Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettnäringslära
Läst 1855 ggr
fridawesterman
2008-12-08 15:47
0

Omega 3

Hej alla!

Undrar om någon av er är insatt i den senaste debatten kring omega 3 från växtriket. Läste en artikel (SvD) där det ifrågasattes om alfa-linolensyra från växtriket ombildades till fettsyrorna EPA och DHA i kroppen i tillräckligt stor mängd. Försöker laga en kost som innehåller mycket olika nötter och frön, samt använda linfröolja till dressingar mm. Men är lite orolig för att mina barn inte ska få i sig tillräckligt. Är det någon som kan rekomendera ett bra kosttillskott som inte är kapsel, utan flytande så att det är lätt för ett litet barn att svälja? Ger treåringen en form av koncentrerad linfröolja på flaska som säljs hos hälsokost, men undrar om ni känner till fler alternativ. Skulle vara tacksam för information och förslag på läsning kring detta.

Sarah
2008-12-08 17:41
0

Du kan även steka i rapsolja. Där finns en av de tre fetterna i ganska rikliga mängder och de andra kan kroppen själv göra från den. Men, visst är det något man bör tänka på som veg. Jag har länge tänkt att skriva en artikel om det, men min vanliga dåliga undanflykt är tidsbrist.

fridawesterman
2008-12-08 17:51
0

Steker nästan allt i rapsolja, så då kanske jag inte ska oroa mig så mycket!

Sarah
2008-12-08 18:04
0

Inte om du dessutom använder linfröolja. Tror jag… ;)