:48 AM
#1

Mitt främsta är de etiska skälen, jag erkänner djurs lidande och tycker inte det är ok att vi utnyttjar djuren.

Sarah
4/3/08, 3:32 AM
#2

För mig började det endast som en djuretisk fråga men mljö och resursfrågor har nog tagit över. Anser dock att det går under etiska frågor också. Ekonom som jag är så har ett tänkande om effektivitet kommit krypande och kött är defenitivt inte effektivt. Men djur är ju en av de största delarna av mitt liv och att äta mina vänner kommer aldrig på fråga. Sen är det en filosofisk fundering också. Vem är jag att ta mig rätten?

[Mariann]
4/3/08, 9:34 AM
#3

det blev också etiskt svar här… men jag har med alla 4 översta orsakerna, men i olka grader…. Det är nog ändå det etiska mot djuren det väger tyngst…

Tillägg:

Äter fisk, ägg och mejeri pro.

Hoppfull
4/3/08, 10:01 AM
#4

Hm ja det är väl med risk för att häda här inne som jag då tycker att man kan äta kött om man gör bra val. Jag ser ju djurhållning för självhushåll som helt okej och att äta köttet, äggen, mjölken osv från de djuren sen känns inte så galet tycker jag. Tyvärr finns inte förutsättningar för att leva så idag så man får göra sitt bästa på andra sätt.

Nu äter jag ju mest vegetariskt och det är företrädesvis för min hälsa… Jag är kraftigt emot köttproduktion som den ser ut idag men jag vet inte om jag är helt emot allt vad kött och fisk heter. Har inte funderat klart där :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

gulzebra
4/3/08, 4:02 PM
#5

Etiska skäl. "Jag äter inte mina vänner" typ.
Miljön och hälsan är rätt bra som bonus :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

camillal777
4/4/08, 1:42 PM
#6

Etiska skäl, och så är jag född vegetarian så det var inte mycket att fundera på ;)

Min storasyster sa som barn att hon var glad över att hon kan titta alla djur i ögonen utan dåligt samvete…. Det håller jag med om !

Annons:
Abico
4/7/08, 9:54 AM
#7

Jag kryssade i "av miljöskäl", men det är lika mycket pga. jag inte vill äta djuren. Sedan jag slutade äta kött så har jag också märkt att min känsliga mage börjat må bättre, så nu är det också till viss del pga. min egen hälsa då :)

Hanna 

MimmieM
4/7/08, 3:53 PM
#8

"Gillar inte kött", närmsta jag kom. Har under flera års tid kännt att jag borde dra ner på köttätandet, men det fanns noll inspiration till vad man skulle kunna ersätta det med. Det kändes rent idiotiskt att äta allt de köttet för att man faktiskt inte kom på någonting annat att laga. Allra minst om man oftast inte tyckte att det var speciellt gott.
Men jag blev "bön-hörd", träffade en vegan och la om kosten. Min kropp älskar mig :)

Carpe Diem

Hoppfull
4/7/08, 4:25 PM
#9

Hahaha… vilken tur du har… själv bor jag ihop med fyra vegetariska vägrare!!!! Är du mjölkfri med MimmieM?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

MimmieM
4/7/08, 4:34 PM
#10

Tro mig, min omgivning består av många militanta köttätare som blir provocerade av man har valt att avstå från kött. De kan sitta och ha långa föredrag om hur mycke kött de äter, hur gott det är och att den hellst ska vara så färsk att biffen råmar när man lägger den på tallriken.. Vad ska man säga? Jag skrattar mest :)

Nej, jag är absolut inte mjölkfri :) Om soyamjölken varit godare hade jag nog kunnat avstå helt från animaliska produkter utan bekymmer. Men som sagt, mjölk är ju fasligt gott :) Själv?

Carpe Diem

Hoppfull
4/7/08, 8:25 PM
#11

Oh no… jag är ju bara halvvego… åtminstone ännu så länge. Avstår från kött för att min kropp är ganska (läs extremt) dålig på att smälta mat och kött är ju mest svårsmält…

Men jag har haft laktosallergiska barn när jag ammat så då lagade jag ju all mat utan mjölkprodukter och då får man avstå från allt med ägg med för säkerhets skull. Men nu skulle jag nog ha svårt att avstå från ost och bregott… i övrigt använder jag nästan inga mjölkprodukter alls.

Jag fattar faktiskt inte riktigt varför folk blir provocerade av att man valt bort kött… det är ju liksom inget som drabbar någon annan direkt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Sarah
4/8/08, 12:12 AM
#12

Folk blir väl provocerade av att man gör ett val som de vet inom sig är ett bra val. Man skriver ju på sätt och vis på näsan på folk att de inte gör det. Annars brukar ju folk ha jobbigt med allt som är annorlunda ;)

Själv har jag mitt första förhållande med någon som äter kött. Det är konstigt. Vi har dock en fungerande överenskomelse. Inget kött hemma. Men ibland ligger det en liten föpackning i soppåsen, lite gömd men ändå så den syns lite :)

Vattnadal
4/8/08, 1:10 AM
#13

Jag slutade äta kött när jag gick i 6:an, vilket nu är typ skitlänge sedan. Jag ville inte längre äta djur av etiska skäl (bara att använda det ordet, etik, imponerade på mattanterna).

Mamma tvingade mig då att fortsätta äta fisk, ägg och mejeriprodukter. Detta för att jag är extremt kräsen. Bönor, linser, svamp och sånt lockar inte min gom. Hon sa att jag fick göra som jag ville med detta när jag blev vuxen. När jag sen var vuxen kände jag att mina kostvanor fungerade bra för mig, och fortsatte.
Hur det än är, så identifierar jag mig mer med däggdjur och fåglar än med fiskar…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Hoppfull
4/8/08, 11:28 AM
#14

Kanske är det så Sarah, men jag tror faktiskt helt ärligt inte att folk alls vet att det skulle vara ett bra eller bättre val. När man pratar med människor om mat, hur den framställs, vilka äckliga tillsatser som finns i maten (all mat, tragiskt nog även de vegetariska alternativen), hur man odlar grönsaker och spannmål så är faktiskt min bild att folk överlag har noll koll!!

Man tror liksom att hamburgarna kommer från skyn typ… och när någon visar på tv hur man slaktar djur så blir man förbannad, inte för att man slaktar på grymma och äckliga sätt utan för att man har mage att visa sådant i tv Förvånad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
4/8/08, 11:39 AM
#15

många är så ….. någon nämnde för mig att det är fruktansvärt å döda djur, han skulle inte kunna det….

fick nästan intrycket att han var vegetarian då… men nix!!??

Det är så j*kla lätt å låta andra sköta dödandet…..

HannaM
4/9/08, 9:00 PM
#16

Är inte vegetarian… än. Älskar dock vegetarisk mat och tycker att kött är rätt tråkig mat för att inte tala om hur vi behandlar djur innan dom blir mat. Sitter kvar i nästanträsket mest på grund av lathet och omgivningen tror jag.

Sarah
4/9/08, 9:16 PM
#17

#14 Det är sant, men om jag vänder lite på det… de vat att man själv väljer bort något som de inte gör. Förmodligen av en anledning. Det bör på något sätt skriva folk på näsan.

Finns ju ett talesätt: Om slakterien hade glasväggar skulle alla vara vegetarianer. Så är det nog. Man vill inte veta vad man själv har för påverkan. Livet blir för jobbigt då.

Hanna, vad roligt att du hittat hit. Du kommer säkert hitta massa ercept som gör att du får det lättare att sluta med kött ;)

HannaM
4/9/08, 11:27 PM
#18

#17 lider ju inte ens brist på bra recept.. bara en fullständig enorm lathet.. som slår till när man lagar nått "av gammal vana"… men fler bra recept gör det inte sämre.. ska bara banka lite på karln här hemma också.. han gillar vegetariskt men också kött.. hmm.. kampanj övertalning börjar

Sarah
4/9/08, 11:30 PM
#19

:) man behöver en bas på typ typ tio recept som man lagar av lathet. När de väl är utbytta till vegetariska så är målet uppnått. Min kille äter ju kött, men det får han inte hemma ;)

HannaM
4/10/08, 12:13 AM
#20

#19 har två latrecept… 8 kvar… det går åt rätt håll

Annons:
MimmieM
4/10/08, 12:14 AM
#21

#20 innehåller det tomater? :P

Carpe Diem

HannaM
4/10/08, 12:24 AM
#22

hmm en innehåller färska och den andra burktomater=)

MimmieM
4/10/08, 12:44 AM
#23

Hoho.. Välkommen i gänget ;)

Carpe Diem

Hoppfull
4/13/08, 1:52 PM
#24

Sarah, det är så sant som det är sagt :)

Nu är detta kanske lite OT från grundfrågan men jag tror att det handlar så mycket om vana. Vi (folk i allmänhet) är liksom inkörda från barnben att det måste vara något kött till varje måltid och tar man bort det så måste man köra in sig på ett nytt sätt att tänka. När DET är gjort så är det inte ett dugg svårare än att laga icke vegetariskt, eller?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

MimmieM
4/13/08, 3:38 PM
#25

#24 håller helt med Hoppfull.

Carpe Diem

[HannahoHenrik]
4/14/08, 2:59 AM
#26

Etiska skäl, sen att det ska vara bra för hälsan är ju bara plus. Och nu när man ska vara så miljömedveten så känns det som ytterligare pluspoäng för att vara vegeratian. Men mest för att rena mitt samvete, vad ger mig rätten till att äta dem, och vad gör mig mer värd till ett liv än dem? Jag har inte kommit fram till nåt svar på dem frågorna så då avstår jag kött.

Theres
4/16/08, 2:46 PM
#27

Jag valde "gillar inte kött", fast hade lika gärna kunnat välja "Jag är ej vegetarian"…

Jag äter kött OM jag vet att det är helt fritt från brosk och slajm (fettet är så grymt äckligt och slajmigt), så det blir ytterst lite…

Lagar jag mat själv så använder jag alltid quorn istället för kött. 

Jag blir ÄCKLAD av kött… skulle för någon vecka sedan steka en tonfiskkotlett eller vad man ska kalla det för… såg att den var helt full av blodådror när jag höll på att steka den för fullt…. den slutade som råttmat… 

Jag blir äcklad av ägg också Fundersam 

För 3 år sedan älskade jag kött och ägg… om jag äter köttfärsås nu så bara växer den smaken i munnen Skrikandes Köttfärs alltså… men kyckling, fläskfilé, fläskkotlett m.m. går rätt okej.

golf.ifokus.se

Annons:
Wiizy
4/16/08, 5:18 PM
#28

Jag tog "gillar inte kött" för jag tycker ärligt talat inte att det är gott längre, äter mindre och mindre kött.

Är dock inte veg, men lär bli det snart…

Farwuq
4/23/08, 9:32 PM
#29

Förr var jag vegeterian pga hälsoskäl.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sighni
4/26/08, 9:50 PM
#30

Är vegan av etiska skäl. Djuren finns inte till för människans skull. Dessutom behöver vi inte äta kött,ägg eller dricka mjölk för att överleva.

Zaphix
4/28/08, 3:31 AM
#31

Jag är vegetarian för att jag helt enkelt inte kan äta kött. Jag fixar inte att äta djur, att äta individer. Det är inte riktigt min grej.

Men sedan i efterhand har jag väl "konstruerat" andra orsaker också. Som att det är bra för miljön, och att jag är emot köttindustrin.

Men framförallt är det för att kött gör att jag mår illa, bara av att tänka på det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Creation
5/15/08, 7:53 PM
#32

=/ Jag skulle nästan vilja påstå att jag är vegetarian av alla de skälen som det fanns att välja på…

Jag började som vegetarian(0 år gammal) för att mina föräldrar uppfostrade mig så.

