Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketterrecept-varmrätterrecept-övriga
Läst 267 ggr
AktieTrader
2021-09-14 07:55
3

Vegetarisk nybörjare

Jag är en van matlagare och skulle vilja laga vegetariskt ett par gånger i veckan. Eftersom jag inte har någon som helst vegetarisk erfarenhet så är det svårt att bedöma om ett vegetariskt recept är gott eller ej. Jag vill inte laga kötträtter där köttet är utbytt till en vegetarisk variant, det kommer jag aldrig att uppskatta.
Jag har lagat någon currylinsgryta, men den nådde precis nivån ätlig. Det blev en brunaktig currysmakande gröt.
Jag skulle bli tacksam för recepttips på vegetariska maträtter som brukar uppskattas av blandkostare

• Redigerat 2021-09-14 08:31 av AktieTrader
Soligajag1
2021-09-14 08:27
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina vegetariska biffar . Denna rätt serverade jag på ett Cafe där jag jobbade , mycket omtyckt. Har gjort allt själv.

Innehåll :

Morötter , lök, broccoli , blomkål, färsk persilja, ett ägg , lite mjölk, ströbröd, salt , peppar .
Sallad , egen dressing och bulgur.

Kokar morötter, blomkål och broccoli tillsammans i en kastrull .
Tar bort broccolin först , sen blomkål och sist morötter , allt ska vara "all dente" , inte mjuka alltså , lägger dem i en matberedare och mosar lite, sen i med löken , persilja, kryddor.
Tar ut det till en bunke , blandar i ägget och ströbröd med mjölken , blandar ihop allt , formar dem till biffar och lägger dem på att bakplåtspapper och i ugnen , 175-200 grader tills dem fått färg.

sen kokade jag bulgur , salladen hade jag gjort innan ,
Dressingarna :
en med olja , färsk citron , salt och örter .
en med turkisk yoghurt , citron, örtkrydda.

Mums !!
Lycka till !!

Soligajag1

HH 🙂

• Redigerat 2021-09-14 08:34 av Soligajag1
Sindri
2021-09-14 08:56
0

Går det bra med ägg i så är olika varianter på biffar oftast uppskattat. Använd mycket bönor och linser.
Jag gör några med halvkokt potatis som rivs grovt, blandar med kidneybönor, svarta bönor, belugalinser, finhackad lök, pressad vitlök, timjan, balsamvinäger, paprikapulver, salt och peppar (det finns många olika pepparsorter att testa).
Om man behöver mer än ägg för att limma ihop biffarna kan man använda mald psyllium (Finax) eller fiberhusk (Lindroos).
Det går även att variera med t ex rödbetor inblandat. Vill man inte använda ägg får man hitta några andra vegetariska alternativ för att få biffarna att hålla ihop.
Till kan man servera olika grönsaksrätter som sallader eller gratänger på t ex squash, vitkål, rödkål, spetskål. Grillad squash, aubergine, paprikor, tomater mm.
Det här går utmärkt att servera som det är. Kommer någon på middag som absolut vill ha kött kan man ha det som tillbehör. Kallskuret eller finare korvar.

Magi-cat
2021-09-14 08:57
1

Morotssoppa! Oväntat gott och lätt att göra!🥕

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

AktieTrader
2021-09-14 09:00
1

Tack för tipsen, ska prova dessa.

flocken
2021-09-14 11:43
0

Linslasagne med ajvar och aubergine.

Ica har ett recept på det. Alla älskar det. Även tonåringen.
Men använder zucchini istället för aubergine

[https://www.ica.se/recept/?recipeid=724670]

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

En krämig linslasagne värmer gott. Här gör du den med aubergine, gröna linser, ajvar relish och vitlöksklyftor vilket ger en väldigt smakrik linslasagne. Toppa den med tomater som blir härligt tillagade i ugnen. Krispsalladen adderar grönska till rätten. Smaklig måltid!
Maria
2021-09-14 11:55
1

Risotto går att variera mycket. Olika gratänger också.
Du är ju van att laga mat så då borde du väl kunna avgöra om du kommer gilla ett recept eller inte utifrån innehåll.
Pastasås av olika slag. Vegetarisk lasagne t.ex. Jag brukar göra en carnonara med Haloumi som bas .
Det är bara att googla 🙂

/Maria

Denna kommentar har tagits bort.
Tant Grön
2021-09-14 12:55
1

Vegetarisk stroganoff är väldigt gott, godare än med korv efter vad jag minns att det smakade. https://www.tasteline.com/recept/kramig-stroganoff-med-rokt-tofu/

Här presenterar vi en krämig och supergod stroganoff med rökt tofu som är en helt vegansk version av vardagsklassikern korvstroganoff. Här är receptet!
AktieTrader
2021-09-14 14:41
0

#6: "Du är ju van att laga mat så då borde du väl kunna avgöra om du kommer gilla ett recept eller inte utifrån innehåll."

Oftast är det ingredienser som jag aldrig använder och andra aspekter som att man använder ingredienserna i andra former. Rödbetsbiffar har jag gjort som tillbehör till kötträtter men jag har svårt att känna att det skulle kunna stå som en egen rätt.
Jag är en utpräglad köttätare och har alltid tyckt att en middag utan kött inte är en middag. Men vill lära mig äta vegetariskt ett par gånger i veckan.

Maria
2021-09-14 14:46
0

Tänker du äta fisk eller fågel?

/Maria

AktieTrader
2021-09-14 15:08
0

#10: "Tänker du äta fisk eller fågel?"

Ja övriga dagar ;-)

Maria
2021-09-14 15:22
0

Vegetarian är ju ett ganska brett begrepp därför frågade jag.

Soppor kan man ju variera i det oändliga.

/Maria

Tant Grön
2021-09-14 21:38
1

Vegansk vodkapasta är väldigt gott.
Kolla Svenska vegoköket på Youtube, denna rätten är fantastiskt god, gjorde den idag med Änglamarks grönsaksbullar istället för de han använder. https://www.youtube.com/watch?v=RpnVJOukseM

Matorg*sm. 🥵🤤🥵🤤🥵🤤Bästa sättet beskriva detta. 500 G av dom. Leif mannerströms Köttfria Köttbullar. (Påsen med bullarna heter så hehehe) . Lr dom köttbu...
Tant Grön
2021-09-14 21:46
0
BLIR INTE GODARE ÄN SÅHÄR.RECEPTEN på dom 2 potatismosen hittar ni på föregående avsnitt. Lr länken här.↘️⬇️↙️https://youtu.be/EYzrDGQkLrERecept på denna grä...
Maria
2021-09-15 07:10
0

Att köpa en kokbok kan också vara inspirerande😊

/Maria

AktieTrader
2021-09-15 12:11
0

#15:
Vegetarisk kokbok hjälper mig ingenting. Jag är vegetarisk analfabet och har inga smakreferenser på ingredienserna så det går inte bedöma om man skulle gilla receptet eller ej.
Men jag har fått bra tips i tråden och ska testa dessa.

AktieTrader
2021-09-24 07:53
1

Igår gjorde jag morot och halloumi-biffar som serverades med risoni och mototstzatziki. Det var faktiskt gott, men det går inte komma undan känslan av att det saknas något och att man sitter och äter tillbehör bara.
Jag är nöjd med rätten och kommer laga den igen. Det är inget jag kommer längta efter men den kommer återkomma på bordet.