Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketterrecept-övrigaartiklarrecept-sallader-och-kalla-rätterrecept-mellanmål
Läst 206 ggr
Niklas
2020-09-21 20:33
4

Bästa vegetarianfrukosten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min nuvarande frukost- och lunchfavorit (jag äter lunch som första mål) är overnight oats (finns det inget bra svenskt namn?). Varje dag ser jag fram emot att få äta det. Den funkar bra att äta som den är men ännu godare blir det med en sked chutney, sylt eller färska bär.

Ingredienser:

• Minst 1 deciliter havregryn
  • Minst 1 matsked chiafrön (hela eller krossade)
  • 1 tesked vaniljsocker (2 om du inte har någon topping)
  • 1 - 1,5 deciliter havredryck (recepten säger mjölk men det behövs inte)

Tillagning:

Lägg torrvarorna i en lagom stor plastburk med lock och skaka tre sekunder. Häll på havredrycken och låt stå i kylskåp över natten (eller minst 2 timmar). Du behöver inte blanda. Grynen suger åt sig vätskan ändå.

Eftersom du redan har det i en plastburk kan du ta med den på morgondagens utflykt eller att äta efter träningen. Glöm inte lägga i toppingen om du vill ha det. Min favorit är päronchutney.

Vill du spara några sekunder extra kan du blanda torrvaror för veckans alla luncher på en gång.

Vilken är din vegetariska favoritfrukost?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2025-05-13 11:40 av Niklas
DesK
2020-09-21 20:44
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det borde jag göra oftare, vanligen äter jag en frukost med olika fermenterade och färska grönsaker. På bilden syns surkål, kimchi och blandade fermenterade grönsaker samt surdegsbröd med tapenade på och min älskade temugg med honung i 😊

/Désirée

Niklas
2020-09-21 21:21
2

Det såg väldigt gott ut. Syrade grönsaker gillar jag. Det enda sättet att göra grönsaker nyttigare har jag hört.

DesK
2020-09-21 21:26
1

Det är så gott och du har rätt, det är det enda sättet att göra grönsakerna ännu nyttigare än som helt råa 😊 Kommer snart en ny artikel om fermenterade grönsaker. Jag har ju skrivit om mjölksyrade grönsaker här på iFokus tidigare, men de behöver kompletteras med lite nytt 😊

/Désirée

Niklas
2020-09-21 21:51
1

😀

S.L
2020-09-24 19:59
1

Thé med lite honung husman knäckebröd och saltgurka är klar favorit är inte så hungrigt på morgonen men en knäckis med saltgurka slinker ner 😉