Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 2015 ggr
Saga85
0

Bort med osten!

Så, fr.o.m. NU är det slut med ost. Är redan laktosintolerant (eller något) och har ersatt komjölk med sojamjölk. Har däremot frossat i ost, trots en viss äckelkänsla. Men. Nu. Önska mig lycka till, för nu ska osten bort!

Ja. Det var inget särskilt jag ville med detta inlägg egentligen. Vet bara att det kommer gå lättare om jag blir offentlig med det. Så att jag skäms lite över det om ostsuget sätter sig i.

Saga ska bli stor flicka och visa att hon klarar sig utan di Skrattande Någon som vill hänga på?

Sool
0

Lycka till med oststoppet!

När jag övergick från lakto till vegan så trodde jag att just osten skulle vara det allra svåraste, men efter att jag väl bestämt mig var det inga problem. Det jag kunde sakna förut var ost ovanpå gratänger, pizza och varma mackor men sedan Cheezly började säljas i Sverige är det problemet borta.

Och så finns det ju massor bra trick för att få till lite ostig smak och konsistens i maten som du kan ta till om ostsuget sätter in. Här finns t.ex. ett bra grundrecept för ostig sås: http://veganyumyum.com/2007/10/mac-and-cheese-cheeze-yeast/. Det viktiga för ostsmaken/-konsistensen är ljus miso, tahini, lite pressad citron, salt och jästflingor. Annars går det variera nästan hur mycket som helst!

svartelbas
0

lycka till! när jag blev vegan var slutade mitt ostsug ganska snabbt, troligtvis eftersom jag började tycka mjölk var äcklig och slemmig och att osten därmed åkte med i den… däremot upptäckte jag ganska snart ett sojaost-sug! det var lite lustigt, och det finns kvar. jag kan bli supersugen på sojahårdost precis som jag blev på vanlig ost innan!

Sarah
0

Tycker oxå det är lite jobbigt med ost, men har svårt för eftersmaken alla mejeriprodukter har.

Saga85
0

Nu får jag skämmas lite. Mor väckte mig som vanligt med kaffe på soffan, och halvvakna jag hann ta en Digestive med ostskiva innan jag hunnit vakna till riktigt. Nåväl.

kerre
0

lycka till! det viktigaste är inte noll gränsen utan försöken och det stora hela =)