Annons:
Etikettmatprat
Läst 3756 ggr
Zabbio
2012-01-12 23:24

Hjälp med protein :)

Hej!

Jag har en vän som helt enkelt inte gillar kött. Dessutom äter denne på tok för lite i allmänhet (ca 700-900kcal/dag) och är väldigt låg på protein bl.a.

Själv är jag köttätare (fy på mig.. fast äter bara kött vid ett mål om dagen och äggen jag köpr kommer från höns som bor i riktiga hönsgårdar, inte industri höns) och det var länge sedan jag testade vegetariskt och veganskt (var faktiskt vegan för x antal år sedan, i ett år ca) men åt inte vad jag borde då heller så kunskaperna är inte de bästa. Det är därför jag ber er om hjälp nu.

Jag vill nämligen hjälpa den här vännen och vi ska försöka göra upp ett matschema som både täcker energibehov och proteinbehov. Men då personen inte vill äta särskilt mycket kött eller ägg och jag inte har så stor koll på just vegetariskt protein behöver jag hjälp med proteinet.

Ingen av oss tål vete, gluten eller mejeriprodukter.

Tyvärr är soja inte särskilt populärt hos någon av oss, eftersom det är giftigt i större mängder och våra kroppar redan skadats av glutenkänsligheten. Dessutom fraktas det ju långt.. Annars är ju sojabönor #1 man tänker på när man tänker vegetariskt protein, iaf som utomstående :)

Så, vad kan man äta och vad bör man kombinera för att få tillräckligt med fullvärdigt protein? :) Ge gärna tips och beskriv hur det tillagas, tid, hur mycket protein det innehåller ca osv också.

Vi ska ses på måndag och försöka pyssla ihop något, alla tips och råd mottages tacksamt :)

Tack på förhand!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Sarah
2012-01-12 23:46
#1

Hej!

Tycker inte att nu ska vara så oroliga för just soja, men jag förstår om ni vill äta närodlat. Men, soja för människokonsumtion är inte ett stort miljöproblem. Att soja skulle vara giftigt har jag aldrig hört ngt om, visa gärna en källa. Däremot är soja ett fantastiskt livsmedel då det kommer till protein och mineraler. Det är ett av få vegetabilier med fullvärdigt protein (de 8 man behöver) och det gär att man inte behöver vara lika noga med att få protein från olika källor om man äter soja. Innehåller även mineraler som zonk och kalcium som kan vara svårt att få i sig som veg.

Det låter som att din vän har ätstörningar. 700 kalorier om dagen är allt annat än hälsosamt och hon skulle behöva 3-dubbla det.

Jag är ganska tanig själv och måste äta 3-4000 kalorier om dagen för att hålla vikten uppe. Det gör jag genom att äta mycket fett, olivolja, rappsolja och linfröolja är en del, avokado en annan. Sen använder jag myckjet havregrädde och milda mjölkfritt för att få in fett i maten.

Men, din fråga handlade om protein :) Baljväxter är fantastiska. De innehåller det mesta man behöver i protein och mineralväg och ganska mycket långsamma kolhydtater. Sen är nötter och frön en bra källa. Synd att ni inte tål gluten, annats är ju seitan en grym källa.

Så, om både soja och gluten går bort… då är det bajlväxter nötter och frön som gäller. Gärna till varje mål och variera er då olika bönor/ linser/ ärter innehåller olika proteiner. Ät det gärna med ex majsprodukter, quinoa, potatis, grönsaker etc för att få fler proteiner. En tacomåltid på bönröra, tacoskal och grönsaker med guacamole är ex en bra måltid med blandade proteiner.

Zabbio
2012-01-13 00:11
#2

Jag har inga länkar här, men soja i rå form är giftigt, och jag föredrar att inte äta giftiga råvaror alls. (kött kan ju faktiskt ätas rått, vi är bara så rädda för parasiter) :) Det odlades för att täcka marken på fält förr och inte för att förtäras egentligen. Sen innehåller det ju östrogen och många blir känsliga för det - så efter vad jag läst är det inget jag vill förtära i större mängd.För mig väger det även tungt att soja aldrig varit baslivsmedel för någon folkgrupp under en längre tid, som tex ris har varit, trots att den funnits till hands. Det känns helt enkelt inte som något man borde basera sin mat på. Att det går mer soja till djuren än till veganerna  har väl inget med saken att göra? Två fel blir inte ett rätt. Välj bra kött - eller bra vegetabilier - istället ;) Sen gillar jag personligen inte smaken ;) Det enda bra med soja är just proteinerna - men personligen tycker inte jag att det överväger. Det är mitt val, vad andra väljer är helt upp till dem och deras bedömningar :)

Jo, vi vet att det är ett problem, det är därför vi ska lägga upp ett matschema för att hjälpa min vän, som själv är med på planen och vill ta tag i det. :)

Glömde säga att vännen inte tål nötter heller.. heh.. vi gör det inte lättare :P

Kolhydrater och fett har jag rätt bra koll på :) Jag är ju själv inne i en kostomläggning och är intresserad av kost, bra råvaror och mat - men jag äter ju kött och därför har jag aldrig tänkt mycket på proteinerna. Har visserligen börjat tillsätta lite aminosyror genom att juica olka grönsaker och frukter,  istället för protein - men gissar att det blir väl mycket omställning och jobb för vännen. :) Jag är lite lagom lågkolhydratare också, vilket inte gör mig gladare för att äta massa ris, majs osv. Men nu är det ju min vän som inte har problem med kolhydrater det handlar om så det behöver vi ju inte tänka på nu :)

Så… majs, quinoa.. innehåller potatis särskilt mycket protein? Ris har jag hört nåt om?

Och blanda med bönor, ärtor, linser och frön. Pumpa och solrosfrön tex?

Tack för infon :) Då ska jag bara kolla upp hur mycket de olika sakerna innehåller och försöka räkna ut hur vi får ut bästa möjliga näring utan att det blir jätte stora portioner - bäst att ta det försiktigt med matvanorna, kan man få i näring utan att öka volymen alltför drastiskt blir det nog lättast att börja med :)

Havre? Det är ju spannmål, men glutenfritt så det funkar. Är det eg. nåt direkt protein i det?

Hur är det med rotfrukter? Kål? Jag äter ju själv mycket sånt eftersom de inte innehåller särskilt mycket kolhydrater. Men innehåller de något vettigt för min vän? Vi äter och lagar mat ihop rätt ofta, men det verkar få bli lite olika kastruller till oss.. eftersom jag inte vill äta kolhydratrikt och vännen behöver det för proteinerna.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sarah
2012-01-13 00:35
#3

I princip allt innehåller protein i olika mängder. Jag äter väldigt lite kolhydrater själv, men baljväxter gillar jag ändå. Alla spannmål innehåller protein i varierande mängd de med, lite mer än potatis :) Quinoa är fullvärdigt det med så det är en bra källa om man äter kolhydrater också.

kolla på http://www.fineli.fi/ för bra info om innehåll på matvaror. Nässlor och nypon är typ det bästa man kan äta.

tyckte att det här http://ngruppen.blogspot.com/2011/05/soja-halsosamt-eller-inte.html var ganska intressant om sojan. Min högst personliga åsikt är att du överdriver din oro om soja. Edamame är ngt av det godaste som finns <3 http://en.wikipedia.org/wiki/Edamame

Av förståeliga skäl är jag extremt skeptisk mot LCHF, och i mina ögon är det ofta de som försöker svärta ner sojabönan. Är det därifrån du fått din skeptism kanske du ska försöka se den andra sidan oxå ;)

Din blandning låter jättebra. Variera mellan måltiderna och ha annat på sidan så tror jag att hon kommer få i sig det hon behöver. Men, ibland är inte ett litet piller eller en proteindrink helt fel.

Zabbio
2012-01-13 01:24
#4

Tack för råden :)

Jag överdriver inte min oro - jag tror inte att man kommer falla ner död om man får i sig lite soja. Men jag tror inte på det som baslivsmedel, helt enkelt. Små mängder, visst, men jag vill helt enkelt inte basera en kost på det för jag tror inte att det är särskilt hälsosamt. Då ser jag hellre en variation på andra livsmedel istället.

Jag har inte fått mycket från LCHF mer än att jag började fundera på kolhydraterna i vår kost. Sojan bekymrade mig långt tidigare, redan när jag var vegan för så länge sen (herregu, måste vara 11-12 år sen nu..). Det jag håller med LCHF om är att det är onaturligt för oss att äta så pass stora mängder kolhydrater som vi gör - mackor eller flingor till frukost, pasta till lunch, mer mackor som mellanmål, ris eller potatis till middag och i stora mängder. Det är ju inte så länge som människan haft tillgång till dessa livsmedel i så stor grad, jämfört med hur länge vi funnits i den form  vi är nu. Att minska tillsatser i maten och basera den på bra livsmedel istället tror jag på, men inte att undvika frukt eller att undvika slänga ner en näve bovete i grytan ibland. Det extra fett jag äter kommer främst från växterna - kokosfett och rapsolja. Om jag nu ska äta en bit kött så kan jag ju lika gärna äta hela biten som att slänga fettet, den stackars grisen blir iaf använd för det är ju inte mer rätt att slänga bort den precis. Men jag äter faktiskt inte mer kött nu än jag gjorde innan jag blev intresserad för LCHF, snarare mindre  då jag inte har några mackor att lägga skinka på. Jag har mest bytt ut bröd mot sallader och potatis mot andra rotfrukter och vitkål. :) Jag äter mer ägg - men de kommer från höns som har gott om plats och får picka i riktig jord. Man märker att skalet är lite skörare nu när det är vinter och de mest lever på kraftfoder istället för vad de nu hittar annars vid sidan av ;)

Även om baljväxter är hyfsat ok kolhydratsmässigt så måste de ju kombineras med kolhydratrika livsmedel :) Men som sagt, vännen är inte LCHFare och jag behöver inte nödvändigtvis kombinera det tack vare äggen.

Själv tar jag en drink med nässla och nyponpulver + omega3 olja till frukosten varje morron. Lyckas inte hälla i den gröna sörjan i vännen, så det får väl bli syntetiska piller istället :P

Vi får försöka komma på en bra matsedel :) Tror att fett kan höja energin rätt mycket om det behövs när tillräckliga mängder proteiner väl kommer in (räcker ju att tex steka i lite kokosfett så har man rätt mycket energi, eller lägga lite majonäs på rapsolja i salladen), och kolhydraterna kommer ju på köpet. Bönorna och fröna lär innehålla de mesta mineralerna och frukt och grönt får stå för vitaminer, så blir det nog bra. Det lär iaf bli bättre än vad det är nu :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sarah
2012-01-13 08:53
#5

Lycka till! Hoppas att det löser sig för henne.

Zabbio
2012-01-13 10:37
#6

Tack :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Upp till toppen
Annons: