Schyssta bönburgare!
Att få till de veganska bönburgarna till sensationer är ingen lätt vetenskap och det har tagit en hel del experimenterande, de blir aldrig desamma helt enkelt…
Här är några grundknep som får dig att lyckas med kanongoda
bönburgare:
Bönor att föredra: Black-eye, svarta bönor, kidneybönor (kan bli lite mosiga dock), kikärtor, konserverade linser lär också fungera bra.
Mosa med gaffel, mosa inte jättenoga, lite halvdant blir godast.
Lök i eller inte, det fungerar med och utan…
Krydda mycket. Tips på kryddor att slösa med: Chili, svartpeppar, någon ört (färsk basilika, persilja, timjan, rosmarin, oregano osv.) pressad vitlök, pressad citron, sojasås.
Lite sesamolja eller citronolja kan göra underverk i smeten.
När du har en smaskig smet kommer du till det viktiga: att få burgarna att binda.
Det gör man genom att tillsätta majsstärkelse och/eller vetemjöl.
Bäst blir om man blandar lika delar. Hur mycket som
behövs beror på hur mycket smet du gjort, men det behövs rätt mycket.
Kanske ca två matskedar av varje om du använder en konservburk bönor. Forma och stek i någon olja, jag brukar ta olivolja för smakens skull. Vill du slå på stort eller har stor familj: gör bollar och stek på en plåt i ugnen.
Black-eye eller svarta bönor blir kanonbra burgare att ha mellan bröd med lite goda grönsaker. Annars funkar bönburgare med det mesta.
Lycka till!

Ah, majsstärkelse! Aldrig hört talas om… brukar lägga dem i ugnen för att få den att rosta lite. Då håller de ihop. Men det kräver planering. Låg värme och länge.

maizena :)
Carpe Diem

IBlnad är man ju så dum… det är ju klart. Tänkte inte så långt.

kanske funkar lika bra med cornflakes :P
Carpe Diem
Med majsstärkelse kan man steka på rätt hög värme, eller köra varmt i ugnen…

Hur är det med sojamjöl då? Jag vill inte använda vetemjöl alls helst.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
dessa ska jag testa!! tack!
#6 sojamjöl binder inte tyvärr.

#4 det ska jag testa ;)
gjorde dessa i helgen, med hackad basilika och tryckte ner lite grillad paprika också… smakens var det… alla gillade dom!
#10 Härligt! 

De är toppen, all credd till receptskrivaren! 
Carpe Diem

Måste testas!!

#1 Sarah, hur länge är länge?

#14 Hmmm, tills de är klara ;) Beror ju på storlek på klickarna och så… men till de får en lite hårdare yta. Bottenm brukar kunna vara lite blötare då och då kan man ju välja om man vill steka på dem lite snabbt. Då ramlar de inte isär, men blir inte heller torra.

Provat! Gott var det.. körde på blackeyed bönor, kidneybönor och koriander… hmm lite timjan också, och caynnepeppar.. smask var det!! Hade sötpotatisgratäng till

#16 Jag blev sugen på den där gratängen!
- Håva fram den ;) *snälla*
Carpe Diem

Står under sötoptatisar… typ

Så du menar att man bönar och ber i onödan?
Typiskt!
Carpe Diem

nja… det nämns där men inte så djuplodande.

välkommen MimmiM.. ligger lite rester av den i frysen…=)

#22 oh! Vi kan ha knytkalas, jag fixar 7 sorters kakor och du fixar gratäng! Deal?
Carpe Diem

#23… mm om du lovar att det är choklad i minst en sorts kaka så är jag med!

#24 Jag är kvinna.. Tror du verkligen att en kombinationen kvinna + kaka utseluter choklad? Jösses, vilket århundrade kommer du ifrån *tar sig för pannan*
Carpe Diem

#25.. tro det eller ej.. det finns människor som integillar choklad, blir lika chockad varje gång…
dåså.. vi kommer när vi är i göteborg.. tar du med dig robin så har vi dubbeldejt=p

#26 Japp, jag sätter Robin i en kätting efter X2000 så är han nere på 2 timmar ;)
INTE ÄTER CHOKLAD?? Nej dra mig baklänges *gör korstecken och håvar fram vitlöken*
Carpe Diem

#27… vet dom är inte som dom ska… dejtade ett tag en kille som inte åt choklad och inte drack te, det funkade inge vidare=p… haha störde mig faktiskt ordentligt på det.
Alternativet är ju att vi kidnappar robin på vår väg neråt, sätter honom i tvångströja och med munkavle och slänger in honom i bagageluckan

#28 Jösses, vilken torris! Hoppas han inte kommer till himlen, för den är bergis gjord av choklad! Inte te heller? Jösses, han måste blivit tappad som barn.. hårt!
Hahaha.. Fan vilka underbara bilder du gav mig nu!
- Håll snattran, vi ska ut på en liten åktur. Îf your nice and behave, you´ll get a cookie! *pang*
Carpe Diem

#29 tja kommer han till himlen så får han nog problem
varsegod för bilderna=) hojta om du behöver fler sånna.

Andra bra grejer att binda biffar med är tex kokt potatis, ströbröd och havregryn, då kan man få smeten väldigt fast och bra. Lite nötter och frön för konsistens (och näring) är aldrig fel heller.