Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: matprat
Läst 9206 ggr
peaches
0

Alternativ istället för äggstanning?

Är det någon som vet om det finns något alternativ som kan användas istället för äggstanning vid lagning av matpajer?

Sarah
0

Jag har en paj jag gillar men som inte har något äggmotsvanade i sig. Men, det är fortfarande en matpaj av stora mått.

Gör degen som du brukar :)

Sen lägger jag följande i en gryta. Bönor, tofu, majs, tomatpure, tartex (bra för att hålla ihop) krossade tomater och sojagrädde (oxå viktigt för ihophållandet) kryddor jag gillar. Kommer inte ihåg mått och allt jag brukar ha i men kontentan kommer i alla fall fram ;) Sen ner i pajskalet och in i ugnen ett bra tag ;) När den är varm stelnar den inte men har man lite framförhållning gör man den en dag innan man vill äta den. In i kylen på stelning och värm dagen efter. Jättegott och mättande.

HannaM
1

Jag har en annan favorit, utan äggstanning också.. sojafärs, havregrädde, champinjoner, lök, vitlök, cayennepappar, salt och persilja görs till en ganska tjock sås. Sen i ett förgräddat pajskal och jag som äter ost har det på. Precis som sarah säger så gör den sig bäst dagen efter när den fått svalna och sen blir uppvärmd. Det ska vara mycket persilja=)

peaches
0

Tack så mycket :)

sighni
0

Istället för äggstanning är kikärtsstanning väldigt gott.

Jag har inte hittat kikärtsmjöl så jag använder kokta kikärtor som jag mixar. Receptet är

2 dl kikärtsmjöl

3 dl vatten

1 tsk salt

peppar

Sojagräddsås är också gott.

Värm veg. margarin i en kastrull, vispa i 1,5 msk vetemjöl och rör om. Rör ner 2,5 dl sojagrädde och ev. lite vatten. Rör i en halv veg. buljongtärning, gurkmeja och vitpeppar. Koka upp under omrörning. Smaka av med mer peppar och salt om det behövs. Ev. örtkrydda. Häll över grönsakerna i pajskalet och grädda klart.

Ostlager

Riv vegansk ost fint så det blir ca 2,5 - 3 dl. Mixa el. vispa osten slät med 2,5 - 3 dl sojamjölk el. -grädde. Salta och peppra. Häll över grönsakerna i pajskalet och grädda klart

.

peaches
0

det låter ju jättebra

Sarah
0

Gunnel det lät grymt bra.

HannaM
0

Jag har sett kikärtsmjöl på kista grossen om någon stockholmare är intresserad… vet att jag sett det på något mer ställe men kommer inte ihåg var.. minns att jag funderade på vad man hade det till

Sarah
0

Olika asiatiska butiker kan ha.

insel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker det funkar bra med No Egg. Finns i hälsokostbutiker oftast, annars går det att beställa från Goodstores hemsida.

Fungerar framförallt i matpajer vad jag vet. Har inte testat i efterrättspajer.

sighni
0

No Egg finns på Maxi och likn. också.

MyTwiggs
0

Jag brukar mixa färsk tofu till en gröt nästan i matberedare, och sedan blanda i allt annat jag ska ha i pajen och bara grädda den så.. Det är väldigt smidigt, och det blir bra med protein också!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

sighni
0

#11 Det låter bra. Tack för tipset!

mangobango
0

Man kan mixa en burk majs med lite örtsalt och hälla över pajens innehåll, t ex stekta tomater och lök. Jag brukar strö på sesamfrön ovanpå. Grädda i ugnen som vanligt, ca 15 min. Obs! pajdegen ska vara förgräddad innan den fylls.

Sarah
0

Tofumixen lät väldigt intressant. Det ska jag testa nästa gång.