Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettnäringslära
Läst 1695 ggr
Hoppfull
0

Oljor för hetta

skulle jag behöva tips på. Vad steker man i och vad kan man hälla över grönsaker o.dy. i ugnen?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

MimmieM
0

jag kör olivolja för hela slanten, bra eller dåligt! gott är det

Carpe Diem

Sarah
0

Solros och rapsolja är jättebra för en sund omega3sammansättning.

Hoppfull
0

Tack.

Ok, spelar pressningen någon roll?

MimmieM, jag trodde att olivoljan blev "instabil" och därmed onyttig när den blev för het… jag har använt den själv men vill inte fortsätta om det inte är nyttigt.

MimmieM
0

Därför la jag till, den sista meningen ;)

Carpe Diem

Hoppfull
0

Hahaha, okej :)

Sarah
0

Ja, kallpressade oljor ska väl ofta användas kalla… jag hade tänkt skriva om oljor då min tid finns ;) Olivolja bör inte hettas upp.

Hoppfull
0

Aha, är det så "enkelt"? Finns inte olivolja varmpressad då?

MimmieM
0

#7 Haha.

Det har väl med mättade och omättade fetter att göra. När de omättade fetterna upphettas förändras molekylkonstellationen och blir dåliga.. fråga mig inte hur. Det där är en vetenskap :)
Jag lämnar över det där till Sarah :)

Carpe Diem

Hoppfull
0

Jo det var ju något sådant jag hade hört… tyvärr är jag dåligt påläst om vilka oljor osm tål upphettning, men solros och raps är tydligen okej.

MimmieM
0

Matolja kan väl aldrig slå fel? (är inte det en blandning av solros och raps?)

Carpe Diem

Sarah
0

Jepp, matolja är grymt.

Hoppfull
0

Aha, där ser man… jag som trodde matolja var en blandninga av skräpiga oljor…

MimmieM
0

Kan kanske bero på namnet "matolja", låter inge vidare exklusivt :)

Carpe Diem

Hoppfull
0

Precis 3 fördomsfri som en lärka… Whistle

Pasi
0

Raps, solros och majs är urdåligt för upphettning då de innehåller mycket fleromättat fett….ett fett som oxiderar väldigt lätt. Desutom innehåller de ganska mycket omega6 (en av de fleromättade fetterna) vilket inte är bra i överskott då de hindrar kroppens användning av omega3 (förbrukar viktiga enzymer), ökar kroppens inflammationer samt drar ner immunförsvaret.
Använd kokosolja eller macadamianolja….båda är riktigt bra oljor ur värme- och hälsosynpunkt.
Apropå rapsolja - Kroppen har ingen större förmåga att tillgodogöra sig vegetabiliskt omega3, även om en liten omvandling sker.
Vill man klara kroppens behov av omega3 via vegetabilier så bör man nog stoppa i sig linfröolja och minimera intaget av omega6 så att kroppen kan lägga större kraft på den viktiga av de två.
Lästips - ( Överläkare i Härnösand) Jenny Reimers bok som finns att läsa gratis på nätet.Glad

Sarah
0

Studier har visat att vaganer har mer omega 6 i kroppen än omega 3 vilket, precis som #15 säger kan orsaka problem för kroppen. Det är svårt för veganer att få i sig tillräkligt med omega tre och det är svårt för kroppen att ta upp vegetabilisk omega tre. Men kroppen kan själv bilda omega tre av omega sex. Därför rekomenderas framförallt rapsolja för matlagning för att kroppen kan göra om dess omega sex till omega tre. Får därmed ändra mitt tidigare inlägg där jag även nämner solrosolja då raps tydligen ska vara mycket bättre.

Pasi
0

#16 Nej, kroppen kan inte omvandla omega6 till omega3 utan båda dessa måste tillföras kroppen.Glad

Sarah
0

Två av tre omega tre fetter finns inte i vegetarisk kost. Förlåt mig som är trötter på fredag kväll men de bildas av den tredje omega tre som finns i bla raps och linfrö ;)

Pasi
0

Jag vet hur det kan vara!Räcka ut tungan
(EPA och HCA finns inte i vegföda men kan bildas från LNA, men ofta blir HCA-bildningen för dålig…varför vet man inte….kanske beroende på för stort intag av omega6/LA!?)

Sarah
0

Jo man säger att kvoterna dem emellan kan störa upptaget.