Annons:
Etikettmatprat
Läst 8378 ggr
tanteva
10/13/15, 1:41 PM

"Mjölk" i kaffe/te?

Jag är lakto-ovo-veg men har börjat fundera på att dra ner även på mjölkprodukter lite. Eftersom jag är laktosintolerant är det ändå inte så mycket jag använder. Men vad jag absolut vill ha är mjölk i kaffe och te. Så jag undrar: finns det någon/några av alla dessa mjölkalternativ som funkar bra i kaffe och te? Och även om några absolut inte funkar? Tack på förhand.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Annons:
Tjohalia83
10/13/15, 1:44 PM
#1

Sojamjölk tycker jag är jättegott i kaffe eller the. 🙂

Jazmin1e
10/13/15, 1:52 PM
#2

Jag använder mandel- eller hasselnötsmjölk. Det blir supergott med hasselnötsmjölk i kaffe tycker jag.

NatasjaHemby
10/13/15, 1:53 PM
#3

Oatlys iKaffe är väldigt god i både kaffe och te. Lite mer krämig än vanlig växtmjölk.

Sojamjölk skär sig ibland i kaffe för mig, men funkar oftast i te.

SE*Simbelmynes

IngaTrnqvist
10/13/15, 1:54 PM
#4

Oatly iKaffe brukar i princip alltid få goda recensioner. En havredryck framtagen speciellt för att använda i kaffedrycker. Själv har jag dock ingen erfarenhet då jag föredrar mitt te som det är.

lisa90
10/13/15, 1:57 PM
#5

Jag tycker det är jättegott med en rejäl skvätt garants havredryck i kaffet :) Däremot tycker jag man får ta mer än om man har mjölk.

Kvigan
10/13/15, 1:59 PM
#6

Prova annars Ohomogeniserad fetmjölk. Det innebär att fettet inte är bortvispat och den har gräddskikt överst, vilket innebär en naturlig fetthalt. Bara att skaka paketet om man vill blanda ut det i hela paketet innan man använder den. Dessutom är den lågpastöriserad och alltså knappt gjort någonting med. Jag (och många andra) trodde att jag var laktosintolerant tills jag drack det. Den kan jag dricka hinkvis! :D

Vad jag sett här i närheten är det Wapnö Ohomogeniserad Lantmjölk & Arla EKO Lantmjölk att välja på. Supergott.

👆 Djurnörd

Annons:
[rumelle]
10/13/15, 2:09 PM
#7

Jag tycker att havredryck fungerar alldeles utmärkt i kaffe och te. 🙂

Lustgas
10/13/15, 3:16 PM
#8

Har ofta upplevt problem med att vbanlig havremjölk samt soja- och mandelmjölk skär sig i kaffe, speciellt om det stått öppnat ett par dagar. Däremot älskar jag Oatlys iKaffe. Skär sig inte, är krämig och väldigt god smak. Ärligt talat bättre än komjölk. 😃 Ett annat hett tips är havremjölk med vaniljsmak, om man vill festa till det lite. Massa gott! Växtbaserad mjölk i te har jag ingen erfarenhet av, men kan tänka mig att resultaten är liknande. 

Dock vill jag hävda att den gången jag provade sojamjölk på Espressohouse (ja, det finns där!) så skar den sig inte och var god den också. Och latten av iKaffe på cafékedjan Condeco är mumma ❤️

tanteva
10/13/15, 4:53 PM
#9

Tack alla. Har inte sett Oatlys iKaffe, får kolla nästa gång. Nackdelen att bo på vischan är att det saknas en del i utbudet.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Sarah
10/14/15, 10:58 AM
#10

Jag använder havregrädde :)

tanteva
10/14/15, 11:25 AM
#11

Hittade iKaffe i går. Det var det gamla vanliga när man ska hitta veg-grejs på affären, men måste leta. Det stod givetvis inte i laktosfria mejerihyllan, utan borta på glutenfria hyllan. Där stod även flera av go greens olika mjölkar som jag inte trodde de hade på den butiken. (Sorry, det där är min "pet peeve", är så irriterad på hur man nästan måste ha skattkarta på butikerna nu för tiden.) Nå väl, iKaffe var riktigt gott, så tack!

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Upp till toppen
Annons: