Annons:
Etikettmatprat
Läst 4204 ggr
Skunken
2012-01-29 10:22

Soyaprodukter

Hej
Funderar lite på hur soyaprodukter påverkar miljön och djur. har hört att det inte ska vara så bra häller men inte från några konkreta källor eller läst utan bara hört.

Mvh

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Sarah
2012-01-29 11:41
#1

Soja till människor är ingen fara, det är en minimal del av sojan som produceras. Ca 95-97% går till djurfoder. Brukar inte heller vara odlad på regnskogsmark i sydamerika. Ät din soja med gott samvete :)

Skunken
2012-01-29 11:43
#2

Okey, inga djur som kommer till skada häller, har hört något om det med och blir så orolig :S

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Skunken
2012-01-29 11:44
#3

Sedan undrade jag om ngn vet om alpros produkter fermenterat så att den där syran som binder mineraler försvunnit eller vad det nu var… :)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Sarah
2012-01-30 18:44
#4

#2 antar att det kommer från "vegomyten" eller liknande. Visst kommer djur till skada i den mesta matproduktionen, men det är med stor sannolikhet färre än de som kommer till skada i köttproduktionen eftersom den mesta åkerarealen går till köttet.

Loveradio
2012-01-30 18:53
#5

Är soja giftigt? :S nån sa det häromdan. Och jag har ätit sojaprudukter i flera år.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Sarah
2012-01-30 18:57
#6

Rå soja är vad jag vet inte ok. Därför brukar man inte grodda sojabönor, eller koka groddarna efteråt. Soja innehåller även fytoöstogener eller vad det heter som vissa säger är bra och andra dåligt.

Men giftigt i de former vi vanligen äter dem i är det mig veteligen inte, tror inte att det skulle få säljas på samma sätt då :) Däremot är det ett av få vegetariska livsmedel som innehåller fullvärdigt protein och sen alla mineraler på det.

Själv äter jag soja i de flesta former gladeligen.

Annons:
Loveradio
2012-01-30 19:12
#7

#6 Okej :) jag med. Soja är typ det enda alternativet för mig eftersom jag är allergisk mot quorn.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Sarah
2012-01-30 19:21
Loveradio
2012-01-30 19:27
#9

#8 Nope, var köper man det?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[TrevorS]
2012-01-30 21:13
#10

Frågan är ställd tidigare och svarad på här "soja produkter" finns även svar på en annan som ställt samma fråga här "Vad tänker ni när ni läser detta?Skrattande

Upp till toppen
Annons: