Annons:
Etiketthälsa
Läst 11571 ggr
kelfwing
1/3/13, 10:35 PM

soja farlig för hälsan?

I trådar kom då och då frågan om upp om sojas farlighet eller icke-farlighet för hälsan. Därför tänkte jag här och citera en fråga och svar som behandlar detta i tidningen Hälsan nr 1

Frågan löd: "Läste i en artikel att ickefermenterade sojaprodukter som sojamjölk, sojaburgare, korvar och ost är hälsofarliga och att fermenterade sojaprodukter som exempelvis tempeh och sojasås är hälsosama? Stämmer det?"

Deras Expert Pernilla Berg som är nutrionist, medicine toxikologi och vegan svarar:

" Soja är ett av de mest studerade livsmedlen i världen. Det finns tiotusentals studier som visar att fermenterade och ofermenterade sojalivsmedel  är säkra och ett fåtal studier fallstudier och djurstudier  med extremet höga soja-/fytoöstrogen-ntag som indikerar negativ effekt.

Soja innehåler fytoöstrogerna daddsein och genestein. I krippen ger de vanligen antiöstrogeneffekt, men vid höga doser kan de de ge en svag östrogen efekt. Det finns inga vetneksapliga belägg för att ett hgöt intag av oförmenterade soja rubbar kroppens hormombalans och ökar rsken för bröstcancer, infertelitet elelr ger mnskad kognitiv förmgåa. Däremot vet man att soja sänker kolesterolnivånd, minskar risken för prostatacancer och lindrar PMS-besvär.

Livsmedelsverket anser at soja är säkert för barn och vuxna, men perosnr med ämnesomsättningsrubbiningar bör undvik soja, då jodbehovet kan öka. soja innehålle rbalnd annat fytinsyra, som minska ruppaget  av mineraler som kalcium, järn och zink. Normalt intag av soja ökar dock inte nämnvärt risken för mineralrbist. Fermenterade sojalivsmedel innehåller mindre fytooöstrogener och fytinsyra.  Vid produktion av sojaproteinsprodukter används ofta lösningsmedlet hexan.  Det finns teoeir om at hexanfrester är hälsoskadligt , men det ifnns ännu inga belägg för det. Är du frisk och äter en normal mänd av fermetnerade och ofermetade soajlivsmedel behöver du inte oroa sig för negativa häsoffekter"

(eftersom jag har citerat är jag tvungen att skriva oroa sig då det är formuelart så och inte oroa dig som det ju heter, i textern och citerar man ska man citerar ordagrannt även om det innebär felaktigheter i stavning eller grammatik)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
KastKatt
1/5/13, 12:41 PM
#1

har en fråga. Jag har Struma och det står att man ska undvika soja om man har problem med ämnesomsättningen. Men Hur ofta/sällan kan man äta det? Jag Äter det högst en gång i veckan är det skadligt?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

kelfwing
1/5/13, 6:56 PM
#2

Kastkatt; Nu är jag ju ingen expert utan bar bara citerat ett svar från en expert.

Om skriver til tidningen Hälsa och attesterar till Pernilla Berg eller kontaktar henne via hennes företag veganlife här http://web.veganlife.se/kontakt  så kan du nog få svar.

Du kan även höra med Desk här på forumet, jag har för mig att hon har hjärnkoll på kost och hälsa.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

KastKatt
1/5/13, 8:05 PM
#3

Okej, men jag mailar och frågar, tack för länken! Och den bra artikell också! Har också funderat på detta ett tag.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

kelfwing
1/5/13, 9:00 PM
#4

tack :): Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer detaljerad. Hoppas du får snabbt svar!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

chilisalsa
1/5/13, 11:03 PM
#5

http://media.web.veganlife.se/2011/01/soja.pdf

Måttlig konsumption av hårda sojaprodukter i mat lär inte vara skadligt. Men kan man välja så är fermenterade produkter att föredra.

Det finns dock sojabönstillskott med mycket högre fytoöstrogen effekt som bör undvikas. Säljs bl.a som bröstförstoringspiller men räknas som livsmedel och är tillåtet tyvärr.

Då är det värre med extraherad sojaolja där extraktionsbensin (hexan) eller metanol används regelmässigt för att ta ut oljan. Bägge tillåts som rest av SLV i oljan som oftast bara står som vegetabilisk olja i t.ex en dressing eller en kaka.

Frityrolja på snabbmatshak kan vara av soja även i Sverige, även om det ännu sämre alternativet (fettmässigt) solrosolja är vanligare…

Medarbeterare på Kost

Carpediem-76
1/19/13, 11:42 AM
Annons:
kelfwing
1/19/13, 11:43 AM
#7

Tack för videolänken Carpediem- 76. Jag ska se den så fort som möjligt (tid är en bristvara hos mig).

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

veggie4every1
1/19/13, 12:21 PM
#8

När man tar ett livsmedel och koncentrerar ett visst ämne så blir det dåligt.

Sojatillskott är ett sådant exempel, med fytoösterogenkoncentration. Andra exempel är gurkmeja, koncentrerad i pillerform kan den ge njurstenar enligt studier. Grönt te kan i koncentrerad pillerform ge leverskador.

Dessa livsmedel är dock bra och nyttiga i sin naturliga form. Men när någonting visar sig vara nyttigt, exempelvis gurkmejans cancerhämmande effekter, då ska man tjäna pengar på det och sälja det i pillerform.

Jag äter soja i maten ibland och jag tror på de studier som visar att det är nyttigt. Men man behöver ju inte äta det om man inte vill. Det är väldigt många som tror att veganer eller vegetarianer måste ersätta köttprotein med sojaprotein. Det är förstås inte sant.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

kelfwing
1/19/13, 12:27 PM
#9

Bra sagt, veggie4every1 . bara för att något är nyttigt kan man inte äta hur mycket som helst elller det hur koncentrerad som helst.  T  o m vatten är farligt att dricka i för stora mängder….

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

chilisalsa
1/19/13, 3:21 PM
#10

Dosfrågan, dosfrågan vänner !

All mat till vår kropp är inflammatorisk….

T.o.m. källvatten… !Flört

Medarbeterare på Kost

Upp till toppen
Annons: