är vegetarian, men har ett problem
hej! jag är just nu vegetarian, men jag har ett problem och det är att jag inte tycker om bönor och grönsaker, jag lever just nu på substitut till kött vilket jag förstår inte är en näringsrik mat. några tips?
Man kan ju variera tillagning på grönsaker och bönor i det öändliga då jag har lite svårt att förstå hur du menar?
/Maria
Råder dig att testa olika varianter. Linser kan man blanda ner i ris men även göra grytor med. Bönor går att äta som bönröra, blandat med ris eller som ”tilltugg”. Går att variera både konsistens, format och kryddning. Grönsaker kan man göra allt från soppa, kräm eller mos till stekta, kokta eller friterade. Även där kan varje tillagningsmetod varieras ytterligare.
Jag känner som så: Ska man avstå från kött men kanske även andra animaliska produkter så är det bra om man lär sig dels laga varierad kost men även att äta framförallt baljväxter. Personligen är jag inget större fan av ”köttersättningar” dels för att jag inte klarar av deras konsistens men även för att jag tycker det är ”löjligt” att välja bort kött för att sedan äta sådant. Men det är min åsikt och jag vet att många inte delar den. Jag har inget emot om man äter köttersättningar då och då. Kan vara svårt att få tag på annat på vissa restauranger och liknande. Jag tror dock mer på en kost som är vegetarisk från första början.
Om du vill komma ifrån köttersättningarna kan jag även råda dig att äta halloumi och tofu. Båda innehåller protein och kan funka som alternativ. Tofu går att tillaga på olika sätt och det finns både siden tofu (lenare och faller isär lätt) som lämpar sig till vissa sallader och efterrätter och normal tofu som är den man bland annat steker. Även hemmagjorda falaflar kan funka för att få i sig mer protein. Tänk dock på att dessa saker inte innehåller tillsatta vitaminer så som köttersättningarna (även om kroppen inte brukar vara bra på att ta upp dem) så då gäller det att få i sig det med annan mat.
Men bäst är nog att dessutom testa olika vegetariska recept där man tillagar bönor och grönsaker på olika sätt. Så får man även mer alternativ för maträtter.