När jag blev tre år(och började kunna tänka lite själv :P) år var jag det både för att jag tyckte att det inte var gott, vilket inte är konstigt då jag var långt ifrån van vid det, och för att jag är uppfostrad så.

Då jag fyllde sex år(och fick mitt första marsvin) fann jag ett stort intresse för djur, därför var jag vegetarian för att jag inte tyckte att kött var gott, för att jag är uppfostrad så och för att jag tyckte att det var hemskt mot djuren.

Senare, då jag fyllt 10 år, började miljöproblemen uppmärksammas. Därefter började jag tänka mer på att ekologiskt är bra och att det är bättre att åka kommunalt, osv.  Samtidigt berättade mamma för mig om svälten i världen och varför det är bättre att vara vegetarian därför(hennes skäl till att vara veg är främst att hon tycker synd om djuren och vill förhindra världssvält). Så därefter började jag försöka uppmuntra andra till att vara vegetarian pga svält.

Alltså fortsatte jag som vegetarian för att kött inte var gott, jag är uppfostrad så, det är grymt mot djuren, världssvälten i världen och miljöproblemen. ^^' Kalla mig naiv, men jag tror faktiskt att jag gör liite skillnad och är stolt för att kalla mig vegetarian. ;)

Dock har den starkaste anledningen genom åren alltid varit av djuretiska skäl(förutom när jag var riktigt liten). Därför valde jag detta. Näststarkast är att det inte är gott. :p

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
5/31/08, 5:12 PM
#33

Jag blev vegetarian p.g.a etiska själ eftersom att jag tycker det är helt fel mot de djuren som äts upp. Nu är jag vegetarian av den anledningen, men argumenten för veganism osv. ökar ju absolut med tanke på miljön och andra människor runt om i världen. En ekologisk vegetarian kan man väl säga att jag är ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

birma
6/29/08, 6:42 PM
#34

Har svårigheter med att äta djur, speciellt landlevande. Har haft det så under perioder av livet, och nu sedan några år tillbaka är jag inne i sådan period igen, och det känns som det kanske kommer att stanna där. Vet inte riktigt. Ätit mest demivegetarianskt senaste åren.

Annons:
AnnaLundin
7/3/08, 12:04 AM
#35

Jag slutade äta kött 1986, av det enkla skälet att jag inte tycker att det är gott och jag får kväljningr av konsistensen, framförallt om jag råkar få i mig de lite mer svårtuggade delarna.

Däremot bjuder jag gärna resten av familjen på köttmat och jag skulle inte ha något emot att skicka mina hästar till slakt, där köttet blir livsmedel, ifall hästen är omedicinerad så att de kan ta emot det. Nu har jag för lång till närmaste slakteri som tar emot hästar iofs, så det blir förmodligen foderslakt i stället när den dagen kommer.

Jag är däremot noga med varifrån kött kommer när jag käper sådant till resten av familjen.

Pasi
7/4/08, 12:26 PM
#36

sarah - "Inget kött hemma" (#12) - Vad äter dina illrar, vegetarisk kost?
Om "inte" - varför gör de inte det?Flört

Sarah
7/4/08, 7:12 PM
#37

Det är stor skillnad på att själv äta kött fast man inte behöver det och på att ge sina rovdjur den kost de mår bäst av. Jag köper ekologisk kyckling till mina rovdjur.

sighni
7/5/08, 9:29 PM
#38

#37 Jag håller med dig. Jag har ju också rovdjur hemma (hundar och katter). Det går naturligtvis inte ihop med mitt kostval. Jag har försökt hitta kravmärkt hund och kattmat utan gott resultat. Det jag hittat innehåller bara kravmärkta vegetabilier. Dessutom behöver några av dem specialkost vilket komplicerar det hela. En av dem med foderallergi har iofs ätit veg. hundmat. Det är svårt det här tycker jag. Våra husdjur ska ju också leva så naturligt som möjligt och när man har hundar och katter innebär det en kost med animalier. Det är ju inte samma sak som att människan behöver äta animalier. men visst är det ett problem det tycker jag.

Pasi
7/7/08, 1:40 PM
#39

Vad är det då som gör att ett rovdjur måste ha animalier och inte kan leva på vegetarisk kost?

sighni
7/8/08, 9:52 AM
#40

Det är ju som de är skapta. Katten behöver t.ex. ett ämne som heter taurin utan det dör de. Hjärtat tar skada och de förlorar synen.

birma
7/8/08, 1:34 PM
#41

#40 Så sant. DCM som är den hjärtskada som uppstår vid brist på taurin, kan även uppstå av annat skäl. Men den absolut vanligaste orsaken är taurinbrist.

(Dilaterad cardiomyophati eller hur det stavas).

Vad jag förstår kan en människa utmärkt leva på vegetarisk kost utan att bli sjuk eller få kortare livslängd. Visst är det så?

Själv står jag vid ett vägskäl och vet inte vilken väg jag ska välja. Åtminstone önskar man inte hånfulla kommentarer i de fall man lutar åt veg.sidan.

Men för katternas del är det ingen tvekan förstås. De ska ha köttbaserad mat, med ingen del eller åtminstone minsta möjliga del kolhydrater!

Annons:
Hoppfull
7/8/08, 2:03 PM
#42

Måste man vara det ena eller det andra då? Är man tveksam kan man väl äta blandkost? Här på sidan är det förstås mest hel veg. men alla ska såklart äta på det sätt som passar just dem bäst. Att avstå från kött till viss del, om det är vad som passar dig, är väl ett utmärkt val i så fall.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

birma
7/8/08, 2:14 PM
#43

Hoppfull.
Ja, det har du rätt i. Jag är nog där nu - blandkost. En slags dag-för-dag-kost, beroende på lite "hur det känns" just den dagen. Tidigare var det demiveg kost under ca 3 år. Även vanliga veg perioder har förekommit, dvs utan skaldjur/fisk.

Men en sak är säker. Vegetarisk kost tar aldrig emot att äta.
Tack för respons och svar förresten! :o)

/birma den vacklande

Sarah
7/8/08, 7:15 PM
#44

Birma, många undersökningar visar på hälsosamare liv med vegetarisk kost, men det beror ju självklart på hur man äter ;)

Självklart ska du inte känna dig pressad att välja. Som Hoppfull säger så är det ju ett jättebra val bara att minska ner på köttet.

Får du hånfulla komentarer av folk för att du vill äta mer veg? De borde skämmas. Här stöttar vi dig iaf. Det är ju poängen med sidan. Vi hjälper varandra om man vill äta mer vegetariskt.

sighni
7/8/08, 11:01 PM
#45

Birma jag håller tummarna för dig. Det är alldeles utmärkt om du minskar din köttkonsumtion. Rom byggdes inte på en dag brukar man säga. Kostvanor är nog något av det svåraste vanan att ändra på. Den har vi med oss från barndomen men om viljan finns går det att ändra på den med. Jag tror på kunskap och vilja. Lycka till!

sighni
7/8/08, 11:04 PM
#46

#41 Visst kan en människa leva på vegetarisk kost utan sjukdomar och förkortad livslängd. Jag har ätit vegetariskt i 27 år nu och jag är inte död än, inte ens halvdödFlört.

Pasi
7/9/08, 12:35 AM
#47

#40 - Är det bara taurinet som utmärker ett "rovdjur" som katt eller iller?Glad
Kan människan själv tillverka den mängd av taurin som behövs?

Robinsnel
7/9/08, 1:33 AM
#48

#47 Människan är inte ett rovdjur…

Annons:
Pasi
7/9/08, 2:11 AM
#49

#48 Du menar att männskan har förmågan att producera det taurin som kroppen behöver, eller?Glad

Sarah
7/9/08, 2:41 AM
#50

Taurin är väl en aminosyra som människor inte behöver… har iaf aldrig läst att den skulle vara viktig för oss.

Robinsnel
7/9/08, 7:39 PM
#51

#49 Är inte påläst om just taurin, men bevisligen kan man ju leva riktigt bra och länge på en helt vegetarisk kost. Som sarah undrar jag om du menar att taurin är en essentiell aminosyra..?

sighni
7/9/08, 8:29 PM
#52

Taurin är en aminosyra. Jag har heller aldrig sett någon särskild not om just det ämnet vad gäller människor. Olika arter har behov av olika saker allt efter vad arten själv kan producera.

Pasi äter du vegetariskt eller gör du inlägg för att provocera?

Pasi
7/10/08, 4:08 AM
#53

#52 Jag äter inte vegetariskt, även om jag gjort det tidigare i mitt liv.
Jag försöker provocera "lite"Flört för att öppna upp för en öppen, ärlig attityd, då jag inte har något emot vegetarisk kost (även om jag inte klarar mig på sådan kost). Viktiga delar av kroppens behov bör inte hemlighållas för att passa den egna idiologin. Jag tror ni förstår vad jag menar!?

Kroppen har svårt att själv tillverka taurin (från cystein)…vad detta egentligen innebär för hälsan på en helt vegansk kost vet man inte (taurin inår i en mängd processer i kroppen)….troligen för att ingen är villig att betala en sådan studie utan att ha något att tjäna.

birma
7/10/08, 11:35 AM
#54

Tack #44, 45, 46 Sarah och gunnelp för era trevliga, informativa och uppmuntrande svarsinlägg!

Man blir tyvärr så osäker. Man hör att rött kött är skadligt för människan. Man hör att kött som kött är jättebra för människan. Man hör att vegetarisk kost är onaturligt för människan. Man hör att vegetariskt är bra, hälsosamt och naturligt för människan. Man hör att frukt är socker och därför onyttigt. Man hör att frukt är nyttigt och vitaminrikt.

En sak är säker i alla fall, det är ofta svårt att förmå sig äta kött dvs djur. Så är det för mig. Om det sedan är dumt eller rent av farligt att låta bli, det vet jag inte. Andra menar att det är urbota dumt att låta bli.

Ja Sarah, det är tyvärr så att det kommer underfundiga bemötanden, som uppmanar till att skratta nu med mig allihopa åt den dumma. Eller hånfulla bemötanden, liksom även arga bemötanden om man erkänner att man är lite åt vegetariska hållet. Jag skulle förstått det om jag själv varit provokativ, predikande eller tryckande ner åsikter i halsen på andra eller i den stilen. Men sådan är jag inte, det räcker med att säga "jag har svårt för kött".
Nåja, sådan är väl människan då kanske.

Diskret
7/11/08, 7:30 PM
#55

Alltså jag faktiskt vet inte riktigt vad jag håller på med…

Under den senaste tiden har jag fått hemskt dåligt samvete över mitt köttätande och det har resulterat i att jag from nu tänker prova på en vegetarisk kost. Se hur det fungerar. För jag är verkligen en inbiten köttätare som i princip enbart äter snabbmat och aldrig lagar mat. Det jag gör framför spisen är att på sin höjd steka några ägg eller en köttbit. Och äta bara det. Att laga en hel måltid finns liksom inte för mig och det har jag bara gjort två gånger i år.

Och jag älskar kött! Jag är en sån som kan gå och köpa en förpackning skivad skinka/salami/kalkon och äta rätt ur förpackningen för att jag är sugen på kött. Eller steka på köttfärs/en köttbit och äta bara som den är.

Men nu har jag slagit på stort och igår och idag har jag inhandlat vegetarisk (nästan bara vegansk, köpte dock en produkt med ägg och en med mjölk) mat för nästan 1500 kronor. I princip allt jag kunde hitta handlade jag. Jag har fyllt både skafferi och kylskåp som ekade tomt. Det som fanns i dem tillhör min sambo. Jag är verkligen en "allt eller inget"-människa. Men tröttnar också lätt..

Varför jag har fått det här dåliga samvetet vet jag faktiskt inte riktigt så jag kan inte svara helt sanningsenligt på omröstningen, men valde av djuretiska skäl. Men det är inte riktigt sant. Jag älskar djur men har egentligen inget större problem med att äta dem. Fast det har jag ju fått nu.. Kanske beror den här omställningen på att jag diskuterade det hela med ett par veganer för en tid sedan.

Varför vara lat och äta kött när man egentligen inte behöver? Då är det väl bättre att anstränga sig lite, kämpa på. En omställning är alltid jobbig. Men jag vet hur impulsiv jag är och hur lätt jag tröttnar så vi får se hur länge det här håller i sig. ;) Sjukt lat är jag dessutom. Kanske borde jag skapa en egen tråd här och berätta lite mer om det hela? Haha.

Och ni som vet vem jag är, avslöja mig inte. Som användarnamnet förtäljer så föredrar jag att vara lite hemlig. ;)

Annons:
Robinsnel
7/11/08, 8:41 PM
#56

#55 skapa en ny tråd och berätta allt om hur det går vettja! Kanske lite som en dagbok eller så? Vore kul att följa!

sighni
7/11/08, 9:18 PM
#57

#53 ja, inte provocerar du mig. Inte behöver vi dölja något i egna syften. Jag tjänar inga pengar på det här. Jag tror att med rätt kunskaper så fungerar en vegankost alldeles utmärkt för alla. Var och en gör ju sin variant som passar bäst, precis som med blandkosten. Alla blandkostare äter ju inte likadant. Slutade du äta veg. p.g.a. sjukdom då, eller? Åt du lacto-veg. eller vad?

#54 Vi lever i ett informationssamhälle. Alla har rätt att och möjlighet att sprida sina åsikter. Det gäller att kunna sortera i allt man hör och känna efter vad som verkar rimligt och bra för en själv.

Mycket tråkigt att du blir mobbad för att du vill äta veg. Jag har aldrig varit med om det. Jag håller tummarna att du blir så säker på vad du vill äta att du kan strunta i dom. Det är inte du som ska skämmas. Det är dom. Deras beteende är ju pinsamt.

#55 Lycka till med det veg. Jag tror du ska skaffa dig recept på snabblagad och enkel veg. mat. Det blir dyrt i längden att köpa halvfabrikat eller färdigprodukter. Jag tror det blir både onyttigt och tråkigt i längden. Besök gärna djurens rätts hemsida eller Svenska veg. föreningen eller veganföreningen. Där kan du hitta mer inspiration. Det finns annars gott om recept på nätet.

Sarah
7/12/08, 11:28 AM
#58

Välkommen diskret ;)

Diskret
7/12/08, 5:18 PM
#59

#57 Hehe, jag är ju rätt van med både priset och tristessen som medföljer halvabrikat och färdig mat. ;) Men jag ska lära mig, det har jag beslutat mig för. Ska försöka mig på det här hemma och nu har ju Sarah lovat mig en matlagningskurs. ;)

 #58 Tack så hemskt mycket. :)

peaches
7/29/08, 5:48 PM
#60

Min främsta anledning till att jag är vegetarian är att jag kan helt enkelt inte äta kött, det "växer" i munnen på mig och det har varit så sedan jag var liten.

Jag har inget problem med att andra äter kött och ser inget fel i själva köttätandet. Jag ser felet i köttindustrin, hur djuren mår och blir behandlade och hur faktiskt köttindustrin är en av de största bovarna i miljöfrågan.

#53 Detta står på livsmedelsverket, går att läsa lite mer om det tror jag

Taurin är en aminosyra som människan själv bildar i kroppen. Taurin förekommer i alla livsmedel från djurvärlden, men inte i grönsaker och frukter.

Hennum
8/13/08, 3:26 AM
#61

etiska skäl här. pga miljön, naturen och djurens lidande. men jag tycker inte att det är fel i sig självt att döda ett djur på ett smärtfritt sätt för att äta det och använda alla delar så bra som möjligt. så att man får så mycket nytta som möjligt av det… Men då i liten skala! Jag skulle nog inte göra det själv, men dömer inte folk som skulle göra det. Inte heller ser jag fel i att leva tillsammans med djur, där man kan dra nytta av deras ägg eller mjölk samtidigt som man ger dem så bra liv som möjligt. precis som man kan ha en häst kan man väl få ha en ko? med skillnaden att man har annan nytta av kon än av hästen ^^ å andra sidan undrar jag om vi borde ha djur i fångenskap alls… har inte bestämt mig för vad jag tycker om det ^^

jag skulle vara nöjd om världen såg ut som så att kött åts lite grann, men att det var en lyxvara. Något man äter någon gång när man vill ha det extra festligt.

vill egentligen inte äta fisk heller, det förstör miljö och natur lika mycket som köttproduktionen. Och så tror jag att fiskar kan känna smärta. Tror jag är på god väg att sluta äta fisk med… :D

kur föressten, med den här sajten! :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Mysan59
9/2/08, 11:34 PM
#62

Djurens lidande! Däremot kan jag äta älg ibland, (1-2 ggr/år) för dom får springa fritt i skogen tills det är dags för… Pang! Men grisar, kor och höns som behandlas dom döda ting i samma stund dom föds, näää fy f*n!

Annons:
AnnaLundin
9/3/08, 7:39 PM
#63

#62 - ursäkta mig, men har du besökt en bondgård någon gång och sett hur mycket kärlek bönderna faktiskt ger till sina djur?

Mysan59
9/3/08, 8:25 PM
#64

#63 Jag bor på landet rätt nära en bondgård med mjölkkor, det räcker…  Jag har sett tillräckligt mycket för att veta.

Mysan59
9/3/08, 8:40 PM
#65

#63 Det är klart att det finns bönder som är kärleksfulla och snälla, men eftersom jag inte vet vilka dom är så avstår jag hellre från kött, saknar det inte ens. Flört

Sarah
9/4/08, 1:26 AM
#66

Jag har många fina bondgårdar här ute och jag antar att det kallas naturbeteskött många av dem. Det är fina kor som blänker i solen. De har det inte dåligt på sommaren. Men, vintern, nja det är inte lika kul.

Mysan59
9/4/08, 8:22 PM
#67

Är det NÅN som ser några grisar som är ute och bökar? Jag ser aldrig några, jag som älskar grisar (OBS! Inte att äta dom) Flört

Kor och hästar ser man överallt, men inte en enda gris…Förvånad

Sarah
9/4/08, 8:27 PM
#68

Nej det är inte vanligt. Gris är nog inte kul att vara. Inte kyckling heller som är det värsta man kan äta ut ett djurperspektiv.

Ellenfyrkant
9/4/08, 8:46 PM
#69

Solidaritet med djuren….

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
HannaM
9/4/08, 9:39 PM
#70

Jag har sett grisar ute och böka.. men inte mer än två tre stycken, oftast folk som haft dom för husbehov.

Sarah
9/4/08, 9:41 PM
#71

Mmm, mina grannar har två st, men de är inte till mat. De går ute i sin hage och har ett stall att gå in indå det blir kallt. Väldigt söta :)

Mezzzanina
9/6/08, 1:16 AM
#72

Jag ville kryssa i flera av alternativen, men det gick tyvärr inte.

Jag gillar inte att äta andra varelser.

Jag tycker inte om kött.

Och min mage verkar inte tåla det något vidare.

Mysan59
9/6/08, 3:08 PM
#73

#68 Nä fy f*n jag har sett bilder på hur höns och kycklingar behandlas och det räcker för mig att avstå från kyckling. Ägg försöker jag hitta från så lite plågade höns som det går…Oskyldig

Casiopeia
9/22/08, 3:02 PM
#74

Skulle också vilja kryssa i flera alternativ, för det är ju kombinationen av argument som gör min veganism så självklar. Därtill saknade jag valet " filosofiska/religösa skäl", för så kan det ju också vara :-)

Valde till slut etiska skäl, solidaritet med mina meddjur som det starkaste agrumentet för min del :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Upp till toppen
Annons: