Att äta borta.
Hur blir det då ni ska äta borta? Lagar folk vegetarisk kost till er, får ni ta med eget eller blir det garneringen ni sitter och knaprar på?
Själv brukar jag erbjuda mig att komma tidigt och hjälpa till att laga vegmat till hela gänget.
Haha, så modig är inte jag
Men det beror ju på hos vem man ska. Antingen lagar dom fisk (jag äter fisk nämligen) eller så beror det på vad det är för mat som bjuds (det kanske är många som ska dit och man inte känner dom så väl, dom man ska till) är det då potatis, kött, sås, sallad och bröd, så äter jag allt utom köttet.
Eller så tar jag med mig quorn eller så…
Ja som sagt, det beror på lite…

Jag blir inte bjuden så ofta ;) men kompisar lagar jag gärna till och famljen och släkten gör alltid vegmat.

Det beror på vem jag åker till, jag erbjuder mig att ta med mat överallt med undantag för vissa släktingar ^^
Mvh Ellenfyrkant
Jag får ofta fisk eftersom jag äter det, kommer jag på tllställning där man inte vet att jag är sådana så knaprar jag garneringen i massor
dvs allt som inte varit i kontakt med kött…

Äter fisk om jag blir bortbjuden. Känner ingen som kan tänka sig att äta vegetariskt. Men å andra sidan äter jag nästan bara hemma=)
De gånger jag blir bjuden på mat hos bekanta kollar jag vad de har tänkt sig för mat. Ofta är det så att jag kan äta av tillbehören runt det kött de har tänkt sig, så att de inte behöver göra sig något extra besvär för att jag är avvikande.
Andra gånger bjuds hela sällskapet på vegetariskt, eller också hjälper jag till att hitta på ett enkelt vegetariskt alternativ.

Jag äter low carb och undviker konsekvent baljväxter, spannmål och annat stärkelserikt. Kan potentiellt bli knepigt, men funkar för det mesta.
Problemet med "kostkrav" gäller väldigt många idag. Folk är allergiska mot både det ena och det andra, de är diabetiker, undviker fläsk och skaldjur av religiösa skäl, äter inte kött av etiska skäl… Listan tar aldrig slut!
Som inbjuden kan man ju aldrig kräva att få särskilt anpassad kost, men man bör ju låta värden/värdinnan veta vad som gäller. Som inbjudare vill man förstås att gästerna ska trivas, men det kan vara ett knepigt pussel!
Personligen skulle jag inte ha några som helst problem med att laga och bjuda på vegetarisk mat. Jag var vegetarian i åratal, nästan vegan, så jag har vanan inne.

Men Hanna du får ju vegetariskt här ;)

Som #7 säger. Det kan bli kaos. Vi var fem pers som var ute och reste i vintras. Herregud vilket kaos det var. Jag veg, en som bara äter kött och potatis eller skräpmat. En som inte äter fisk eller fett rött kött, en som var hysterisk med GI och dessutom bantade. De två sista och jag undviker gärna skräpmat. Sist men inte minst min kille som äter allt. Vi kunde inte äta samma mat en enda kväll :) Åt iofs mest på restaurang men de stackars servitörerna ville slå ihjäl oss.

Japp sarah=) hos dig och robin får jag vegetariskt och veganskt. Men där tar det slut. Får helt enkelt bara bli inbjuden till er=)

Jag tycker att det är helkonstigt om man inte lagar sådant som gästerna äter
Här lagas det som fungerar, laktosfritt, glutenfirtt, vegetariskt osv. allt utom färdigmat som är fullt med tillsatser!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag brukar erbjuda mig att ta med någon sojakorv eller liknande om det behövs. Annars äter jag ju fisk så det brukar lösa sig. Hos farmor (vegetarian sedan ca. 30 år tillbaka) och farfar så finns det alltid vegetariskt :)
Hanna
Jag brukar ha med mig något som går med det mesta. Många gånger har vänner kanske gjort ett veg. alternativ till mig redan från början eller så äter vi alla veg.

Oftat så brukar jag få vegitariskt eller så tar jag med själv, beror lite vem man ska till.
Dock lite jobbit var det när jag skulle på konferans med jobbet till en köttgård och de skulle bjuda på mat. Jag sa till min chef minst 10 gånger att jag var vegiterian och undrade om jag skulle ta med egen mat - "Nej då, det behövs inte, jag säger till att du är det"..
När vi skulle äta på kvällen (och då var man riktigt hungrig eftersom vi hade ätit lunch vid klockan 11 och nu var klockan nästan 20:00), då fans det endast grillat kött så långt ögat kunde nå och potatisgratäng. Jippi, så gott är inte potatisgratäng att jag bara kunde äta mig mätt på det. Så det var lite surt samt dåligt anser jag.
kissmekate.blogg.se
¤14 Verkligen dåligt! 
¤14 Verkligen dåligt! 
#14 Verkligen dåligt! 
De jag varit bjuden till vet oftast att jag är vegetarian, så det brukar gå utan problem. Ett flertal gånger har det väl hänt att skolan lovat att de skulle fixa vegmat åt mig dock, utan att det blev av. Nästan alltid har det varit då man skulle äta korv eller hamburgare på någon utflykt(de minns att det finns personer som inte äter gris, men nej, inte minns de vegetarianen då). Inte alls trevligt att sitta och knapra hamburger-eller korvbröd de gångerna. -.-
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag tar alltid med mig mat i en liten låda ;) Om det finns mjölk- och ägg-fritt bröd hos folket jag besöker kan jag äta det + sallad :) brukar funka bra.
För att de inte ska vara alltför anti mot mina veganfasoner brukar jag ta med sockerkaka, muffins eller kärleksmums, det brukar vara uppskattat. Och de flesta bara: WTF? Det här är ju gott! ;)
Jag antar att jag har tur, oftast äter jag inte borta men när jag gör det är det oftast hos mina kompisar eller med familjen hemma hos folk som jag också är kompis med, eller släkten. Och de vet alla redan att jag är vegetarian, och många av mina kompisar är själva eller har varit vegetarianer, eller har någon i sin familj som är vegetarian.