Allmänt

Midsommar

2013-06-18 20:25 #0 av: Salish

Så var det dags för nästa kötthögtid. Har någon tips på vad man kan göra för mat på midsommar istället för de vanliga kötträtterna?

Anmäl
2013-06-20 10:03 #1 av: [Moa-]

Salish; vart är köttet på midsommar?

Grilla vad du själv önskar, så gör vi alltid. =) Istället för köttbullarna till barnen till lunch om man äter sådan så ta valfri vegetarisk köttbulle?

Själv skall jag som varit vegetarian i drygt 10 år köpa kött till 14 personer, lider mer med dem än mig i år... =P

Anmäl
2013-06-20 19:58 #2 av: kelfwing

Klassisk vegetariskt ersättning för sill är inlagd aubergine ofta benämnt auberginesill. Googlar du på det hittar du en massa goda recept på det. I vår artikel "nybörjarens kokbok"här på forumet finns det också goda recept. Det går även att. Göra "sill" på tofu eller portabello. Dessa recept finns också i artikeln. Om du vill grilla och undrar vad du kan grilla, gå in på veganifokus och läs artikeln "på grillen".

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anmäl
2013-06-20 22:57 #3 av: Sarah

Jag har gjort auberginesill och tofuröra ala skagen idag. 

Auberginesill, jag brukar skiva auberginer med en potatisskalare och lägga skivorna på tork i ugnen ett tag så de får lite yta. Blandar ihop rapsolja, havregrädde, vanlig senap, dijonsenap, lite ättika, salt, peppar och dill, allt efter smak. 2 auberginer blir ca 5 dl sill. 

"skagen"röra- mosad tofu, havregrädde, örtsalt, dill och algrom, kokar upp snabbt och sen är det klart :) 

Sen blir det lite grillat till det. Funderar på att göra ngn soyghurtröra att ha till bröd oxå, men får se om det orkas med.

Apropå svampsill, i höstas gjorde jag sill på fjällig taggsvamp, spännande smak och riktigt gott om man håller sig till de lite mindre som inte hunnit bli mer beska. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.