Annons:
Etikettmatprat
Läst 1693 ggr
kelfwing
2/5/13, 12:19 AM

Pannkaksdagen. Ge oss din favoritvariant

Internationella pannkaksdagen konkurrerar med uppmärksamheten med semlan den 12 februari, då det förutom fettisdagen är internationella pannkaksdagen.

Hur vill du ha dina pannkakor? tunna svenska, tjocka amerikanska, franska crepés plättvarianten, pannkakstårta…?

Vad vill du äta till pannakorna? Sylt, grädde, glass, frukt….?

Dela med din av din favoritvariant av pannkakor.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
MalinFrosch
2/5/13, 9:27 AM
#1

Här hemma äter vi en irlädsk variant (eftersom min sambo är irländare).

Vanliga tunna pannkakor med citronsaft och socker. Ihoprullade. Gärna till frukost :)

kelfwing
2/5/13, 2:29 PM
#2

Själv tycker jag om isländska.  De är också typ vanliga tunna som man rullar i socker (fast utan citronsaft).

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Loca Diaz]
2/5/13, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tunna svenska med äppelmos och kanel!
Eller blåbär och vispad grädde.

Eller riktiga amerikanska (med en särskild smet) med färska jodgubbar och GB gräddglass vanilj. :) Mumma! Fast tycker inte om när de är för tjock.

Saga85
2/6/13, 2:06 PM
#4

Tunna, frasiga och veganska ska de vara,  och antingen med spenat i smeten eller lingonsylt med grädde. Och (havre)mjölk till det.

Får barndomsminnen av kalla pannkakor med socker tillsammans med varm choklad = friluftsdag med skolan.

kelfwing
2/12/13, 10:02 AM
#5

Låter gott, Saga85

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
2/12/13, 10:04 AM
#6

Idag är det internationella pannkaksdagen.

Ska du äta/har du ätit pannkakor idag?

För er som inte gillar pannkakor, så är det ju också fettisdagen och semmeldags.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Intehärutandär
2/12/13, 8:16 PM
#7

Jag äter mina pannkakor eller plättar (våfflor med för den delen) helst med lite äpplemos och kanel. Ev lite grädde eller vaniljglass till. 

Annars äter jag dem naturella faktiskt. Samma med raggmunk.

Hos mormor får man pannkaka som vi åt i Bulgarien för många år sen - men hackade hasselnötter och lönnsirap i mitten. Och så viker man ihop och pudrar florsocker över. Ack så dött, men gott med 1-2 st.

Saga85
2/12/13, 9:36 PM
#8

Jag bryr mig inte om saker som kanelbullen/pannkakan/våffel/semlan-dagar. Eller andra jippon som alla hjärtans/mor/fars-dag. 

Hade tänkt att göra pizza snart istället, även om man blir sugen på pannkakor. Tur att jag inte har ingredienser till sistnämnda hemma

kelfwing
2/12/13, 9:40 PM
#9

Klart att du inte behöver bry dig om såna här jippon, Saga85.

 Men på en sajt med mat i fokus är det kul att lyfta fram den aktuella maten sådana dagar (det gör att det blir lite variation och liv på sajten).

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Carmarino
2/25/20, 7:43 AM
#10

Idag är det internationella pannkaksdagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: