Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: djuretiska-frågor
Läst 3643 ggr
Creation
0

Jamie Oliver granskar: Kycklingindustrin

Någon som såg på det programmet mer än mig? Det gick idag klockan 20.00.

Jag är så glad över att jag är vegetarian nu efter att ha sett det(köttindustrierna var verkligen hemska) och är också glad över att vi brukar köpa ägg från frigående höns, ibland även ekologiska(ska tänka på att köpa just ekoägg mycket oftare nu).

Det förvånade mig dock att några, trots det de sett, fortfarande inte tänkte köpa ekologiska ägg från frigående höns eller verkade tycka att det var ok att köpa ägg från burhöns. Någon sa att om man inte har så mycket pengar är det inte möjligt att köpa den bättre typen av ägg, men samtidigt kan jag tycka att 4-7kr bör man väl kunna avvara för djurs välmående?

Vet någon hur bra de svenska frigående hönsen som ger ekologiska ägg faktiskt har det förresten? Efter programmet känner jag nästan för att gå och besöka någon ekoäggsproducent för att få bredare en bild av det(har börjat överväga veganism den senaste tiden, nu känns intresset för det faktiskt snäppet starkare).

Brukar ni tänka på vilken sorts ägg ni köper?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sarah
0

Jag köper ägg från grannen där de går ute. Vill gärna ha höns själv i framtiden. Skulle aldrig köpa icke ekologiska.

ladonna
0

Har varit på en ekogård, och de hönorna hade det bra. Stora utrymmen, och alltid tillgång till att gå ut när de önskade.

Korna hade enorma ängar och skogar att röra sig på. Kalvarna fick dock stå i trånga spiltor den första tiden de skilts från sina mödrar, det var väldigt trångt och jag blev ledsen av att se det.

Men grisarna, som tydligen inte var eko, bodde fyra stycken i en mindre spilta. Blev mycket besviken.

Ekoägg är alltid att föredra!!!

Mysan59
0

Jag fattar inte att folk inte kan lägga nån krona mer för att djur ska få det bättre!

Har inte råd heter det, sen köps det godis, cigaretter m.m. (Är själv både godisätare och rökare, men försöker ändå köpa eko osv.)

Abico
0

Vet ni om det går någon repris? Jag missade tyvärr programmet :/

Hanna 

Creation
0

#4 På kanal5.se står det att reprisen gick 15.55 idag, så om du inte redan kollat på programmet nu redan, har du missat det. ^^'

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

kerre
0

Tittade på programmet tycker om hur jamie la upp det inte som att bönderna var jätteonda i sig som hade djuren så och inte att det var konsumenternas fel eftersom de flesta inte visste men att orden ska spridas och att han hoppas att alla som vet gör något åt det!

kan själv inte äta kött mat av hälsoskäl är därför vegan men särskilt vid sådanna här tillfällen blir man ju extra glad över att inte vara en del av den industrin. Har fått se många hemska dokumentärer men de är oftast så hemska så det är svårt att ta till sig mer än att bli arg äcklad och ledsen.

känns som att en känd tv kock ibland kan göra större skillnad än att vara radikal vegan men allt som fungerar ;p

Abico
0

#5 - Nah, då missade jag det >.<

Hanna 

penke
0

tv´n missade jag både orginal o repris..

Men,köper jag ägg så är det bara ekologiska!

"nunera" känner jag inte någon äggbonde så det blir de på ica,jag undrar om det är fler som ibland haft .."problem" med de äggen ? är skalen så pass mycket tunnare att de "oftare" spricker lite,i kartongen ? Jag plockar alltid igenom karongen innan jag lägger den i korgen.. :- /

dyrt..jaa,men både giftfritt och bättre för hönorna!

(ibland påminner jag andra om hur de formulerar sig..

eko.-odlat eller vanligt…alt. giftfritt  eller gift-odlat

vadå "skriker de,giftodla går ju inte…jöööö )(eller?)

penke

Carlo
0

Köper utav min kusin (har frigående höns)
Annars så köper jag ekologiska ägg

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

LinaN
0

Det bästa är ju att hålla höns själv, förutsatt att man kan bo så man har möjligheten.

Hönshus med "voljär" om natten så vilddjuren inte tar hönsen (sällan en vacker syn) inne i hönshuset värmelampa och flera reden och massor med sittpinnar.

Jag och gubben har ju diskuterat detta och när vi flyttar till hus/gård så är höns ett absolut måste, när jag bodde på gård senast hade jag höns och gudarna ska veta att jag saknar mina pullors kluckande när man kom in i hönsastallet på morgonen efter att man fodrat kaniner och hästar frukost.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

snurro89
0

Man kan ju inte svara för alla ekologiska Ställen vissa har de bara så dem kan gå och inte behöver sitta i burar.. Men dem är fortfarande så nära varandra att dem knappt kan gå Men ekologiskt är dock lite bättre än, Oekologiskt så man ska köra på de bättre foder trorjagxD

snurro89
0

till hönsen asså

FeliciaS
0

Detta var långt ifrån en nyhet för mig, "tyvärr" ;) Men vi har köpt ekologiska ägg så länge det har funnits. Jag vägrar äta andra *s* Sedan är det strikt förbjudet inom vår familj att köpa icke ekologisk kyckling också (de övriga tre medlemmarna är inte vegetarianer - bara jag och mina tre marsvin) ;P

Men visst är det bra att det uppmärksammas! Även om det är lite sent…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus