Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketthälsa
Läst 3330 ggr
Hoppfull
0

Frukosthjälp

Jag har nu efter flera påpekanden i olika sammanhang bestämt mig för att plocka bort vetemjöl ur kosten helt. Jag har vetat länge att jag mår dåligt av vissa saker med vetemjöl (pasta är värst) men har inte riktigt velat ta det på allvar. Dessutom har jag fått rådet att minimera mitt intag av mjölk och mjölkprodukter. 

Mitt problem blir frukost. Jag mår alltid lite illa på morgonen (pga min trötthet) och klarar bäst att käka en mindre macka… med kaffe med lite mjölk. Jag vill inte äta margariner (=konstgjort) och jag tycker inte om söta saker… klarar inte gröt (mår illa av det varma) och kan inte äta frukt direkt. Nötter och mandel tål jag inte så där superbra… vad ska jag ta mig till? Finns det fil eller yoghurt av soja/havre? Förutom sådana där små med en massa tillsatt socker och skräp. Jag äter ägg så knäckebröd med kokt ägg blir väl min räddning, men lite variation vill man ju ha med… Jag har ingen mixer tyvärr annars vore smoothie det absolut mest perfekta!!

Vad äter veganer till frukost?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

MimmieM
0

Finns sojayoughurt, den är god faktiskt. Alpro soya gör den, de flesta affärer har den. Det är en burk på 0.5 l om jag inte minns fel. 
Det finns soyamjölk som tål uppvärmning som passar bra till kaffet. Allternativt havregrädde (oatley) som jag föredrar av de veganska allternativen.

Du kan väl göra en frukt o. grönsakssmoothie, testa att mosa eller ta en elvisp, eller bär/frukt mix och ha i soyayoghurten. Testa att ha i rostade, lättsaltade pumpakärnor .. jättegott!Allternativt så gör du så att du helt enkelt går och köper dig en mixer ;))

Knäckebröd med hummus och solrosfrön är kalas på morgonen, go green har en med chilismak, underbart!

Ska tänka lite till!

Carpe Diem

Hoppfull
0

Ok, Tack, då ska jag kolla om youghurten och oatleyn att ha i kaffet.

Jag är så himla känslig i magen på morgonen så kryddor och vitlök funkar inte. Dessutom pallar jag inte att fixa med frukost mer än typ fem minuter pga mitt morgonillamående… bre en macka är liksom på gränsen redan det… (tragiskt är det). Men om jag gör egen musli och äter med youghurten så ska det nog fungera!

Tack snälla!!

Sarah
0

Jag äter gärna sallad till frukost. Mycket proteiner och sallad med olika grönsaker till det. Ibland äter jag ett ägg till och annars blir det bönor. Med en god senapsdressing till det så är dagen grym! Gör i ordning salladen på kvällen och steker eventuellt ett ägg på morgonen. Tar ca tre minuter ;)

Sarah
0

Jag började med den typen av frukost pga samma problem med mat som du. Hade en period då jag inte kunde äta ngt med mjöl eller mjölk i. Blev jättedålig direkt. Levde på råkost ett tag och sen blev det ok igen.

Vattnadal
0

Baka själv då, så får du gott och nyttigt bröd!

Jag undviker vetemjöl, så jag bakar på dinkel. Det finns siktad om du vill ha vitt bröd, fullkorn för grövre.

Ett enkelt recept på 2 limpor:

1 pkt jäst

5 dl ljummet vatten

Blanda det, tillsätt en liten slurk olja, en skvätt salt (gillar själv när brödet är rätt salt!) och lite honung eller sirap för sötman.

Häll sedan i en dl krossade linfrön, nån dl grahamsmjöl och fyll sedan på med dinkel, siktat eller blanda siktat/fullkorn. Degen ska vara rätt kladdig, ananrs blir brödet lätt torrt.

När degen är hanterbar, men fortfarande kladdig, lägger du den på jäsning en timme. Baka sedan ut 2 kimpor, lägg dem på en plåt, jäs 30 min till, sen kastar du in dem i nedre delen av ugnen 30 min. 200 grader, eller 225 grader om du vill ha mer skorpa och mörkare bröd.

MUMS till frulle, gärna med bregott eller riktigt smör på. Har själv slutat med ost för att det räcker så bra med bregott på mackjorna, när brödet är gott!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Robinsnel
0

Dinkel= en äldre vetesort. Graham = fullkornsvetemjöl. Flört

Jag äter i regel havregrynsgröt med lite tillsatt sojamjöl i. Sojamjölk och sylt till. Ibland blir det corn flakes/musli…

Den "naturella" sojayoghurten i halvlitersburken är lite sötad med nån sirap.. tänkte om du var rädd för socker kan det vara bra att veta. Men den är väldigt god, och smakar inte sött…

Sarah
0

Bovetegröt med havremjölk, solrosfrön, linfrön och i det hackade aprikoser och äpplen… Mums! Hacka dagen innan och värm i micron på vå minuter ;)

Vattnadal
0

Då dinkel är ett ursprungligt vete är det många som äter det utan problem. Många GI-nördar äter det, folk som har problem med psoriasis od, lägger om kost och undviker vetemjöl, men äter dinkel utan problem.

Frågan är ju varför man inte äter vetemjölet. Är det glutenintolerans torde det knappast fungera med dinkel, tex.

Grahamsmjölet kan oxå med fördel bytas ut mot vilket grovt mjöl som helst, för att få mer tugg och mättnadskänsla.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hoppfull
0

Tack för alla goda råd!

Nu i början tänker jag inte äta dinkel heller just pga att det trots allt är vete, grahamsmjöl fungerar inte heller då. Men sen kanske, receptet blir kanon :)

Är förstås ganska tveksam till bregottet med eftersom det tillverkas av grädde :( så nu blir det knäckerbröd…

Men jag var och handlade hem sojayoughurt och havremjölk igår. Så gjorde jag egen musli av havregryn, och fibrehavregryn, cornflakes, solrosfrön, kokos, boveteflingor, linfrön, sesamfrön, hackade cashew och mandlar… ringla lite honung över och rosta i ugnen… så bara doftar jag lite lite vaniljsocker över när jag tagit ut det. Det blir en helt ljuvlig musli!! :) Över fyra liter blev det.

Så dagens frukost blev sojayoughurt med musli, svartvinbärste och knäckemacka… fast jag måste ha kaffe för jag somnade efter frukosten pga att jag drack te istället Skrikandes

Tezza
0

sojayoughurt med hallon är min favvofrukost:)