Annons:
Etikettmatprat
Läst 4722 ggr
Evaline
12/5/11, 3:31 AM

Sushihjälp

Har länge velat testa sushi, och min vän som (inte är vegetarian) men äter sushi flera ggr/vecka har berättat att det ska finnas vegetarisk sushi.

Jag har kollat runt lite på internet och det verkar stämma, men jag tänkte höra mer er först; är det verkligen helt vegetariskt? Vilka bitar är godast? Osv! Kom gärna med massa tips :D

Tack på förhand!

Annons:
KaiPon
12/5/11, 3:42 AM
#1

Det borde det väll vara, med tanke på att det i stort sett bara är ris, wasabi och topping ändå..? ^^

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Loveradio
12/5/11, 4:01 AM
#2

Sushi är jättegott! Självklart finns det vegetarisk sushi! Och sushi består ju av ris och torkad sjögräs, så det är ju vegetariskt.

Jag älskar sushi med omelett. Det har varit en favorit enda sen jag var liten och bodde i Japan. Den smakar ganska sött. (sök på tamago på google bilder)

Annars så finns det ju sushi med gurka, rädisa, avocado, morot, ingefära t.ex. Alla dom är goda.

Är det första gången du äter sushi så rekomenderar jag att vara försiktig med Wasabin (den gröna sörjan) den är ganska stark Flört Glöm inte doppa sushibitarna i sojasås, väldigt gott.

Så kan du beställa friterad tofu till. Det är också vegetariskt, gjort på sojabönor.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
12/5/11, 4:14 AM
#3

#1 Wasabi är nånting man får till Sushin. Det är inget sushi består av. Sushi består av ris, torkad sjögräs och valfri "topping".

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Wand
12/5/11, 5:24 AM
#4

Själv tycker jag att laxbitarna i sushin är det godaste, men det finns massor av vegetariska bitar som smakar bra. 
Min kusin gjorde sushi till mig och min mor för ett tag sedan, då fanns det rullar med gurka och morötter med! Det var faktiskt jättegott. Sedan om det är riktiga sushibitar eller något försvenskat påhitt är ju en annan sak, men å andra sidan, den mesta uländska mat vi äter är ju hemskt försvenskad.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

KaiPon
12/5/11, 7:57 AM
#5

#3 Vissa restauranger jag käkat på anväder dock lite wasabi emellan riset och sjögräset/toppingen. Och alla sushibitar använder inte nori (det torkade sjögräset)

#4 Maki är väll mer eller mindre maki hur man än gör, tror jag ^^

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Evaline
12/5/11, 5:11 PM
#6

Tack alla för era svar :D! Det hjälper mycket.

Jag har hört mycket gott om bitarna med omelett faktiskt, och dom med avocado. Det ska bli spännande att testa.

Undrar också om någon testat inari sushi? Det ska tydligen vara ris i friterade tofu"påsar" och det tycker jag också låter gott :), hittar man det på vanliga sushirestauranger också? Hur är det med oljan? Är det fiskolja som används för det mesta :/?

Annons:
[Moa-]
12/5/11, 5:22 PM
#7

Evaline; just de bitarna i "tofupåsar" som du beskriver är mina favoriter, väldigt söta men extremt goda! Jag har aldrig varit på en restaurang som inte har dessa. Däremot är det svårt att hitta bra tofu till att göra dessa hemma tyvärr…

Olja? Du har ingen olja till sushi… Japansk soja används dock att doppa bitarna i.

Loveradio
12/5/11, 5:30 PM
#8

#6 Det var dom jag pratade om när jag skrev friterad tofu. Dom är väldigt goda.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

KaiPon
12/5/11, 8:54 PM
#9

#6 som #7 sa används inte olja i sushi, men jag tror att nån typ av vinäger ibland används för att smaksätta riset litet… Däremot kan vissa restauranger (i alla fall de flesta restauranger jag varit på) ha fiskbuljong i miso soppan, så där är det bättre att fråga innan.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Moa-]
12/5/11, 10:48 PM
#10

KaiPon; det är risvinäger och socker som blandas i riset på samtliga restauranger, det är detta som ger riset dess smak och konsistens.

Är inte misosoppa just fiskbuljong?

KaiPon
12/6/11, 12:20 AM
#11

Jag har stött på en restaurang som inte hade fiskbuljong i sin miso soppa though.. Kommer inte ihåg namnet på den nu, då det var ett par år sen, men det är ju alltid värt att fråga ifall att.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Moa-]
12/6/11, 9:37 AM
#12

KaiPon; ja, en snabb googling visar att du har mycket rätt och den i grunden är vegetarisk, sedan har varje ställe mer eller mindre sin smaksättning på den. De måste ha missförstått frågan på de restauranger som jag har frågat, men värt att kolla upp med andra ord! =)

[TrevorS]
12/6/11, 11:48 AM
#13

Klart det finns vegetariskt, dock inte alltid vegansk men oftast, då de ibland kan ha i äggvita i riset, varför har jag ingen aning om, men det är inte så vanligt.

Kan ju säga så här att det alltid går att lösa, finns ju grönsaker, vanligast kokt morot, sparris eller avocado man man ha i. Såserna är oftast helt vegetabiliska, man kan alltid fråga personen bakom kassan vad som finns i.

Annons:
KaiPon
12/6/11, 1:16 PM
#14

Moa-: ja, värt att kolla upp är det alltid. Av nån anledning kommer alltid mina kompisar och frågar mig angående just sushi o.o Kanske för att jag älskar sushi och är lite av en japan otaku(nörd) XD

TrevorS: Äggvita i riset?! O.O Vad, hur, varför? Sushi ska egentligen inte ha äggvita i riset ju. o.O Oh well, alla restauranger gör väll lite olika antar jag..

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Moa-]
12/6/11, 1:36 PM
#15

KaiPon; jo, sushi är otroligt gott! Dock nästan godast när man gör själv hemma och kan smaksätta hur man vill… Det enda trista är att jag inte hittat någon bra tofu att göra med.

Jag har dock aldrig smakat på misosoppa eftersom jag alltid fått till svar att det skall vara fiskbuljong. (Jag har endast frågat på två ställen, både med väldigt knappa kunskaper i svenska språket, så möjligt att det är därför det blivit fel…)

KaiPon
12/6/11, 1:40 PM
#16

Risken finns ju att det finns fiskbuljong i soppan.. Jag är dock inte vegetarian (kom till denna tråd via 'uppdaterade inlägget' funktionen, och japantokig som jag är ville jag kolla in vad det var för nåt) så jag har aldrig det problemet. Men ja, miss i komunikationen kan även ha ställt till det, men de flesta stellen verkar ha fiskbuljong i sin misosoppa.. :/

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[TrevorS]
12/6/11, 1:43 PM
#17

#14. Skrev att jag inte vet ju. Men skulle gissa på att det ska hålla ihop eller för att få det krämigt eller något liknande, kanske vitaminerna i ägget, ne jag har faktiskt ingen aning. Jag har stött på det vid två tillfällen, en gång i Kalmar och en gång i Göteborg nämnligen.

Sarah
12/6/11, 2:33 PM
#18

Är ett strt fan av avocadobitarna!

[Moa-]
12/6/11, 2:34 PM
#19

Trevor; det är inte "omelettbitarna" som du tänker på som innehåller äggvita då? Låter som om det skulle bli jättekonstigt att ha ägg i riset… Riset håller ju ihop genom vinägern och att vara just "sushiris" (vet faktiskt inte vad det heter i verkligheten, jag köper Blue Dragons som döpt det just till "Sushiris").

[TrevorS]
12/6/11, 3:08 PM
#20

#18. Ja visst är det gott med avocadobitar. Skrattande

#19. Nej de tog och knäckte ett ägg, tog bort äggulan och blandade ner äggvitan i riset. Frågade varför, men fick inget svar utan "passar det inte behöver du inte äta här" istället så jag gick. Stött på det på ett annat ställe också. Absolut ingen aning om varför alls. Hade jag vetat hade jag svarat, men skadar ju inte att fråga ändå, så man inte bara tar för givet och så visar det sig vara ägg i om man kanske inte tål ägg eller inte äter ägg eller är vegan. Glad

Annons:
KaiPon
12/6/11, 6:18 PM
#21

#20 bra service på det stället då.. -sarkasm- Hatar sånna ställen där man inte får fråga saker utan att få spydigheter tillbaka Skrikandes

(Och mina frågor var inte riktade mot dig utan mer mitt sätt att visa min förvåning, då man vanligtvis inte har äggvita i riset.. To me it makes no sense.. Dom kanske hade dåligt/'fel' sorts ris, det är väll vad jag skulle gissa på i sånna fall..)

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[TrevorS]
12/6/11, 6:39 PM
#22

#21. Är ju också en anledning att de har ett annat ris som inte blir så kladdigt och håller ihop. På vanliga restauranger händer det att man har grötris för att spara in pengar. Tror inte det är så ovanligt, brukar jag använda när jag gör sushi hemma också. Skrattande

[snall]
12/10/11, 1:58 PM
#23

Jag har ätit vegetarisk sushi eftersom jag inte gillar fisk, de hade kokt sparris, morötter och avokadi som de rullade runt ris och in i sådandärt grönt papper gjort av någon vattenväxt. Det där med ägg har jag också varit med om, trodde man alltid hade i det, vi har gjort hemma så har vi haft i äggvita, men det är för vi använt vanligt ris som inte är klibbigt.

Upp till toppen
Annons: