Boskapsstöld
I Värnamo har vi en under park med inhängnader
I en av inhängnaderna finns d varje år getter, runt studenten varje år går antingen en killing & skriker efter sin mamma eller tvärtom.
Vad jag vet än så länge har dom bbara rört getterna & inte fåren som är i en annan inhängnad en bit ifrån getternas.
Grrrrrr är allt jag säger
Är det? Det har jag aldrig hört talas om…I år var det därimot ett lodjur som tog sig in där och bet av huvudet på alla killingar om jag inte mins fel…

Det verkar ju vara ett lustigt studentspex. Borde inte djuren övervakas bättre eller kanske flyttas vid detta tillfälle för att skyddas. Vad händer med djuret som försvinner? Vad gör djurägaren? Om man blir av med sina djur reagerar man ju.
#1 Det kanske behövs rovdjursstängsel runt getterna. Rör sig verkligen lodjur i parker i stan? De brukar ju vara väldigt skygga djur.
Det är inte riktigt en vanlig park, mer ett 22 ha stor naturpark. Visst, man kan fortfarande tycka att det är lite underligt att lodjur tar sig in så nära bostadsområden, men Appladalen som den heter ligger lite avsides och lodjur har siktats på flera håll runt om värnamo. Jag tror inte att dom tänkt på det innan, därför har det inte funnits rovdjursstängsel, eller så är det för att dom inte tycker att det passar in i den 1700 tals miljö som de försöker skapa där. Dunno…
Vet faktiskt inte vad ägaren gör då han/hon får reda på att ett eller flera djur försvinner från inhängnaden.
Har aldrig hört att det förekommit Lodjur i Apladalen, så tror jag inte på. Däremot runtom Värnamo har det siktats Lodjur.
Men det jag talar iom sker varje år runt studenten.