Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: presentationer
Läst 1659 ggr
Snellen
0

Vägen mot vegetariskt?

Hej, här kommer en nykomling.

Jag skulle gärna börja äta mer vegetariskt men vet inte riktigt hur. Jag har aldrig varit särsilt bra eller intresserad av matlagning, tror mest att det är självförtroende i köket som saknas. När jag som student bodde själv blev det ganska mycket vegetariskt med mest quorn och soja-produkter som proteinkällor. Men nu har jag sedan ett drygt år bott tillsammans med min fästman som aldrig ätit vegetariskt i hela sitt liv. Han trivs bättre i köket än vad jag gör och det har därför blivit naturligt att vi äter mer sådant som han är van att laga, dvs kött, korv etc. Jag känner att jag skulle må bättre av att gå tillbaka till en mer vegetarisk kost, men fästmannen är ganska skeptisk till det som är okänt. När vi blivit bjudna på middag hos min kusin (vegan) har han först varit mycket skeptisk och efteråt medgett att det var ju faktiskt inte så farligt. Jag tror att om jag hade konkreta förslag och goda måltider att föreslå så skulle vi säkert kunna dra oss sakta mot mer vegetariskt, men jag har som sagt inget självförtroende när det gäller matlagning. När jag bodde själv bestod den mest av vad jag hade hemma i någon slags pastasås med kryddning som jag själv gillade. Detta känns pinsamt att laga åt någon annan och de få gånger jag försökt har de inte alltid blivit så goda i hans smak. Det är en helt annan sak att laga mat till sig själv än till andra.

Förlåt, detta blir ett långt inlägg. Kort sagt skulle jag nog helst vilja ha tips på hur man kan vinna över en skeptiker. Tips på goda recept, eller basidéer som går att utöka och bygga upp en ny matlagningsgrund hemma hos oss.

Hälsningar Ellen

kerre
0

prova göra hemmagjord pizza med rikligt kryddade vita bönor på burk (bara att värma upp och krydda) och allt annat ni brukar ha på pizzan utom köttet.

annars det som fler och fler bekanta har börjat köpa som inte ens är vegetarianer är soyafärs (torkad) som de använder dels för att dryga ut studentkassan och för att de tycker det är lika gott. Kanske en bra start att byta ut? går till taco chili con carne allt möjligt =)