Nu... ge mig förslag!
Nu ska jag verkligen ta tag i det här med sajten och även lanseringen.
Kom med lite förslag, jag vill gärna ha förslag på organisationer som kan vara med under månadens organisation, mina egna tankar är
vegan runners, svenska vegetariska föreningen, senska veganföreningen, djurens rätt, stockholms veganer, något katthem…
För ett tag sedan nämnde jag HannaMs ide om en veckomatsedel inför lanseringen men jag fick ingen respons på det, vad tycker ni om det? jag tycker att det är jättekul.
Ska skriva om alla vitaminer och mineraler hade jag tänkt mig ;)
Är det någon som vill skria lite om ex gi eller lchf på vegetariska blir jag glad ;)

föreningen för KRAV kanske?
Jag kommer att ha svårt att fixa att följa en veckomatsedel MEN jag tycker att idén är lysande då man kan få massor av inspiration på det sättet!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Näringslära är inte fel. Veckomatsedel kan också vara intressant. Förslag på vegomat vid speciella tillfällen ex. grillat, pålägg och liknande. Bra om djurens rätt får vara med. De har många receptförslag och betonar djuret som individ. Kattkommando syd också och kanske hundar utan hem? Förslag på veg. kokböcker och likn. kanske? Recept på matlådor och till utflykten är bra. Festmenyer. Produktinformation, olika ersättningsprodukter ( istället för mjölkprodukter, ägg eller vad det nu är).

Jag kom på lite till!
Det kunde finnas en spalt som handlar om djuren. Lantbruksdjuren, pälsdjuren, försöksdjuren, djur i nöjesindustrin o.s.v. Där kunde finnas en lista med hygien- och kemtekniska produkter som inte är testade på djur. Det ingår i en vegansk livsstil att inte utsätta djur för lidande. Det skulle kunna vara en spalt för information.
Ett annat förslag är att skriva om olika veg. inriktningar ( levande föda, frugivorer, makrobiotiker, lakto-veg., ovo-lactoveg. och veganer, glutenfri vegankost t.ex Kanske också den omtalade lchf som veg. alternativ då) och olika motiv eller orsaker till att äta veg. ( etiska, hälsomässiga, religiösa, resursmässiga o.s.v.)
KRAv kunde ju beskrivas precis som övriga kontrollföreningar. Vad de innebär och vilka kriterier de ställer. Där kommer man ju osökt in på hela den flora av märkningar som finns. Kanske det kan vara uppslag till en artikel?
Nog för denna gången.

I mitt förslag ingick också att locka andra att prova på en vecka.. dvs att gå ut på tillexempel djursidorna här och ha en "utmaning", äta vegetariskt en vecka och för att hjälpa till så kan man ha en veckomatsedel med inhandlinslista och gärna en ungefärlig prislista så man kan jämföra kostnaden mot att äta kött en vecka=)
Det finns många bra förslag här. Hundstallet i Åkeshov kanske kan få vara med under månadens organisationer? Hur är det med WWF?
Skulle vara interssant med nån lista med näringsinnehåll i olika bönor och linser och sånt.

_#3 gunnelp
_Ja tack, säger jag :o) i detta mitt första inlägg på vegetariskt.ifokus. Tänkte lite särskilt på den Vegetariska LCHF:en som du föreslår, bland dina andra också spännande förslag om inriktningar.
Demivegetariansk inriktning? Eller det ligger kanske utanför det som är ambitionen med forumet? Har inte läst tillräckligt mycket härinne ännu för att ha fått kläm på det. Det är ju ganska mycket animalier i den kosten.

#5 Demivegetarianer äter ju fisk och fågel - dvs. de avstår enbart ifrån nöt,gris och vilt etc.
Denna sida kommer tyvärr inte inrikta sig på konsumtion av kött i någon form, men kanske en förklaring på vad demivegetarian är som begrepp.
Carpe Diem

Ok, jag är inte så kunnig. Men har sökt mycket på nätet på benämningen demivegetarisk, för att försöka bli klok på vad det är jag själv äter och trott mig förstå att det är demiveg. kost. Såsom jag kunnat få fram så innehåller demiveg kost fisk, skaldjur, ägg och mejeriprodukter, men inte fågel (och inte heller andra landlevande djur). Därför har den benämningen stämt in på mig. Sedan finns det något som heter semiveg. också, men har trots att jag försökt leta inte blivit klok på skillnaden. Oavsett, så innehåller ju "min kost" fisk, och det är ju en sorts kött det med förstås. Ja, ok då vet jag, då hör det inte hemma här. I praktiken blir det förstås många måltider utan fisk eller skaldjur, dvs lakto-ovo-veg som det väl kommer att heta då.

Jag kan givetvis ha fel ;)
Carpe Diem

Semi och demi är samma sak och innefattar fisk men inte fågel. Jag ser inte dem som vegetarianer. Det kan ju vara ett steg på väg.

Man får ju ofta frågan "äter du fisk" när man säger att man är vegetarian. Kanske beror på att man skiljer på kött o. fisk..
#9 Där ser man!
Carpe Diem

Gunnelp, det finns en flik för djuretiska frågor. För mig är dte viktigt att det inte blir en djurrättssite utan att det får lika mycket utrymme som andra frågor.
Demifolk äter vissa djur och därför kommer jag inte prata om dem ;) Mest slänger vi oss med vegetarian för de som äter mjölk och äggprodukter och veganer.
Jättebra förslag allihopa! Som jag sagt tidigare så är alla välkomna att skriva artiklar så publiverar jag dem med er som författare. Skulle tycka att det var jättekul om folk som håller på med olika inriktningar ville knåpa ner lite om dem.
Fortsätt kläcka bra ideer!

Tack Sarah, jag blev lite orolig där en stund att sajtens inriktning skulle komma att handla om djurrättsfrågor vilket inte är anledningen jag är medlem här :)
Som jag ser det så är det inte riktigt samma sak att driva en sajt om vegetarism (om det heter så) som att driva en sajt om djurens rättigheter. Jag hoppas att fokus kommer att ligga på att prata om hur man lever som vegetarian, kost och hälsa, recept, problem man kan stöts på samt tips och råd i allmänhet kring dessa saker.

Det var så lite så ;) Visserligen är jag gammal djurrättsaktivist, men det är inte mitt huvudfokus. Jag ser gärna att djurrättsfrågor diskuteras men i samma utsträckning som jag vill se miljö och andra politiska frågor diskuteras.
Jag ser inget problem i att lägga upp en lista på hygienprodukter som ej är testade på djur, men jag vill inte göra det ännu. Jag vill att det ska finnas många mer vegetariska artiklar innan jag lägger upp djurrättsartiklar. Inte för att det inte är viktigt, men för att behålla ödmjukheten som jag önkar att forumet ska präglas av. Just djurrättsdelen är den mest kontroversiella och av den anledningen kommer jag själv att spara det lite inom mig. Men det hindrar inte andra från att lägga upp listor som inlägg i forumet.
Sen ska jag väl inte hymla med att jag vill att folk ska sluta använda djur. Det är mitt mål med denna sida. Men det ska göras på ett sätt som respekterar allas val och sidan ska underlätta för folk att gör det "rätta" valet ;)

Jag förstår inte varför djurrätt skulle vara mer kontroversiellt än "miljö och andra politiska frågor". Kan inte en djurrättsaktivist vara ödmjuk? Man får en känsla av att djurrättsaktivist är ett skällsord. Jag är vegan av etiska skäl så det är en oehört viktig del i mitt liv. Jag kan inte dela på det för det ligger till grund för hur jag lever. Jag har inte heller tänkt att det skulle vara "djurrätt i fokus" men som sagt det är en viktig ingrediens i att vara vegetarian/vegan som jag ser det. Självklart ska alla sidor kring att vara vegetarian diskuteras. Det har jag ingenting emot. Orsakerna till att äta vegetariskt är många.

Missförstå mig rätt. Gemene man i samhället har svårt att ta till sig det djuretiska i att inte äta kött. Mycket svårare än att ta till sig miljöskälen som exempel.
Jag är bara rädd att folk ska se detta som ett mer "radikalt" forum och det vill jag inte. Det finns ju en flik för djuretiska frågor och självklart är det ett välkommet ämne att diskutera. Men, som Hoppfull sa, det är framförallt ett forum för att få tips och råd till att äta mer vegetariskt.
Visst vill jag att folk ska fundera över djuretiska frågor men jag vill inte skrämma bort folk som endast går i tankarna att äta mer veg och det gör man tyvärr om man har stort fokus på djurrätt. Speciellt så här i startgroparna. När sajten blir mer etablerad är det enklare.
Djurens rätt hade problem med det då veganrörelsen var som störst för ca tio år sedan. Många medlemmar hoppade av för att det blev mer och mer hätsk stämning mellan medlemar som åt kött och de som inte gjorde det. Det är endast det jag är rädd för.

Det var precis det Sarah beskriver jag menade oxå.
Självklart vill även jag att man ska värna om djurens rättigheter men jag hävdar fortfarande att det för mig är en stor skillnad mellan att vara vegetarian och att vara djurrättsaktivist även om de både inte behöver utesluta varandra.
Det är väl inte kontroversiellt att jobba med djurrättsfrågor, men tråkigt nog är det ju så att en viss klick av de som arbetar med djurrättsfrågor skapat det hat som finns i samhället mot dem. och då är det tyvärr så att det är lätt att alla djurättsaktivister dras över en kam. Ungefär som att feminister ofta kallas för rödstrumpor och associeras med de mera radikala falangerna inom den rörelsen.
Därför är det viktigt att skilja på om sajten arbetar med att aktivt propagera för att alla ska vara vegetarianer för djurens skull eller för att sprida kunskap och medvetenhet kring mat och hälsa i stort.

#15 jag förstår dina argument.
Jag tycker det är tråkigt att folk ser saken på det sättet. Jag är mycket bekant med de problem djurens rätt hade(?) och den förste att beklaga hur utvecklingen i djurens rätt varit.

#16 Ett annat sätt att se på det är kanske att visa att de allra flesta djurrättsaktivister inte beter sig så som den ytterst lilla klick högljudda aktivister gör/gjorde. Tyvärr är vi inte massmediala och har aldrig fått utrymme i massmedia.
Forumet ska naturligtvis visa alla sidor av att vara vegetarian/vegan. Alla inriktningar, orsaker eller vad det nu är ska ha utrymme tycker jag. Djuren bryr sig inte om av vilken anledning vi inte äter kött. Ju fler som kan hitta en lämplig anledning desto bättre.

Precis. Tyvärr är det ju därför folk som inte är insatta blir lite neativa. Men jag hoppas verkligen att vi kan diskutera djurrätt här på forumet.
Gunnelp, om du känner för att skriva om vegetarisk kost ur ett djurrättsperspektiv så är du varmt välkommen. Gör allt för att ragga artiklar ;)

Absolut, det är superviktigt! MEN det är fortfarande inte samma sak som att vara vegetarian :)
Man kan ju vara intresserad av djurrättsfrågor utan att vara vegetarian så det är i min värld inte sammanbakat och ihoplänkat.
Givetvis ska det finnas utrymme för frågorna tycker jag, men det jag efterfrågade var om inriktningen på sajten skulle innebära djurrättsfrågor som en automatisk koppling till att vara vegetarian. Det är inte samma sak och måste därför inte hänga ihop som jag ser det.

#19 Jag har skrivit ett par artiklar dock inte om djurrätt men det kan jag göra också. Jag tänkte göra en litteraturlista också. Och ifall det hinns med kanske jag kan få ihop något om vilda ätliga växter. På djurens rätt finns ju mycket om vad man kan ersätta t.ex olika mjölkprodukter med. Kanske det skulle kunna gå att få visa de förteckningarna här. Det är ju rätt viktig information tycker jag.
#20 Jag kopplar inte heller ihop att vara vegetarian med djurrätt. Det finns så många olika varianter och anledningar och alla, eller dom flesta handlar inte om djurrätt.

#21 Jättekul! Du kan väl maila till mig på sarah.sall@ne.su.se.